کد خبر: 715988
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

پزشکیان خوب عمل کند پوپولیسم هم به داد جلیلی نمی‌رسد

فعال سیاسی گفت: اگر آقای پزشکیان خوب عمل کند حتی پوپولیسم هم نمی تواند جلیلی را به رئیس جمهور تبدیل کند.

پزشکیان خوب عمل کند پوپولیسم هم به داد جلیلی نمی‌رسد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  تجربه نشان می دهد انتخابات ریاست جمهوری در مرحله دوم مثل هندوانه در بسته است. سال 1384 مجموع آرای نامزدهای اصلاح طلب در دور نخست اختلاف فاحشی با مجموع آرای نامزدهای اصولگرا داشت اما در نهایت نام محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز اعلام شد چراکه جامعه او را منتقد وضع موجود و هاشمی رفسنجانی را ادامه وضع موجود تحلیل و تفسیر کرد. حالا بعد از 5 دوره دوباره رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری به مرحله دوم کشیده شده است.

با اعلام حمایت باقر قالیباف از سعید جلیلی روی کاغذ سبد 12 میلیون و 600 هزار رأیی برای جلیلی پیش بینی می شود و مسعود پزشکیان چاره ای جز پذیرش شکست ندارد اما اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان منتقد وضع موجود نمی خواهند تسلیم شوند آنها برای پیروزی بر رقیب دو استراتژی را دنبال می کنند نخست با شعارهای توسعه و پیشرفت قصد دارند سبد رأی قالیباف را به سمت نامزد مطلوب خود بکشند و دوم با ایجاد دوقطبی های پرانرژی مرددین را تحریک به حضور در پای صندوق رأی کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی نامه نیوز درباره بررسی میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: درصد مشارکت و میزان رأی نامزدها در انتخابات هشتم تیرماه نشان داد که نظرسنجی ها و تحلیل های فضای مجازی با واقعیت روی زمین متفاوت است.

وی با اشاره به فاکتورهای موثر بر انتخابات 15 تیرماه افزود: مرددین هشتم تیرماه در صحنه رقابت نامتوازن کاندیداها پای صندوق ها نیامدند، ستادهای انتخاباتی نامزدها نتوانستند آنها را به حضور در صحنه قانع کنند. اگر مرددین از دایره تردید خارج شوند قطعا بر معادلات رقابت تأثیر تعیین کننده خواهند گذاشت چراکه قریب به اتفاق آرا آنها به سبد مسعود پزشکیان ریخته می شود و به میزانی که هجم این آرا بالاتر برود شانس پزشکیان برای پیروزی در انتخابات افزایش پیدا می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سبد رأی 3.5 میلیونی قالیباف و پورمحمدی اظهار کرد: هرچند آقای قالیباف بیانیه به نفع سعید جلیلی داد اما آرای او به طور یکسان بین جلیلی و پزشکیان تقسیم خواهد شد چون سبد رأی آقای قالیباف به دو دسته تقسیم می شود. دسته نخست آرای کسانی است که گرایش سیاسی اصولگرایی دارند و طبیعتا به سمت جلیلی متمایل می شوند. دسته دوم آرای کسانی است که نگاه توسعه ای به کشور دارند، از آنجاکه چنین نگاهی در برنامه های آقای جلیلی به چشم نمی خورد به سمت آقای پزشکیان می روند.

وی با اشاره به تجربه ریزش آرا در مرحله دوم انتخابات افزود: حفظ آرای مرحله نخست نامزدها بستگی به عملکرد و مدیریت ستادهای آنها دارد. انتخابات هشتم تیرماه نشان داد انتخابات عرصه نمایش سلبریتی ها نیست بلکه عرصه حضور میدانی است. هر جا اعضای ستاد به میان مردم رفتند و سینه به سینه با آنها گفتگو کردند آرای بیشتری در آن مناطق به دست آمده است مثلا آقای پزشکیان در جاهایی که تنها به یک سخنرانی بسنده کرد آرای کمتری به دست آورد تا جاهایی که اعضای ستادش بین مردم رفتند و برنامه های او را تشریح کردند.

این نماینده ادوار گفت: اگر دوقطبی قالیباف-پزشکیان اتفاق می افتاد شانس قالیباف بیشتر بود اما در دوقطبی پزشکیان-جلیلی، شانس پزشکیان بیشتر است. البته انتخابات معادلات پیچیده ای دارد به خصوص درباره به صحنه آوردن آرای خاکستری و مرددین. معتقدم سبد رأی آقای جلیلی در دور دوم شامل آرای دور نخست به علاوه نیمی از آرای آقای قالیباف است که سرجمع حدود 11 میلیون رأی می شود اما پیروزی آقای پزشکیان با 12 میلیون رأی کافی نیست.

وی افزود: دولت چهاردهم باید با پشتوانه مردمی قوی تری کار خود را شروع کند و این امکان پذیر نخواهد بود جز آنکه تغییر رویکردی در ستاد آقای پزشکیان اتفاق بیفتد و اعضای ستاد او بیشتر در بین مردم بیایند و دغدغه های آنها را بشنوند وگرنه کسی با ستادنشینی رئیس جمهور نمی شود.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره میزان جذابیت شعارهای پوپولیستی تأکید کرد: اگر آقای پزشکیان خوب عمل کند حتی پوپولیسم هم نمی تواند جلیلی را به رئیس جمهور تبدیل کند. به عبارت دیگر جلیلی مانند آقای احمدی نژاد نمی تواند با پوپولیسم جذب رأی کند. چون پوپولیسم با سوار شدن بر ضعف ها و کاستی های موجود در جامعه می تواند ظرفیت رأی ایجاد کند.

وی افزود: احمدی نژاد در سال 1384 سوار بر پوپولیسم آقای هاشمی را نماد ضعف ها اعلام کرد و موجی را به نفع خود راه انداخت. امروز آقای جلیلی نمی تواند این موج پوپولیستی را ایجاد کند چون ضعف ها و کاستی های جامعه برآمده از عملکرد اعضای ستاد و هفکران آقای جلیلی در دولت سیزدهم است و خود او نیز مدافع و حافظ این وضعیت شناخته می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: پزشکیان در دور نخست انتخابات یک جریان انتقادی را شکل داد و در این مرحله جا دارد که برنامه های عملی تری را به مردم ارائه دهد؛ به همین دلیل می تواند شانس موفقیتش را افزایش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها