کد خبر: 710117
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

چرا متکی یکی از مهم‌ترین شانس‌های ریاست مجلس است؟

منوچهر متکی چهره‌ای است که در سال‌های اخیر نشان داده است می‌تواند میان گروه‌های سیاسی اصیل انقلابی وحدت‌آفرین باشد.

چرا متکی یکی از مهم‌ترین شانس‌های ریاست مجلس است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - از حالا که مجلس دوازدهم هنوز تشکیل نشده، زمزمه‌هایی درباره اینکه چه کسی رئیس مجلس آینده خواهد شد، به گوش می‌رسد. بسیاری باور دارند که جایگاه محمدباقر قالیباف نسبت به دوره یازدهم ضعیف شده است زیرا او از یک سو یاران سابق خود را به همراه ندارد و دایره یاران او به شدت محدود شده است و از سوی دیگر نیروهای نزدیک به او آن طور که انتظار داشت نتوانست وارد مجلس شوند و عملا ائتلاف او با جبهه پایداری با شکست مواجه شد. از سوی دیگر نیروهای رادیکالی که توانسته‌اند وارد مجلس شوند هم با موانعی روبه‌رو هستند؛ از جمله آنکه آنها با رأی بالایی به مجلس راه نیافتند؛ بنابراین دارای سرمایه اجتماعی بالایی نیستند و ثانیا اکثریت مجلس از رویکردهای رادیکال استقبال نمی‌کند؛ به خصوص بعد از تذکر رهبر انقلاب پس از برگزاری دور اول انتخابات مبنی بر ضرورت پایان دادن به هر کشمکش سیاسی در مجلس. با این اوصاف آنها نیز از جایگاه ویژه‌ای در مجلس آینده برخوردار نیستند که بتوانند از میان خود فردی را به ریاست برسانند.

در این بین اما نیروهای اصیل اصولگرا که همواره بر دو محور تکیه بر اصول واقعی انقلاب اسلامی و میانه‌روی تأکید دارند، می‌توانند در مجلس دوازدهم دست بالا را داشته باشند زیرا هم مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند و هم آنکه باتوجه به نیاز این روزهای کشور مبنی بر میانه‌روی انقلابی، می‌توانند نماینده واقعی گفتمان انقلاب اسلامی باشند و در عین حال کارآمدی پارلمانی را به بهترین شکل نشان دهند. این گروه در حوزه ریاست مجلس هم می‌تواند ائتلافی میان دیگر گروه‌ها راه بیندازد. در این بین بسیاری باور دارند منوچهر متکی از میان بدنه اصلی اصولگرایان در مجلس دوازدهم بیشترین شانس را برای رسیدن به ریاست مجلس داراست.

متکی هم سابقه تصدی وزارت امور خارجه را در کارنامه دارد، هم عضو تیم مذاکره‌کننده در جریان تصویب قطعنامه 598 بوده است و هم در سال‌های اخیر با حضور در شورای وحدت توانسته است به چهره‌ای وحدت‌بخش میان اصولگرایان تبدیل شود. او در سال‌های اخیر ثابت کرد که می‌توان بدون هر گونه نزاع سیاسی و صرفا برای کشور گروه‌های سیاسی در مسیری منطقی به رقابت بپردازند و شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی هم در چند انتخابات اخیر بر خلاف دیگر گروه‌ها به جای اتهام‌زنی و سیاسی‌بازی، سعی داشته است که کار خود را برنامه‌محور پیش برود تا بتواند اعتماد واقعی مردم را نصیب خود کند. با این اوصاف متکی در مجلس دوازدهم می‌تواند با شکل‌دهی اجماعی به نفع جریان اصیل انقلاب یکی از مهم‌ترین شانس‌ها برای کسب جایگاه ریاست مجلس باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها