کد خبر: 706358
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

فضای اقتصادی آینده اطمینان‌آور نیست

یک اقتصاددان گفت: بودجه سال جاری با کسری بودجه منعقد شد و طبیعتا این موضوع یعنی افزایش نقدینگی و تورم.

فضای اقتصادی آینده اطمینان‌آور نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: از همین ابتدای سال مشخص است که در سال جاری همچنان مهم‌ترین موضوع کشور موضوع اقتصاد است زیرا شاهد بودیم که نرخ ارز و طلا به طرز تعجب‌آوری افزایش یافت.

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پیش‌بینی اینکه نرخ ارز و قیمت طلا به این شدت صعودی شود قدری مشکل بود اما از سال گذشته شواهد و قرائنی وجود داشت و من هم در یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها نوشتم و گفتم که نمی‌شود انتظار داشت که سال 1403 از نظر اقتصادی بهتر از سال 1402 شود. معمولا دولت‌ها در سال پایانی خود اقدامات ساختاری انجام نمی‌دهند و فقط می‌خواهد وضع موجود را حفظ کنند اما موضوع این است که حفظ وضع موجود یعنی مثلا حفظ تورم 40درصدی در سال جدید اوضاع را حتی بدتر هم می‌کند زیرا باعث افزایش بیشتر موج گرانی‌ها می‌شود».

او ادامه داد: «نکته دوم مربوط به بودجه است. بودجه سال جاری با کسری بودجه منعقد شد و طبیعتا این موضوع یعنی افزایش نقدینگی و تورم».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «مسئله بعدی این است که دولت دو سال وقت داشت تا برنامه هفتم را تقدیم کند اما سال جدید هم شروع شد و هنور برنامه هفتم ابلاغ نشده است. وقتی چنین شرایطی وجود دارد یعنی اطمینان در حوزه اقتصادی نسبت به آینده وجود ندارد و تصمیمات دولت پیش‌بینی ناپذیر می‌شود. در شرایط نااطمینانی فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه بلندمدت و میان‌مدت داشته باشند و به سمت سرمایه‌گذاری در زمین، مسکن، خودرو و طلا و ارز می‌روند و به نوعی به سمت دلالی می‌رود به جای سرمایه‌گذاری پایداری».

حق‌شناس در پایان گفت: «نکته دیگر تنش‌های خارجی است. چند ماه دیگر انتخابات آمریکا در پیش است و این انتخابات بر اقتصاد کشورهای مختف می‌تواند تأثیرگذار باشد به ویژه اینکه هنوز تحریم‌های آمریکا علیه ایران پابرجاست و البته هنوز پرونده هسته‌ای ایران هم همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. چین شرایطی فضای اقتصادی را مبهم‌تر هم می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها