کد خبر: 720131
تاریخ انتشار :

اطلاعات عجیب رسانه‌های خارجی درباره ترور هنیه! + جزئیات

بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد اتفاق عجیبی در تهران رخ داده است. رهبر حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران وارد تهران شده بود، شبانه در محل اقامت مخصوصش در شمال شهر ترور شده است. رسانه‌های خارجی اطلاعات عجیبی درباره این حمله منتشر کرده اند.

اطلاعات عجیب رسانه‌های خارجی درباره ترور هنیه! + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بامداد روز چهارشنبه اسماعیل هنیه به همراه یکی از بادیگاردهایش در محل اقامتش در تهران به شهادت رسیده است.. سپاه در بیانیه ساعت ۶ صبح خود انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفته است. حماس این اتهام را تکرار کرده است.

در حوادث این چنینی رسانه‌های داخلی از دور خارج می‌شوند و خبر‌ها تنها از مجرای چند رسانه مشخص از جمله رسانه‌های نزدیک به سپاه و صدا و سیما به طور قطره چکانی مخابره می‌شود. رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌هایی که با منافع اسرائیل در تماسند به طور طبیعی به اخبار بیشتر و دسته اول تری دسترسی دارند.

آنچه تاکنون از رسانه های داخلی می دانیم از بیانیه سپاه و گزارشهای بسیار کوتاه ایرنا و خبرگزاری فارس است. سپاه خبر ترور را اعلام کرده و خبرگزاری فارس نوشته که هنیه در تهران در اثر " اصابت پرتابه‌ای از هوا" کشته شده است. این حمله حوالی ساعت ۲ بامداد رخ داده است.

صابرین‌نیوز نوشته: «رهبر سیاسی جنبش حماس در اثر حمله هوایی اسرائیل» کشته شده است.

رویداد۲۴ در این گزارش که به طور مدام در حال به روز رسانی است، خبر ترور اسماعیل هنیه را در رسانه‌های خارجی رصد کرده است.

واکنش اسرائیل به خبر ترور هنیه در تهران چه بود؟ | کابینه نتانیاهو دستور داده هیچی نگویید

اسرائیل تا کنون هیچ واکنشی به خبر نشان نداده و منابع اسرائیلی گفته اند که به گزارش‌ها در رسانه‌های خارجی واکنش نمی‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات نظامی اسرائیل از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرده‌اند، اگرچه این کشور معمولاً مسئولیت ترور‌هایی را که سرویس اطلاعاتی خود موساد انجام داده، به عهده نمی‌گیرد.

شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل در یک پست رمزآلود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «خداوندا، پس همه دشمنانت را نابود کن». این پست به سرعت حذف شد.

آمیچای الیاهو، وزیر میراث اسرائیل و نماینده راست افراطی کنست، در توییتی درباره مرگ هنیه نوشت: «این راه درست برای پاک کردن دنیا از این کثیفی است. دیگر خبری از "صلح/قرارداد تسلیم" خیالی نیست، دیگر هیچ بخششی برای بانیان مرگ وجود ندارد... دست آهنینی که به (سینه) آن‌ها خواهد زد، همانی است که آرامش و آسایش به ارمغان می‌آورد و توانایی ما را برای زندگی در صلح تقویت می‌کند.»

رسانه «مجله مباشر» مصر نوشته: رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به وزرای دولت دستور داده است که درباره ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار نظر نکنند.

واشنگتن پست نوشته: سکوت اسرائیل با موضع آن‌ها پس از حملات و ترور‌های مقامات بلندپایه در سراسر منطقه، از جمله عملیات در داخل ایران، مطابقت دارد. این کشور مدت‌هاست که وضعیت «ابهام استراتژیک» را حفظ کرده که به آن اجازه می‌دهد از مسئولیت رسمی برای عملیات‌های فراقانونی خودداری کنند و در عین حال اعتبار ضربه زدن به دشمنان خود را حفظ کنند.

این رسانه نوشته: اسرائیل در حمله به فخری زاده هم علنا هیچ اظهارنظری نکرد. پس از حمله موشکی به خاک ایران در بهار امسال بعد از حمله ایران به اسرائیل هم کانال‌های رسمی این کشور سکوت کردند. با این حال مقامات اسرائیل کم کم شروع به تایید فرضیه نقش خود در جلسات توجیهی آف د رکورد کرده اند.

رویترز: بالاترین نهاد امنیتی تهران در حال تصمیم گیری برای پاسخ به ترور هنیه 

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد که بالاترین نهاد امنیتی ایران درباره استراتژی ایران برای پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران تصمیم خواهد گرفت.

رسانه حماس: هنیه در اثر یورش به محل اقامتش کشته شد

الحدث رسانه رسمی حماس در گزارش اولیه خود نوشت اسماعیل هنیه در اثر یورش اسرائیلی‌ها به محل اقامتش در تهران ترور شده است.

رسانه حزب‌الله: موشک از خارج از ایران شلیک شده

رسانه المیادین لبنان متعلق به حزب الله به نقل از یک منبع ایرانی گفته شهادت هنیه توسط موشکی از خارج از مرز‌های ایران انجام شده و از درون ایران شلیک نشده است.

یک منبع دیگر به المیادین گفته: شهادت هنیه با موشکی از خارج از مرز‌های ایران به معنای تجاوز به ایران است و پاسخی اجتناب ناپذیر می‌طلبد.

نیویورک تایمز: جلسه شورای امنیت در بیت رهبری

نیویورک تایمز نوشته: شورای عالی امنیت ملی ایران یک جلسه اضطراری نادر در بیت مقام معظم رهبری برگزار کرده و در این جلسه بر اهمیت حادثه تاکید کرده است.

ابومرزوق رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای گفته: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر حماس در حمله اسرائیل به محل اقامت او در تهران بعد از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به شهادت رسیده است. این ترور یک اقدام بزدلانه بوده و بدون پاسخ نخواهد ماند. ما در یک جنگ تمام عیار برای آزادی قدس شریف هستیم و آماده ایم برای آن هر هزینه‌ای را بپردازیم.

فایننشال تایمز و بلومبرگ: ترور هنیه در تهران باعث شرمساری ایران است

بلومبرگ نوشت: این حمله برای ایران بسیار شرمسارکننده است و رهبری و رئیس جمهور مسعود پزشکیان را با چالش چگونگی پاسخ مواجه می‌کند.

فایننشال تایمز نوشته: رهبر حماس در قطر زندگی می‌کرده، اما اغلب به ایران سفر می‌کرد. ترور هنیه در تهران باعث شرمساری ایران است و خطر اقدام تلافی جویانه علیه اسرائیل را بالا می‌برد.

فرناز فصیحی خبرنگار نیویورک تایمز در توییتر خود نوشت: منابع می‌گویند که مقامات ایرانی از ترور هنیه کاملا در شوک هستند، زیرا این ترور ضربه بزرگی به اعتبار امنیتی ایران در زمانی که می‌خواهد قدرتش را در منطقه نشان دهد وارد کرده است. صدا و سیمای ایران اسرائیل را مقصر دانسته است.

دیلی میل انگلیس نوشت: رهبر سیاسی حماس در یک حمله خیره‌کننده اسرائیل در ایران ترور شده است. این خبر باعث شده این گروه فلسطینی متعهد به انتقام گرفتن شود.

این رسانه نوشته: اسماعیل هنیه از وحشت جنگ غزه به قطر فرار کرده بود و در این بین برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران به ایران سفر کرد. اما نیرو‌های اسرائیل از فرصت حمله به هنیه استفاده کردند و تنها ساعاتی پس از این مراسم به محل اقامت وی در تهران حمله هوایی کردند که منجر به کشته شدن رهبر حماس و یک محافظ امنیتی او شده است.

دیلی میل نوشته هنیه عالی‌رتبه‌ترین مقامی بوده که از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ترور شده و ترور او می‌تواند نقطه عطفی در درگیری‌های اسرائیل و این گروه فلسطینی باشد. این خبر احتمال انتقام‌گیری از اسرائیل توسط ایران یا حزب‌الله را هم تقویت کرده است.

واکنش آمریکا به ترور هنیه در تهران چه بود؟

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که در حال حاضر به فیلیپین سفر کرده به خبرنگاران گفته: فکر نمی‌کنم جنگ اجتناب‌ناپذیر باشد. من فکر می‌کنم همیشه فرصت‌هایی برای دیپلماسی وجود دارد. ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم هیچ چیز به یک درگیری گسترده‌تر در سراسر منطقه تبدیل نشود.»

او گفته که هنوز با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، صحبت نکرده است.

آستین همچنین گفته اگر به اسرائیل حمله شود ما به آن‌ها کمک می‌کنیم که از خودشان دفاع کنند.

سی ان ان: حمله ساعت  ۱:۴۵ بامداد رخ داد | ایران نمی‌تواند با کارت حزب‌الله بازی کند

سی ان ان نوشته: جزئیات دقیق آنچه در حدود ساعت ۱:۴۵ بامداد در تهران رخ داده و منجر به مرگ اسماعیل هنیه شده در آینده مشخص خواهد شد.

این رسانه نوشت: این حادثه به وضوح نقض شدید حاکمیت و حباب امنیتی فرضی پایتخت ایران است، با این حال حمله رخ داده است. هنیه مهمان آن‌ها بود و نقش آن‌ها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در صورتی که نتوانند امنیت ساده متحدان خود را در یک نشست تضمین کنند، از بین می‌رود.

به گزارش سی ان ان: گزینه‌های ایران محدود است و هیچ کدام عالی نیستند. واضح است که تهران تمایلی به راه‌اندازی یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله ندارد. با کنار گذاشتن وحشت انسانی عظیمی که چنین درگیری برای لبنانی‌ها و اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کند، حزب الله همچنان کارت قدرتمندی است که تهران احتمالاً فقط یک بار می‌تواند آن را بازی کند؛ و بنابراین آن‌ها با دقت با این کارت بازی کنند.

بر اساس این گزارش، پاسخ ایران هم نقش آن‌ها را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مشخص می‌کند، هم خطر لغزش را می‌تواند در پی داشته باشد. ضربه مخفیانه و نامتقارنی که هفته‌ها بعد انجام شود، آسیب وارد شده به موقعیت ایران را برطرف نمی‌کند.

سرتیپ اساف اوریون تحلیلگر اسرائیلی به سی ان ان گفته که بعید است که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه حماس از غزه انجام شود.

این محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو گفته: «حماس برای انجام یک واکنش تلافی‌جویانه از غزه با چالش روبه روست، بنابراین شاید آن‌ها سعی کنند از کرانه باختری به اسرائیل حمله کنند. خارج از کشور نیز یک گزینه است، یا از لبنان یا سوریه.»

او گفته که هدف قرار دادن دو رهبر مقاومت در دو روز به این معنی است که اسرائیل قرار است با واکنش منطقه‌ای گسترده‌تری مواجه شود.

باراک راوید خبرنگار سی ان ان: موشکی از پنجره اتاق خواب به سمت هنیه شلیک شده

راوید در یک گفتگوی تلویزیونی با سی ان ان به نقل از رسانه‌های ایران مدعی شده: یک نوع پرنده، یک موشک را دقیقا از داخل پنجره اتاق خواب اسماعیل هنیه به داخل شلیک کرده است و این مستلزم اشراف اطلاعاتی بسیار زیاد و توانایی بالای عملیاتی عامل ترور برای انجام چنین عملیاتی بوده است.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها