کد خبر: 719971
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با عباس امیری‌فر

پزشکیان نباید اسیر سهم‌خواهی‌ها شود

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: گرچه دولت بهتر است که با همه گروه‌ها تعامل داشته باشد اما به هیچ وجه سهم‌خواهی از دولت درست نیست و رئیس‌جمهور باید دستش باز باشد تا نیروهای مورد نظر خود را در کابینه قرار دهد.

پزشکیان نباید اسیر سهم‌خواهی‌ها شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه‌نیوز - مسعود پزشکیان رسما رئیس‌جمهور ایران شد و حالا دیگر باید در راستای تمشیت امور کشور با تمام توان کار کند. در این بین یک نگرانی وجود دارد؛ آنکه نسبت پزشکیانِ میانه‌رو با گروه‌های سیاسی چگونه خواهد شد؟ آیا می‌خواهد برای مصون ماندن از نقدها به گروه‌های مختلف سهم بدهد یا می‌تواند میان سهم‌دهی و دولت وفاق ملی تمایز عملی قائل شود؟ از سوی دیگر رویکرد تندروها با دولت او چه‌طور خواهد بود؟

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای پزشکیان فرد متدینی است که سال‌ها در مشاغل اجرایی و مجلس حضور داشته و به کارها مسلط است. از طرفی او مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد که دیدیم رهبر انقلاب او را فردی دانشمند معرفی کردند. آقای پزشکیان مسلط به نهج‌البلاغه و قران است و امیدواریم که بتواند در مسیر پیش رو موفق باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که در عرصه عمل ماجرا قدری متفاوت است. گرچه دولت بهتر است که با همه گروه‌ها تعامل داشته باشد اما به هیچ وجه سهم‌خواهی از دولت درست نیست و رئیس‌جمهور باید دستش باز باشد تا نیروهای مورد نظر خود را در کابینه قرار دهد. از سوی دیگر رئیس‌جمهور هم نباید از افرادی استفاده کند حاشیه‌دار هستند زیرا افراد حاشیه‌دار برای دولت هم حاشیه درست می‌کنند. آقای پزشکیان می‌تواند برای انتخاب کابینه‌اش از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، قوه قضائیه و مجلس مشورت بگیرد تا افراد دچار مشکل را به مجلس معرفی نکند. در این صورت حتما مجلس هم باید تعامل لازم با رئیس‌جمهور را داشته باشد».

او ادامه داد: «اینکه آقای جلیلی و اطرافیانش از دولت در سایه سخن می‌گویند هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون زیرا دولت در سایه‌ای که اینها در همه این سال‌ها ارائه داده‌اند برای همکاری سازنده با دولت‌ها نبوده است. اکنون هم نمی‌خواهند با دولت تعامل داشته باشند. اگر افراد و گروه‌ها پیشنهادهای خود را به دولت بدهند خیلی هم خوب است اما اگر بناست که دولت در سایه رقابت با دولت مستقر کند یا بخواهد به سهم‌خواهی از دولت پردازد، حتما درست نیست. دولت نباید تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار بگیرد، باید کار خودش را بکند و نباید اسیر سهم‌خواهی‌ها بشود و البته با مقام معظم رهبری هم هماهنگ باشد. در مجلس هم آقای قالیباف ریاست مجلس را برعهده دارد که فردی معتدل و معقول است که این امید را به وجود می‌آورد مجلس رویکرد همدلانه‌ای با دولت داشته باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «دولت باید بکوشد تا مشکلات کشور را رفع کند. اکنون مشکلات زیادی گریبان کشور را گرفته است؛ از تورم گرفته تا کاهش ارزش پول ملی، گرانی مسکن، رکود، تعطیلی مشاغل، بیکاری، ناترازی در مسئله بنزین، مشکلات متعدد در حوزه بورس و... که دولت آقای پزشکیان باید تلاش کند این مشکلات را از میان بردارد تا مردم هم نسبت به آینده امیدوار شوند و نفسی بکشند».

او در پاسخ به این پرسش که رویکرد تندروها در ادامه مسیر با دولت چه خواهد بود، پاسخ داد: «تندروها از همین حالا هم قصاص قبل از جنایت را آغاز کرده‌اند و با اینکه رهبری نسبت به دولت آقای پزشکیان امیدوارند، اما تندروها برخلاف منویات رهبر انقلاب، آیه یأس می‌خوانند. رهبر انقلاب می‌خواهند از دولت حمایت شود اما تندروها همان‌طور که پیش از این به طور مرتب رئیس مجلس را تخریب می‌کردند، حالا می‌خواهند دولت آقای پزشکیان را تضعیف کنند. آقای پزشکیان باید پر قدرت راه خودش را ادامه دهد و با رهبری هم هماهنگ باشد که امیدواریم چنین هم بشود زیرا قبل از این آقای پزشکیان گفته بود که ذوب در رهبری است. این روحیه بسیار خوب است و دیدیم که رهبری هم از آقای پزشکیان حمایت کردند و توصیه فرمودند که مجلس به خصوص تندروها مانع کار دولت چهاردهم نشوند».

امیری‌فر در پایان گفت: «تندروها و مشخصا آقای جلیلی به حاشیه رفته‌اند و در آینده بیش از این هم به حاشیه خواهند رفت. اگر آقای جلیلی رئیس‌جمهور می‌شد، تردید نکنید کشور به لبه پرتگاه می‌رفت زیرا آقای جلیلی کار اجرایی نکرده است و مردم هم به همین دلایل به او نه گفتند و کنارش زدند. بخشی قابل توجهی از آن رأیی که به دست آورد هم به واسطه قرار گرفتن امکانات دولتی در اختیارش بود وگرنه به قول آقای باهنر او مستقلا هشت تا نه میلیون رأی داشت. حالا هم مردم حرکت دولت در سایه او را قبول ندارند و به نظرم او و همفکرانش باید مدتی سکوت کنند و آقای جلیلی اگر می‌خواهد وارد کار اجرایی شود و در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد باید از پایین شروع کند و مثلا استانداری یا فرمانداری‌ای را بگیرد تا مشخص شود اصلا او اهل کار اجرایی است یا خیر و عیارش مشخص شود. به هر حال مردم پایداری‌، حجتیه و جلیلی را کنار زدند و آنها به حاشیه خواهند رفت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها