کد خبر: 715284
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز»

تصمیم سخت قالیباف و جلیلی

به نظر می‌رسد که نه قالیباف انصراف بده است و نه جلیلی ؛ این یعنی سناریو دو مرحله‌ای شدن انتخابات جدی می‌شود.

تصمیم سخت قالیباف و جلیلی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - از همان شروع رقابت‌های انتخاباتی درباره اینکه برخی نامزدها مثل قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی پوششی بوده و تا آخر در میدان نمی‌مانند، اتفاق نظر وجود داشت؛ بگذریم از اصرارشان به تا آخر ماندن. 

نکته مبهم و مهم اما این است که جبهه انقلاب نهایتا روی قالیباف به اتفاق نظر می‌رسد یا جلیلی؟ سوالی که این روزها جدی‌تر از قبل مطرح است و پاسخش نیز نامعلوم است.

اظهارات دیروز محسن رضایی مبنی بر اینکه انصراف به نفع کاندیدای نهایی فداکاری است و نباید به انصرافی‌ها گفت پوششی، همچنین حرف‌های زاکانی درباره احساس خطر از سوی جبهه رقیب و لزوم جمع بندی بعد از اتمام مناظرات نشان از آن دارد که چند نفری از دور رقابت خارج می‌شوند.

در این بین تکلیف پزشکیان و پورمحمدی روشن است اما باید دید که گزینه مقابل آنها کیست؟ جلیلی با قالیباف؟

در روزهای اخیر شاهد شایعات و گمانه‌زنی‌های بسیاری در این باره بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که این دو نامزد انتخاباتی و ستادها و حامیانشان در حال فشار آوردن به هم هستند. آخرین اخبار اما حاکی از آن است که هنوز هیچ یک حاضر به کناره‌گیری نشده‌اند. شاهد این مدعا نظرسنجی‌هایی است که حامیان جلیلی منتشر کرده و از پیشتازی او می‌گویند. همچنین سخنان دیروز نیکزاد، رئیس ستاد قالیباف را که آب پاکی را روی دست حامیان جلیلی ریخت و گفت که قالیباف تا آخر می‌ماند. 

اگر همین طور پیش برود، نه جلیلی کناره‌گیری خواهد کرد و نه قالیباف. اصولگراها البته می‌دانند که این رویکرد با تبعات قابل توجهی برایشان همراه خواهد بود. شاهد این مدعا گزارش امروز «جوان» است که از دور دوم انتخابات و احتمال حضور قالیباف و جلیلی و پزشکیان در آن دور نوشته است. جوان نوشته: « سه نامزد پیشتاز مطابق تمامی نظرسنجی‌هایی که در گوشه و کنار منتشر می‌شود، هر کدام بین ۱۷ تا ۲۳ درصد آرای مشارکت‌کنندگان را دارند، مشارکت هم حدود ۵۰ درصد است، به اضافه ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. با این حساب با توجه به جمعیت ۶۰ میلیون‌نفری واجدان شرایط رأی‌دهی، نامزد پیروز که نصف به‌اضافه یک آرای مأخوذه را لازم دارد، باید ۱۵ تا ۱۸ میلیون رأی بیاورد که با این وضعیت، نشدنی است. اما از میان این سه نامزد، برای دو نامزد امکان اجماع فراهم است. با این‌حال، درباره اجماع به دو دلیل تردید و تصلیح دارند. تکلیف تصلیح که معلوم است، زیرا خود را اصلح می‌دانند و به خود القا می‌کنند که نباید به نفع کسی که اصلح از تو نیست کنار بروی! اما تردیدی هم وجود دارد که اگر اجماع کنند، شاید آن چیزی را که به دنبال آن هستند، به دست نیاورند. »

سناریو جوان یعنی دو مرحله‌ای شدن انتخابات اگر رقم بخورد، پیش بینی نتیجه ساده‌تر خواهد بود. بعید است که قالیباف و جلیلی به دور دوم بروند. رویارویی هر یک از این دو با پزشکیان نیز امید به پیروزی آنان را کاهش خواهد داد. 

با این حساب اگر از ادعای اصلاح‌طلب مبنی بر شانس پیروزی پزشکیان در دور اول انتخابات و همچنین حضور و نقش پورمحمدی که برخی نیروهای سیاسی ترجیح می‌دهند آن را نادیده بگیرند، بگذریم باید گفت که جلیلی و قالیباف اگر به دعوای چه کسی انصراف بدهد، پایان ندهند از گردونه حذف خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها