کد خبر: 694471
تاریخ انتشار :

آمران به معروف در مترو : هرکس که به تذکرمان گوش ندهد عکسش را می‌گیریم

همشهری ارگان شهرداری تهران در گزارشی از مترو تئاتر شهر، به حاشیه جدید درباره حجاب و سفیران هدایت پرداخته و از اقدام انان تجلیل کرده است.

آمران به معروف در مترو : هرکس که به تذکرمان گوش ندهد عکسش را می‌گیریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزنامه نوشت: محمدی یکی از بانوان تذکردهنده ایستگاه می‌گوید:‌ «در شرایط فعلی و بعد از اتفاقات تلخی که در جریان بی‌توجهی به قانون رسمی کشور رخ داد، اقشار مختلفی از مردم ناراحت بودند. بی‌حجابی و کم‌حجابی و بی‌حیایی عده‌ای قلیل، بسیاری از مردم را از طیف‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی ناراحت کرده بود. صدای مردم درآمده بود که چرا برای این شرایط کسی کاری نمی‌کند. ما در این شرایط به این فکر افتادیم که خودمان تذکر دادن را در قالب نهی از منکر قانونی شروع کنیم. واقعا وقتی برخی از آمارها را می‌شنویم، دلمان می‌سوزد؛ آماری که از فروپاشی خانواده‌ها بر اثر همین بی‌حجابی‌ها و بی‌حیایی‌ها در اسناد دادگاه‌ها وجود دارد.»

او همان زمان با دیدن یک خانم بی‌حجاب به او تذکر می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «ما با تعریف یک کار تشکیلاتی کاملا مردمی و هماهنگی با فراجا و دادستانی دست به‌کار شده‌ایم. کار به این شکل است که برای جلوگیری از ضربه جدی به کیان خانواده‌ها موضوع امر به معروف را در قالب این طرح احیا کرده‌ایم. افراد داوطلبی که آموزش می‌بینند و در عملیات میدان حضور دارند تنها برای تذکر به بی‌حجابی و بدحجابی اقدام می‌کنند؛ فقط تذکر لسانی. آموزش این افراد هم شامل اصول مواجهه با افراد از نظر روانشناسی، کار تشکیلاتی، سواد رسانه‌ای و عملیات میدانی می‌شود. نتیجه این آموزش هم این بوده که در مواجهه با افرادی که می‌خواستند از قانون تخطی کنند و به تذکر این ماموران گوش ندادند، حتی ناسزا هم شنیده شده است؛  ولی پاسخ بسیار نرم و همراه با ادب دریافت کرده‌اند.»

این خانم به آمار و ارقام جالبی هم اشاره می‌کند: «بد نیست بدانید که از 10آبان که این طرح آغاز شده تاکنون بیش از 170هزار تذکر لسانی در میدان داشتیم که از این بین فقط چند چالش نه‌چندان جدی پیش آمده است. بسیاری از همان معدود کسانی که کشف حجاب کرده‌اند با همین تذکر مودبانه به قانون کشور تمکین می‌کنند.» به محمدی می‌گویم که تکلیف کسانی که روسری یا شال همراه‌شان نیست چه می‌شود؟ لبخند می‌زند و می‌گوید: «مواردی داشتیم که بعد تذکر متوجه شدیم روسری و شال همراه ندارند، چند مورد اهدای روسری هم پیش آمد؛ البته خب زیاد نیست.»

یکی دیگر از افرادی که داخل مترو مستقر و مشغول تذکر است، می‌گوید: «‌در این موضوع ما تأکید روی تذکر داریم.  اگر تذکر ما پاسخگو نباشد با دوربین‌هایی که تصاویر را ضبط کرده‌اند، چهره را شناسایی می‌کنیم و معرفی به مراجع قضایی انجام می‌شود. مهم است بدانیم که تذکر ما تنها به نداشتن روسری و شال محدود نمی‌شود. نخستین بار نهاد قضایی به تذکر اکتفا می‌کند، ولی درصورت تکرار حتما برخوردهای قانونی توسط مقام قضایی صورت خواهد پذیرفت.»‌

منبع: اقتصادنیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها