مناظره سوم| سعید جلیلی:
چرا نقش زنان خانهدار دیده نمیشود؟
جلیلی گفت: خیلی از موفقیتهای ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است.
نامهنیوز- سومین مناظره انتخاباتی با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» برگزار شد.
سعید جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی گفت:
- خیلی از موفقیتهای ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است.
- مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده ولی از عزم زنان مسلمان ایران میگوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می فرستد.
- در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شدهاند. آیا این نقطه ضعف در ایران بود یا قوت؟ عمیقاً معتقدم چون می دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می تواند با آن موفقیتهای خود را به رخ بکشد.
- تمدن غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و به چالشهای جدی خورده است.
- همین کسانی که امروز در برابر کشتار دهها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت میکنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری میگیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال میشوند. از بایدن گرفته تا ماکرون.
- ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش میدهد که همه آنها متحیر ماندهاند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان میدهد.
- چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور میشود؟
- یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از ۲۵۰ کارشناس ارشد و ۸۰ PHD که کار بزرگی انجام میدادند نیمی از آنها زنان بودند.
- خانم دیپلمات نروژی که در ایران درس خوانده بود به من میگفت چرا از قدرتهای خود دفاع نمیکنید و آنها را عرضه نمیکنید؟
- نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود.
- زن، همه زنان ایران است. چرا نقش زنان خانهدار دیده نمیشود؟
- خیلی از هزینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی که در دستگاه های دیوان سالار میرود و خروجیاش صفر است را باید اینجا یعنی زنان خانه دار اختصاص داد. ما برای این طرح مفصل داریم.
- چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری کار بزرگتر انجام میدهد. آیا اینها نباید دیده شوند؟
- درود میفرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند.
-پیامرسانهای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.
- امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرتها و دولتها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران.
- مثلا کاری که امریکا با تیک تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیتهایی قائل شد.
- امروز نشان جای ویز را گرفته چون خدمات خوبی داده است. خیلی از سکوهای دیگر هم همینطور.
- سکوهای ارتباطی میتوانند سکوی جهش مردم ایران باشند.
- اگر با استفاده از ظرفیتهایی که هست برای هر کسی که محتوا تولید میکند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را بپردازید، چقدر اشتغال ایجاد میشود. و چقدر درامد کسب خواهند کرد. میلیونها نفر با تولید محتوایشان میتوانند درآمد کسب کنند.
- شبکه ملی اطلاعات در تمام این سالها چند درصد درست شده؟ 20-30 درصد! الان 60 درصد موفقیت داشته است.
- با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می شود. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.
- شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود.
- تاریخ کشور ما مملو از تولیدات فرهنگی است و این از افتخارات کشور ماست.
- امروز زیرساختهای فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم.
- دشمن با تمام توان تلاش می کند جلوی این را بگیرد.
- همانطور که آمریکا سعی می کند از فناوری هسته ای یا صنایع دیگر ما جلوگیری کند، در همین زمینه های هنری هم این تلاشها را دارد.
- فیلمهایی مثل آرگو و 300 و قبل از آنها «بدون دخترم هرگز» را نه تنها علیه انقلاب بلکه علیه ایران می سازند.
- چون دشمن نتوانسته جلوگیری کند از زیرساختهای ما، پس حالا می خواهد نرم افزار را منحرف کند و امیدها را جلویش را بگیرد.
- ما کارگردانی داریم فیلمهای بسیار خوبی می سازد؛ مثلاً آقای احمدرضا معتمدی؛ ایشان کتابی نوشت به اسم فلسفه فیلم که سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشتند. کتاب عمیق و خوبی است.
- یا همین کارگردان آتش و باد؛ اصلاً ایشان می گفت 6 سال مطالعه تاریخی کردم در اسناد تا این را به دست بیاورم.
- میخواهم بگویم زیرساختهای ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی.
- یکی از کارهای اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی ها را داشته باشد.
- مدیر فرهنگی ما باید کسی باشد که بین اهل هنر و خبرگان و مولدان فرهنگی شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند.
- او حداقل باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد اگر تولید کننده حرفه ای هم نبود.
- رئیسجمهور باید حداقل یک مصرفکننده حرفهای فرهنگ باشد.
- رئیسجمهور باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجههای فرهنگی ایفا کند.
- مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد؛ گزارش ثمره بودجههای فرهنگی بسیار مهم است.
- این هزاران میلیارد تومان که تخصیص داده میشود آثارش چیست؟
- بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و دستگاههای چاق و چله شود؛ باید در آثار فرهنگی دیده شود.
- قاعدهمند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق و قانون برای تولید کارهای فرهنگی بسیار مهم است.
- اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی ممکن است دچار خطاها و انحراف شود که هم هزینه ها را از بین ببرد و هم کمک لازم را نکند.
- وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلمنامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد.
جمعبندی پایانی
- یک جهان فرصت مشتاق شنیدن حرف ما در عرصه فرهنگ است.
- زمینههای زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست.
- اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند، مثل آتش و باد و آلبوم موسیقی نینوا را و ... میتواند یک جهان فرصت ایجاد کند.
-تولیدات فرهنگی میتواند جهان را فتح کند
-سریال مختار زمینههای وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد.
- کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع میشود.
- دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم.
- فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینههای فرهنگی را از بین ببرد.
دیدگاه تان را بنویسید