کد خبر: 714502
تاریخ انتشار :

اولین مناظره/ محمدباقر قالیباف:

رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد/ تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست

در ادامه سخنان محمدباقر قالیباف در اولین مناظره انتخاباتی می‌آید.

رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد/ تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، در نخستین مناظره انتخاباتی شش نامزد موجود یعنی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصادی به‌ویژه کنترل تورم می‌پردازند که در ادامه سخنان محمدباقر قالیباف را می‌خوانید.

***

محمدباقر قالیباف در نوبت نخست سخنان گفت:

- انتخابات فرصت بزرگی است در اختیار یکایک مردم شریف ایران تا بتوانید برای خود و فرزندان و ایران عزیز تصمیم بگیرید.

-رئیس جمهور بار سنگین این سمت را باید با کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می بینند.

- رئیس جمهور باید به گونه ای انتخاب شود و عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود البته با کمک خود مردم. 

- امروز بازنشستگان در بخش کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و ایثارگران همه با این مشکلات روبرو هستند.

- ما در دهه ۹۰ شرایط سختی گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما ۲۶ برابر بود. این توسعه مشکلات بود. ما دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و هم مادران خانواده، بخصوص زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم مادرخرج خانه بودند و محور هزینه ها با مشکلات اقتصادی.

- الان باید جبران شود. در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است باید اجرا شود. رئیس جمهور هم با دقت باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و پروژه های کلان باشد.

- ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع کرد را ادامه دهیم؛, نقاط قوتش را تقویت و ضعف هایش را برطرف کنیم.

- ظرفیت های کشور اینقدر هست که فقط هدردادن مستقیم سرمایه‌ها سه و نیم برابر یارانه های امروز است.

- کارمندان و کارگران و زحمتکشان و پس بازنشستگان و قشر محروم! در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. تورم بعلاوه رشد اقتصادی که رشد اقتصادی طبیعتا باید هم سرمایه گذار بهره ببرد و هم عموم مردم.

 

قالیباف در دوم پاسخ به سوالات:

- دکتر پزشکیان گفتند انسجام، من این را قبول دارم؛ آقای پورمحمدی گفت فقط اقتصاد نیست فرهنگ هم هست، حتما این درست است. به همین خاطر می‌گوییم وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، یک بخشی سرمایه‌گذاری و یک بخش بهره‌وری است.

- پنجاه درصد رشدهای ۹ درصدی در برخی کشورها از بهره‌وری حاصل شده است. از مدیریت صحیح استفاده شده است. رئیس‌جمهوری که قابلیت این را داشته باشد. از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده شود.

- بهره‌وری می‌تواند نیمی از این هشت درصد را بسازد. معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.

- برنامه تبدیل به سند ملی شده است؛, حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است. سبد خانوار در همه ابعادش.

- ویژگی برنامه هفتم این است که ماده ۱۱۸ پیش‌بینی شده شورای راهبری هرجا اشکالی دید کمیته‌ای پیش‌بینی شده که اصلاح کنند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم نه اینکه بگذاریمش کنار. بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه‌جویی.

- ۱۷ و نیم درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می‌رود. ما از این انرژی در حوزه پتروشیمی که درآمدی قریب به ۲۰ میلیار داریم، فقط ۷ و نیم درصدش را استفاده می‌کنیم.

- ما اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر نکردیم و اینکه تصمیمات سیاستی و قاعده‌گذاری غلط داریم. همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه یک تصمیمی گرفته که با آن سرمایه می‌تواند فرار کند. نباید اینطور باشد.

 

قالیباف در پاسخ به سوالات دور سوم:

- برای رشد هشت درصد سرمایه‌گذاری و بهره‌وری داریم. از نظر من بهره‌وری از سرمایه‌گذاری ارجح است. چون بهره‌وری این فرصت را می‌دهد که ظرفیت‌های موجود را حفظ کنیم و این بسترسازی می‌کند برای سرمایه‌گذاری آینده.

- الان بخش عمده‌ای دارد هدر می‌رود. پزشکیان به درستی فرمود ارز نداریم برای خودروی دست دوم خارجی ولی سال گذشته ۸ میلیارد دلار در خودرو ارز داریم ولی چه ماشینی درآوردیم؟ دولت ناراحت مردم ناراحت! درست کردن این می‌شود بهره‌وری.

- نقدینگی که دست مردم است، به کیفیتش توجه داریم نه به کمیتش. می‌تواند بیشتر هم باشد. ولی نقدینگی که الان بیش از هزار همت است، از کمان برنامه‌ریزی خارج شده است.

- در برنامه هفتم که تصویب شده در ماده هشت، دولت موظف شده در همین سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک تخصصی کند و منابع آنجا برای پروژه‌های زیرساختی برود.

- در ال پی جی آنچه در مدار خزانه اداره می‌شد ۲۷ همت بود، مجلس یازدهم پیگیری کرد، شد ۱۸۰ همت.

- در یارانه‌ها، سه و نیم برابر الان داریم هدر می‌دهیم. یعنی هزار و دویست و شصت همت یعنی پنجاه درصد.

- تحریم بله اثر دارد اما بنده معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف، دستگاه دیپلماسی یک طرف. باید برای رفع تحریم تلاش کند. طرح مشخصی داریم که قدم به قدم می‌شود دنبال کرد.

- ۱۰۴ میلیارد دلار ما فقط پرت داریم در حوزه بهره‌برداری در سال. این اعداد را دقیق می‌گویم.

- همین الان قراردادهای ما با چین و روسیه عملیاتی نشده. از ظرفیت شانگ‌های و بریکس باید استفاده کرد.

 

قالیباف در پاسخ به سوالات دور چهارم:

- ما آمدیم حساب های دولتی را که بیش از ۲۵۰ هزار حساب بود، تحت عنوان حساب خزانه دولتی بردیم.

- گفتیم که پول به جای نقدی، باید به صورت نقدی تخصیص داده شود.

- تنها ال سی که بدون پیش پرداخت از سوی چین انجام شد، در دوره ما در شهرداری انجام شد.

- دولت دوازدهم مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کرد.

- بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ارز در کشورهایی وجود دارد که می توانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم.

- ما از حضور در پیمان شانگهای و قرار دادهایی که با روسیه و چین امضا کرده ایم، به درستی استفاده نکرده ایم.

 

 

 قالیباف در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

- بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم از جهت زمانی طولانی. این به سفره‌های مردم بخصوص حقوق بگیران فشار جدی آورده است در سال‌های گذشته. موضوع باید در اولویت باشد.

- تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانک‌های خصوصی و یا حتی بانکهای دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره اندیشی کنیم. نقدینگی ما الان ۸۲۰۰ همت است؛ کیفیت این نقدینگی درست در محل تولید نرفته است. این از اشکالات منجر به تورم است.

- یکی از اقدامات مجلس یازهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار به بانک‌مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانک‌ها را توجه کند. در کنار آن برای آنکه بتوانیم سرمایه‌گذاری را به تولید بیاوریم بهش توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم. آنهم برای سال اول.

- باید سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم داشته باشیم. مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است سالها را همیشه با تاکید بر مسائل اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند.

- بخش دوم اصلاح ساختار بودجه است؛ درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت هستیم. انضباط مالی هم باید بهش توجه کرد.

- معتقد هستم که مهم‌ترینش در کنار اینها این است که نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ما امروز بخش عمده‌ای از مشکلاتمان ریشه در بی‌تدبیری و سیاستگذاری‌های اشتباه دارد. سفره مردم دارد کوچک می‌شود از بی‌عرضگی و بی‌تدبیری در این بخش.

- دولت خدمت و پیشرفت این سپر حمایتی را می‌گذارد که این حقوق به مردم نسبت به تورم داده شود. رشد اقتصادی هم باید به این موضوع اضافه شود.

- عدم پایداری درآمد و نفتی بودن درآمد یکی از عوامل این تلاطم‌هاست که باید چاره شود.

- در تورم اولین نکته اصلاح ساختار بودجه است؛ اینکه میگوییم بودجه دولت خیلی اشتباه است. بودجه بودجه‌ی زندگی مردم است.

- مابه التفاوت تورم و خلق پول از سفره مردم اتفاق می افتد. هم اقتصاد را کوچک میکنیم چون تولید رونق ندارد و بعدش مالیات پرداخت نمی شود و وقتی مالیات نیست از کجا می گیرند؟ از تورم. کی هزینه این را پرداخت میکند؟ همه‌ی مردم.

- اینجاست که میگویم یک مدیر قوی و فردی که موثر باشد و سابقه و کارنامه و برنامه داشته باشد مهم است. الان بانک مرکزی این قدرت را دارد؛ من نگفتم استقلال بهش دادیم. اقتدار دادیم. الان فرصت و زمان استقلال بانک مرکزی نیست. باید قدرتمندانه اما بایستد و با جریاناتی که خلق پول می کنند برخورد کند. جای درست مبارزه با فساد اینجاست.

- ما نیازمند انسجام سیاسی هستیم. فرهنگ کار و تلاش و تولید میخواهیم. چه کسی میتواند این را ایجاد کند؟ کسی جز رئیس جمهور قوی؟ رئیس جمهور قوی فقط تصمیم نمیگیرد؛ بلکه باید بداند که تصمیم گیری را بدهد به نخبگان جامعه.

- وقتی نیروهای خلاق ما به کار گرفته نمیشوند و یک مرتبه می گوییم قیمت ارز ۴۲۰۰ باید باشد... همه صاحب نظران بهت زده اند و بعد میگوییم چرا اساتید و دانشجویان ما مهاجرت می کنند!

- بله حتما باید از تجربه دنیا استفاده کرد ولی آقای پزشکیان وقتی ما از تجربه نیروی داخل استفاده نمیکنیم از بیرون استفاده میکنیم؟ ما وقتی از سرمایه داخلی استفاده نمیکنیم از سرمایه خارجی استفاده میکنیم؟

- وقتی یک مدیر بی عرضه و بی تدبیر و نپخته و بدون برنامه می آید قانونی که الان تصویب شده و باید اجرا کند را نمیتواند اجرا کند. لذا اگر به تولید توجه نکنیم ... وقتی دولت را بزرگ میکنیم و تمرکززدایی نمیکنیم و هزینه را کاهش نمیدهیم این روی سفره و زندگی مردم اثر می گذارد. بهره وری ریشه حل بسیاری از مشکلات است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها