کد خبر: 705914
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

در خوش‌بینانه‌ترین‌ حالت وضعیت اقتصادی مانند سال قبل خواهد بود

یک اقتصاددان گفت: در سال گذشته دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفت اما در سال جاری اقتصاد ایران دیکر تحمل افزایش سیاست انقباضی را ندارد.

در خوش‌بینانه‌ترین‌ حالت وضعیت اقتصادی مانند سال قبل خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم ایران اقتصاد است زیرا در سال‌های اخیر فشار اقتصادی‌ای که بر مردم وجود داشت کم سابقه بوده است. حالا در این شرایط این پرسش مهم وجود دارد که آیا در سال ۱۴۰۳ می‌توان امید به بهبود اوضاع اقتصادی داشت؟

های حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در سال‌های اخیر تغییر ویژه‌ای در شرایط اقتصادی مردم ایجاد نشده است و جمعیت زیر خط فقر روز به روز بیشتر می‌شود و نه تنها شعارهای اقتصادی محقق نشده بلکه نرخ ارز و کالاهای اساسی به روند صعودی داشته است. واقعیت این است که در خوش‌بینانه ترین‌ حالت وضعیت اقتصادی مانند سال قبل خواهد بود، اگر بدتر نشود».

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر تحریم‌ها رفع نشد، سرمایه‌گذاری چندانی را شاهد نبودیم، فروش نفت به کمترین میزان خود رسید و در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف هم باقی ماندیم. در حوزه سیاست خارجی هم اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد. همه اینها باعث می‌شود زمینه‌هایی برای بهترشدن اوضاع اقتصادی در سال پیش رو وجود نداشته باشد. همه اینها مبنای قضاوت وضعیت در سال جدید است که وقتی اوضاع در این عرصه مطلوب نیست طبیعتا نمی‌توان انتظار بهبود چشم‌گیر شرایط را داشت».

او ادامه داد: «اقتصاد ایران در شرایط کنونی رشد نقدینگی بیش از ۲۵درصدی را دارد و برای آنکه اوضاع خط فقر درست شود نیاز به وارد شدن سرمایه است؛ حالا این سرمایه چه پول نفت باشد یا سرمایه‌گذاری خارجی. در سال‌های اخیر در فروش نفت دچار مشکل بودیم و هنوز موانع آن رفع نشده است».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «در سال گذشته دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفت اما در سال جاری اقتصاد ایران دیکر تحمل افزایش سیاست انقباضی را ندارد. می‌تواند انضباطی باشد اما انقباض بیش از حد باعث رکود بیشتر می‌شود.من تصور می‌کنم سال جاری مانند سال

در سال جاری دولت سیاست انقباضی را در پیش گرفت سال آینده باتوجه به بودح انقباضی است و اقتصاد نمی تواند بیش از این تحمل سیاست انقباضی داشته باشد می تواند سیاست انظباطی داشته باشد اما انقباض بیش از این رکود بیشتر ایجاد می کند با این شرایط بشود گفت اوضاع اقتصادی در سال جاری شبیه به سال گذشته خواهد بود؛ مگر شوک مثبت ناگهانی مانند رفع تحریم‌ها یا فروش بالای نفت یا سرمایه‌گذاری بالای خارجی».

حق‌شناس در پایان گفت: «وقتی نقدینگی خلق شود که متناسب با تولید کشور نباشد رشد اقتصادی محقق نمی‌شود و سرمایه مردم به سمت خرید ارز، طلا،‌خودرو و زمین می‌رود تا به نوعی همه اینها پناهگاه سرمایه مردم شود‌. در این شرایط و البته عدم ورود ارز به کشور تقاضا بر عرضه فزونی می‌یابد و می‌توان انتظار داشت که نرخ اینها روند صعودی به خود بگیرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها