کد خبر: 709141
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

قالیباف به ریاست مجلس امیدوار شده؟

امتداد نوشت: قالیباف حالا از شوک خارج شده است. رایزنی هایی که هفته گذشته در جلسه با ورودی های جدید مجلس انجام شد، به او قوت قلبی داده که شاید بتواند همچنان در کسوت ریاست مجلس باقی بماند.

قالیباف به ریاست مجلس امیدوار شده؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - خبرگزاری تسنیم که به لحاظ خط فکری به کانونی متصل است که قالیباف هم از همان کانون مورد حمایت قرار می گیرد، در گزارشی مدعی شده پیگیری‌های آنها به این نتیجه رسیده که «آقایان محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنور تاکنون ۴ گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند.»

این خبر درست در آغاز رقابت‌های دور دوم مجلس معنای خاصی پیدا می‌کند. آنهم در شرایطی که زمزمه‌هایی از احتمال کناره‌گیری قالیباف مطرح شده بود. زمزمه‌هایی که به نظر می‌رسید بیشتر نمایش «کناره گیری قهرآمیز» باشد تا واقعیت. با اینحال، درباره رقابت‌های دور دوم انتخابات و خبر مربوط به ریاست مجلس، موارد زیر قابل طرح است: 

اول: این خبر با این مبنا تولید شده تا اعلام شود قالیباف قصد کناره گیری ندارد و می‌خواهد همچنان در رقابت‌های ریاست مجلس باقی بماند. پیش از آنکه قالیباف نفر چهارم تهران شود، آنها مدعی بودند که تفکر «پاجوش‌ها» در تهران هواداری ندارند. جریان شورای ائتلاف که خود را لیست «چنارها» لقب داده بودند، به شهرت قالیباف در تهران به واسطه 12 سال شهرداری پایتخت، اتکا داشتند و مدعی بودند که لیست پاجوش‌ها شکست سختی خواهد خورد. قالیباف حالا از شوک خارج شده است. رایزنی هایی که هفته گذشته در جلسه با ورودی های جدید مجلس انجام شد، به او قوت قلبی داده که شاید بتواند همچنان در کسوت ریاست مجلس باقی بماند. 

دوم: نکته مهم گزارش تسنیم، اشاره به عدم حضور محمود نبویان برای ریاست مجلس است. ظاهرا پاجوشها تاکنون  نتوانسته‌اند او را راضی کنند که برای تصاحب کرسی ریاست مجلس با قالیباف به رقابت بپردازد. نبویان اگرچه با حمایت «پاجوش‌ها» نفر اول تهران شد،‌ اما اینطور که پیداست قصد ندارد خودش را با لیست «چنارها» درگیر کند. این تضاد را میشد از صفحات ایتا (که عموما حامی «پاجوش‌ها» هستند) مشاهده کرد. این دسته در ایتا حملات زیادی را روانه نبویان کردند. با این حال مشخص نیست او تا انتها بر همین تصمیم باقی بماند. 

سوم: نیکزاد در همین دوره هم سودای ریاست برمجلس را داشت. نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود و توانسته بود در پیروزی او نقش آفرینی کند. انتظار او این بود که دولتی‌ها به همین دلیل از او حمایت کنند. اما این اتفاق نیفتاد و در سال سوم مجلس اتفاقا آراء به سمت ذوالنور چرخید و نیکزاد حتی کرسی نایب رئیسی را از دست داد و حاشیه نشین مجلس شد. حالا دوباره بازگشته و صندلی ریاست را هدف گرفته است تا در صورتی که به آن نرسید، نایب رئیسی را بار دیگر از آن خود کند. 

چهارم‌: با متر و ملاک های امروز نباید در مورد مجلس سخن گفت. همه آنچه امروز نمایندگان راه یافته به مجلس می گویند درصحن و هنگام رای گیری متفاوت خواهد بود. اولین قدم اما شکل گیری فراکسیون‌ها در مجلس است که وزن هر جریانی را روشن خواهد کرد. امروز و در شرایطی که هیچ فراکسیونی رسما فعالیت ندارند، هر فردی که به یکی از نمایندگان مراجعه کند، قول و قرارهای زیادی می تواند دریافت کند. اما فردای افتتاح مجلس و راه‌انداری فراکسیون‌ها تازه آراء اصلی سمت و سوی خود را پیدا می‌کند. لذا تا روز افتتاح مجلس نباید رایزنی‌هایی از این دست را جدی گرفت. 

پنجم: در یک ماه آینده باید به تحرکات «پاجوش‌ها» به خوبی و با دقت نگاه کرد. آنها تلاش می کنند تکلیف رئیس مجلس را در صحن علنی روشن کنند.«پاجوش‌ها» همان رفتاری را در روز رای گیری مجلس رقم خواهند زد، که در روز رای گیری برای برجام اتفاق افتاد. تا آن روز منتظر بمانید.

 

منبع: امتداد 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها