کد خبر: 720001
تاریخ انتشار :

به نقل از دیگران؛

یک تیر و دو نشان نتانیاهو ؟

نتانیاهو هم بقای سیاسی خود را تضمین و هم دیپلماسی آغاز نشده میان ایران و آمریکا را نابود کرد

یک تیر و دو نشان نتانیاهو ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - تریتا پارسی،  تحلیل‌گر سیاسی، نویسنده و فعال ایرانی-آمریکایی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس ذیل عنوان « چند نکته در مورد ترور اسماعیل هنیه» نوشت: 

هنوز تایید نشده است که آیا اسرائیل در پشت پرده ترور هنیه در تهران است یا خیر و آیا این ترور  از طریق حمله هوایی انجام شده است؟  اما اگر چنین باشد ترور چندین مزیت را برای نتانیاهو به ارمغان می‌آورد : 

1.  مذاکرات آتش‌بس را از بین می‌برد: نتانیاهو به طور سیستماتیک مذاکرات آتش‌بس را خراب کرده است، زیرا پایان دادن به جنگ احتمالاً به زندگی سیاسی او پایان می‌دهد. سیگنالی که او از کامالا هریس دریافت کرد این بود که او به اندازه جو بایدن در برخورد با لجبازی های نتانیاهو مماشات نخواهدکرد.  این ترور، بقای سیاسی نتانیاهو را برای چندین هفته، اگر نگوییم چندین ماه تضمین می کند که در آن هیچ انتظار جدی برای توافق آتش بس وجود نخواهد داشت. بنابراین، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت، همانطور که سلطنت نتانیاهو به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داشت.

2. ممکن است دیپلماسی جدید ایران و آمریکا را از بین ببرد: پزشکیان بر روی پلت فرم دیپلماسی تازه ایران و آمریکا کارزار انتخاباتی کرد. اما با افزایش تنش ها پس از ترور، شانس او برای ایجاد یک گشایش دیپلماتیک با ایالات متحده، حداقل در حال حاضر بسته شده است. اسرائیل از اوایل دهه 1990 با دیپلماسی ایران و آمریکا مخالفت کرده است و ایجاد بحران های سیاسی که هزینه آغاز مذاکرات را بالا می برد، موثرترین راه برای جلوگیری از دیپلماسی بوده است.

2.  ممکن است جنگی که نتانیاهو به دنبال آن بود، آغاز شود: این حمله برای تهران بسیار شرم آور بوده است. این ادعای ایران مبنی بر اینکه پس از بمباران کنسولگری ایران در دمشق توسط اسرائیل در 1 آوریل، بازدارندگی را در برابر اسرائیل بازگردانده است، از بین برده است. این به متحدان ایران نشان داده   که آنها در امنیت نیستند - حتی در تهران - و ایران نمی تواند از آنها محافظت کند. در نتیجه احتمال تلافی ایران بسیار زیاد است. در نتیجه، نتانیاهو احتمالاً یک مارپیچ تشدید کننده تنش را به راه انداخته است که می تواند منجر به یک جنگ منطقه ای تمام عیار شود که احتمالاً ایالات متحده را نیز به درون آن خواهد کشاند. محاسبات این است که چنین جنگی بسیاری از دشمنان اسرائیل را نابود و/یا تحقیر خواهد کرد و تعادل جدیدی را در منطقه برقرار می‌کند که سلطه و آزادی مانور اسرائیل را باز می‌گرداند. اسرائیل به تنهایی نمی تواند چنین توازنی برقرار کند، اما محاسبات این است که آمریکا می تواند.

4. کامالا هریس را در کنج قرار می دهد: همانطور که اشاره کردم، هریس نشان داده است که موضع سخت‌تری علیه نتانیاهو اتخاذ خواهد کرد. اما اگر نتانیاهو موفق شود قبل از اینکه هریس  به طور بالقوه رئیس جمهور شود، یک جنگ منطقه ای را آغاز کند، نتانیاهو نه تنها ایالات متحده را مجبور به جنگ خواهد کرد، بلکه هریس را نیز در گوشه ای قرار داده و توانایی او را برای اتخاذ یک خط سخت تر علیه اسرائیل از بین خواهد برد. / جهان دیپلماسی 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها