کد خبر: 719160
تاریخ انتشار :

چین، نقش غرب را در مناقشه فلسطین به چالش کشیده است

مذاکرات وحدت فلسطینی‌ها که روز سه‌شنبه در پکن به پایان رسید و توافقی برای یک چارچوب پساجنگ غزه در آن امضا شد، فرصتی برای چین با هدف ارائه «یک پلتفورم رقیب برای اسرائیل و متحدان غربی‌اش درباره آینده فلسطین و خاورمیانه» محسوب می‌شود.

چین، نقش غرب را در مناقشه فلسطین به چالش کشیده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، میدل ایست آی در گزارشی نوشته است: رازان شوامره، کارشناس فلسطینی در سیاست خارجی چین در منطقه می‌گوید: «هدف اصلی چین جلب رضایت و تصدیق کشورهای منطقه در مورد جایگاه رو به رشد خود به عنوان یک کشور مسئول با نقش اخلاقی برتر در مقایسه با ایالات متحده است.»

حماس و فتح، دو جناح اصلی فلسطینی، چندین بار برای پایان دادن به اختلافات ۱۷ ساله خود از جمله مذاکراتی که در ماه آوریل در چین آغاز شد، تلاش کرده‌اند تا مصالحه کنند.

اگرچه تلاش‌ها در گذشته به سختی پیشرفتی داشته است، مشارکت پکن اکنون انگیزه‌های منحصربه‌فردی برای جدا شدن از نفوذ واشنگتن، از جمله برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، فراهم می‌کند.

«هانی المصری»، دبیرکل مرکز فلسطینی برای سیاست گذاری تحقیقات و مطالعات استراتژیک «مسارات» می‌گوید: «عباس می‌خواهد به آمریکایی‌ها و همچنین به اعراب نشان دهد که من انتخاب‌های دیگری هم دارم.»

وی با بیان اینکه رای گیری اخیر کنست که با اکثریت قاطع لایحه‌ای را تصویب کرد که تشکیل کشور فلسطین را حتی به عنوان بخشی از مذاکره با طرف اسرائیلی رد می‌کند، افزود: «عباس نگران انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکاست.»

به گفته این محقق، نگرانی دیگری هم برای عباس وجود دارد. در کرانه باختری، یک عدم رضایت گسترده از تشکیلات خودگردان وجود دارد که از درآمدهای مالیاتی محروم شده و برای پرداخت حقوق کارمندان خود به مشکل برخورده است.

المصری خاطرنشان کرد، همچنین یکسری شایعات وجود دارد که محمد دحلان، سیاستمدار فلسطینی در تبعید که اکنون به رئیس امارات مشاوره می‌دهد، شاید به دستور قدرت‌های غربی همراستا با واشنگتن به فلسطین برگردد.

در همین حال برای حماس، مذاکرات با میانجی‌گری چین یک پلتفورم بی سابقه برای شرکت در نشست‌های بین‌المللی ایجاد کرد.

شوامره ادامه داد: «حماس دعوت را برای شکستن انزوای بین‌المللی ایجاد شده توسط واشنگتن و متحدانش که او را به تروریسم متهم کرده‌اند، پذیرفت.»

وی با بیان اینکه پکن به درخواست اسرائیل برای معرفی حماس به عنوان یک «سازمان تروریستی» بی توجهی کرد، افزود: «دعوت چین از حماس برای شرکت در نشست پکن راه را برای برقراری ارتباط بین‌المللی و ارتباط با رقبای واشنگتن باز کرد.»

گفت‌وگوهای وحدت فلسطین تازه‌ترین تلاش پکن برای ایفای نقش در میانجیگری در منطقه است؛ پکن سال گذشته میزبان مذاکراتی بود که به احیای روابط بین ایران و عربستان سعودی انجامید.

«آرهو هاورن»، متخصص روابط خارجی چین گفت: « چین مدت‌هاست که از نظم نوین جهانی و حکمرانی جهانی با هدف کاهش نفوذ ایالات متحده در صحنه جهانی حمایت می‌کند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها