کد خبر: 714037
تاریخ انتشار :

باقری: ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند

کنفرانس خبری فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران آغاز شد‌.

باقری: ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کنفرانس خبری فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران آغاز شد‌. 

فواد حسین ضمن خوشامد به باقری کنی و هیات همراه گفت: شهادت بسیاری رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و دوست همکار و بنده شهید امیرعبداللهیان را تسلیت عرض میکنیم. 

وی حضور هیات عراقی در ایران برای ادای احترام به شهدای خدمت را نشانه عمق روابط دو کشور دانست و ادامه داد: از این حادثه متاثر شدیم و آن که این تاثر را بیشتر کرد این بود که قرار بود ۱۰ روز بعد از شهادت آنها، هیاتی بزرگ از ایران به ریاست آیت الله رئیسی از عراق دیدار کنند و نتایجی بزرگی از این دیدار حاصل شود.

فواد حسین با اشاره به گفتگوها با موضوع تاریخی و جغرافیایی خاطرنشان کرد: تشنجات در منطقه برای پیدا کردن راه حل مورد گفتگو قرار گرفت، فرصتی پیش آمد در خصوص مسائل منطقه تبادل نظر داشته باشیم و البته موضوعات غزه و برقراری آتش بس دائمی گفتگو کردیم.

وی با اشاره به جنگ در جنوب لبنان اظهار داشت: این گسترش جنگ بر کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت و در این خصوص تبادل نظر کردیم.

باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه ما امروز ما داغدار شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان وزیر مجاهد و فعال امور خارجه ایران هستیم گفت: این ضایعه باعث شد موج تسلی‌ها از کشورها و عراق به سمت ایران جاری شود.

وی افزود: ما شاهد حضور مقامات امنیتی و سیاسی و فرهنگی و مردمی عراقی در آیین ادای احترام به شهدای خدمت بودیم و ما قدردان این همدردی هستیم.

باقری گفت: ما دو ملت با ریشه و تمدن مشترک و باسرنوشت مشترک هستیم، لذا همراهی و همسویی و هم بستگی دو ملت ابدی است واین همسویی به نفع امنیت منطقه و توسعه روابط اقتصادی است و در این عرصه هیچ تردیدی وجود ندارد و این اراده از عالی ترین سطح مقامات ایران تا رده های میانی وجود دارد و این اراده را در مقامات عراقی میبینیم.

وی افزود: امروز در غزه شاهد نسل کشی آشکار هستیم، اما مردم مظلوم غزه زیر آوارها پرچم پیروزی را به اهتزاز دراوردند، ما بر پایان جنایت جنگی علیه مردم غزه تاکید داریم و کشورهای اسلامی باید با تجمعیع ظرفیت ها به پایان جنایت علیه مردم غزه کمک کنند.

وی گفت: ممکن است صهیونیست‌ها خطای دیگری مرتکب شوند ایران در مقابل نابخردی رژیم صهیونیستی قاطعانه پاسخ داد و از حق دفاع مشروع خود استفاده و متجاوز را تنبیه کرد و سر جای خود نشاند. ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.

باقری کنی تأکید کرد: همه کشورهای منطقه در تعامل و همبستگی برای ساختن منطقه‌ای امن و با ثبات در کنار هم هستند و این صهیونیست‌ها هستند که نشان دادند اصلی ترین عامل تنش و بی ثباتی در منطقه هستند. این همبستگی بین کشورهای منطقه باید بیش از گذشته تحکیم شود.

وی ادامه دارد: اگر آمریکایی‌ها در ابتکارات سیاسی و ابتکار برای توقف جنگ و خونریزی در غزه مصمم است، دست از کمک به ویژه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی به صهیونیست های اشغالگر و متجاوز بکشند.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند از یک طرف به صهیونیست‌ها پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را بدهند و از یک طرف دیگر با چهره‌ای صلح دوستانه بخواهند ابتکار سیاسی را در دست خود بگیرند.

وی افزود: ایران مثل عراق بر این نکته تأکید دارد باید هر چه زودتر نسل کشی و جنایت جنگی صهیونیست ها در غزه پایان یابد و کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط ساری و جاری شود و در این مسیر همبستگی و همکاری کشورهای منطقه و مسلمان می‌تواند کمک کننده باشد.

منبع: برنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها