کد خبر: 714503
تاریخ انتشار :

اولین مناظره/ سعید جلیلی:

تورم برای مردم آزاردهنده است/ رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند

در ادامه سخنان سعید جلیلی در اولین مناظره انتخاباتی می‌آید.

تورم برای مردم آزاردهنده است/ رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، در نخستین مناظره انتخاباتی شش نامزد موجود یعنی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصادی به‌ویژه کنترل تورم می‌پردازند که در ادامه سخنان سعید جلیلی را می‌خوانید.

***

او در نوبت نخست سخنان گفت:

- مجموعه سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد؛ ایراد اول این است که در اجرای قانون در چنین سطحی نباید تردید ایجاد شود

- نکته دوم این است که در برنامه برای تحقق رشد 8 درصد فقط نباید رشد را به سرمایه محدود کنیم

- مهمتر از سرمایه، مدیریت سرمایه، نیروی انسانی و فناوری است.

 

جلیلی در دور دوم پاسخ به سوالات:

- مطالبی که گفته شد خوب است مصداقی صحبت شود. لازمه رشد هشت درصدی دیدن فرصتهاست.

- ناظر به پرسشها چند نکته بگویم. شما باید اولویت داشته باشید؛ اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید تبدیل شود به ماموریت همه دستگاه‌ها نه اینکه فقط چند پروژه شود.

- ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که میگفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.

- با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد، ولی آمدند و همکاری راهبردی با شما می‌کنند. نمی‌گویند اول باید فلان موضوع انجام شود.

- آمریکا می‌گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت می‌خرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید.

- شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند.

- اگر سازوکار درستی نداشته باشید صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم.

- برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می‌شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد.اگر هر روز سرمایه بیاید ودرامد زیاد شود ولی این دچار نشتی‌هایی باشد حتما شکل نمی‌گیرد.

- برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می‌تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم.

- رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند.

 

جلیلی در پاسخ به سوالات دور سوم:

- بحثهای خوبی مطرح شد و کمک می کند به انتخاب مردم. مهم است چه رویکردی می خواهد کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به آن برنامه نداشت. اولین بار بود که دولت گفت من برنامه نمی نویسم! مجلس نوشت. دولتی بود که بیان میکرد و نامه نوشت به مجمع که اگر فلان توافق امضا نشود حقوق اسفند ۹۷ را نمیتوانیم بدهیم! هنوز هم امضا نشده و الان سال ۱۴۰۳ است اما رویکرد دیگر رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آنها میگفتند انجام نمی شود را انجام داد.

- سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین اینها، او سواستفاده خود را می کند و ناکارآمدی بروز می یابد.

- یک وقت شما با هوشیاری کار می کنید و میدانید واگذاری برای چیست و بهره وری را دنبال می کنید و برای درآمد اندک و راحت کردن خود اینکار را نمیکنید. یک کارخانه در لرستان رفتم ۱۲۰۰ کارگر داشته ولی جوری واگذار شده بود که چون اهلیت نداشتند خریداران الان فقط چند نگهبان آنجا بود.

- به آذرآب رفتیم می گفتند ۳۰۰۰ تن تولیدش بوده ولی بعد واگذاری رسید به ۷۰ تن. در هپکو هم مشابه همین رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.

- اینجاست که انتخاب اهمیت می یابد. اینجا باید بدانی کسی انتخاب شود که بداند از فرصتها چطور باید استفاده شود. موضوع اهلیت در واگذاری مهم است فقط سرمایه مهم نیست. ممکن است مقاصد دیگری داشته باشد.

- دولت مقتدر دولت مشرف به مسائل و دولت آگاه باید بداند آنچه که میگذرد چیست؟ اگر بانک خصوصی بیاید خلق سرمایه کند و تورم کشور بالا برود آنجا باید حتما بررسی جدی شود.

 

 

جلیلی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

- تورم برای مردم آزاردهنده است اما تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشند. هم خودش و هم راهکارش شناخته شده است و خیلی از کشورها موفق بودند در کنترلش.اما چرا در کشور ما مزمن است بویژه در سال‌های اخیر؟

- یکی از بحث‌های من انضباط مالی است؛ میخواهم ریشه تورم را و راه حلهایش را و امکان کنترل تورم را بگویم. همین طور که امکان رشد هشت درصد وجود دارد.

- اولین بحث حاکمیت ریال است. اگر واحد پول رسمی‌مان ریال است باید نظام و دولت مقتدر بتواند بر ریال حاکمیت داشته باشد. بداند این گردش پول و حرکت پول در اقتصاد کشور چگونه است تا حکمرانی کند. وگرنه با برخی اقدامات مقطعی مساله حل نمی شود.

- برای حاکمیت ریال باید بتوانی آن سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است مثل سامانه مودیان، سامانه املاک و اسکان و رفاه ایرانیان و ... تکمیل شوند و با هم ارتباط داشته باشند و موضوع حاکمیت ریال را داشته باشید.

- آنموقع باید دو ناترازی بودجه را هم حل کنید. این هم فهم و هم اراده دولت را می‌خواهد. ناترازی بانکها و ناترازی بودجه.

- شما باید مواظب باشید منابع هرز نرود و اتلاف نشود و روزبروز افزایش یابد. ما راهکارها را مفصل برررسی کردیم که چطور می‌شود منابع را هرز نداد و ارتقا داد.

- باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق می‌کنند و از جیب مردم است این کار، در چه جهتی اقدام می‌کنند؟ نباید در راستای منافع عده محدودی این کار را بکنند. در بخش بعدی عرض خواهم کرد که یک دلیل تورم هم ناشی از شوک بازار ارز است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها