کد خبر: 698910
تاریخ انتشار :

مناظره هاشمی و بهادری جهرمی؛

از انتقاد به صدا و سیما تا توضیحاتی درباره نظارت استرجاعی + فیلم

محسن هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی و محمد بهادری جهرمی عضو پژوهشکده شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند.

از انتقاد به صدا و سیما تا توضیحاتی درباره نظارت استرجاعی + فیلم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  محسن هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی و محمد بهادری جهرمی عضو پژوهشکده شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند. اهم اظهارات آنها در این برنامه به شرح زیر است:

محسن هاشمی: 

*از صداوسیما انتقاد دارم که من را دوباره برای مناظره دعوت کرده! ️من هفتۀ پیش گفتم که دوباره من را دعوت کنید اما تعارف بود. چون من حرف‌هایم را قبلا زده بودم مجبور شدم بروم مطالعه کنم!

*چون تعداد داوطلبان مجلس زیاد است شورای نگهبان مجلس نمی‌تواند نظارت استصوابی کند و این نظارت تبدیل می‌شود به نظارت استرجاعی.

 

* یعنی بررسی‌ها به برخی زیرمجموعه‌های شورای نگهبان سپرده می‌شود. خب این‌ها اگر اطلاعات غلط بدهند، تکلیف چیست.

*چرا مهرعلیزاده سال ۹۸ برای انتخابات مجلس ردصلاحیت شد اما در سال ۱۴۰۰ برای ریاست‌جمهوری تایید شد؟ این تناقض است.

بهادری جهرمی، مشاور شورای نگهبان:

نظارت استرجاعی مقابلِ نظارت استصوابی نیست. نظارت استصوابی نظارت موثر است. ناظر اگر تخلفی یا گزارش تخلفی ببیند خودش درمورد آن تصمیم می‌گیرد نه جای دیگر. منطق نظارت در دنیا همین است.

* قانون اساسی ما ذیل اصل ۶۲ صراحتاً ذکر کرده است که شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون تعیین می‌کند، اجازه می‌خواهم از قوانینی که در دوره اول مجلس تصویب شد، مثال بزنم. البته قوانینی که در سال ۷۸ تصویب شد یا همین اصلاحیه که در سال ۱۴۰۲ تصویب شد همین هست ولی شاید آقای هاشمی بخواهند در آن شبهه‌ای ایجاد کنند، به همین دلیل از قوانینی که در سال‌های ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۳ و ۶۴ تصویب شده است، استفاده می‌کنم. این مواردی که فرمودند دقیقاً براساس قانون اساسی که به مجلس سپرده شده در قانون ذکر شده که ما غیر از شورای نگهبان، یک هیات مرکزی نظارت بر انتخابات داریم. قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم که مصوب ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ مجلس با امضای مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی است که به شورای نگهبان واصل شده و سپس مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها