کد خبر: 720211
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

کابینه خون

ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که در تهران انجام شد، با هر هدفی صورت گرفته باشد، یکی از تبعات مهم آن، تداوم ماندگاری نتانیاهو در قدرت است. قدرتی که بر پایه های «خون» و «خونریزی» بنا شده است.

کابینه خون
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - داوود حشمتی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب نوشت: ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که در تهران انجام شد، با هر هدفی صورت گرفته باشد، یکی از تبعات مهم آن، تداوم ماندگاری نتانیاهو در قدرت است. قدرتی که بر پایه های «خون» و «خونریزی» بنا شده است. 

حد فاصل سالهای 1398 تا آبان 1401، مردم اسرائیل 5 بار در انتخابات پارلمانی شرکت کردند به این دلیلی که دولت اسرائیل مدام سقوط می کرد و در آخر نتانیاهو بار دیگر به قدرت بازگشت. 

یک سال بعد در آستانه نیمه دوم سال 1402  بار دیگر زمزمه های برکناری نتانیاهو و افتادن او از قدرت، نقل محافل بود که طوفان الاقصی در سرزمین های اشغالی به راه افتاد و از آن تاریخ، راست افراطی در اسرائیل که در آستانه حذف شدن از قدرت بود، توانست به ماندگاری در قدرت ادامه دهد. 

بحران بی اعتمادی به نتانیاهو در سرزمین های اشتغالی به حدی بود که او هر روز منتظر پایان دولت خود بود.

این دومین بار است که اسرائیل به خاک ایران حمله می کند. بار اول در سال گذشته اسرائیل با حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، حمله به بخشی از خاک ایران را تجربه کرد و این بار دوم است که دست به چنین اقدامی می زند. اقدامی که به اعتقاد بسیاری بار دیگر تنش را در خاورمیانه افزایش خواهد داد. 

در واکنش به حمله اول، ایران با حمله گسترده موشکی و پهپادی بخش وسیعی از سرزمین اشغالی را هدف گرفت. این حمله به نحوی برنامه ریزی شده بود که با اطلاع قبلی صورت گرفت اما توانست قدرت نظامی ایران را به اسرائیل نشان دهد، این بار اما مشخص نیست واکنش ایران در چه سطحی طرح ریزی شود. 

با این حال ترور در شرایطی انجام شده که در تهران مسعود پزشکیان تازه بر مسند ریاست جمهوری نشسته است. در آمریکا بایدن از رقابت با ترامپ کنار کشیده و کامالا هریس جای او را گرفته و دست آخر اینکه در اسرائیل مجلس کنیست تا ماه اکتبر تعطیل است. این به نتانیاهو کمک می کند تا اطمینان داشته باشد که دستکم برای چند هفته آینده از کانون قدرت داخلی اسرائیل تهدید به برکناری نخواهد شد. 

از طرف دیگر نتانیاهو توانست با تداوم بحران در یک سال و نیم گذشته شرایط را بحرانی نگه دارد. همین شرایط بحرانی هم باعث تداوم و ماندگاری او در قدرت شده است. 

کابینه و دولت نتانیاهو، «کابینه خون» است. ساختار سیاسی اسرائیل نشان داده که در شرایط بحران به شدت محافظه کار می شود و هرگز دست به تغییر نمی زند. نتانیاهو بهتر از همه این را می داند. از همین رو از بحرانی به بحران دیگر حرکت می کند تا ماندگاری اش را در قدرت تداوم ببخشید. 

این میان تنها نقطه ای که باید به آن چشم دوخت، انتخابات آمریکاست. دولت دموکرات بایدن در کاخ سفید هیچ تمایلی ندارد که در ماه های پایانی دولت با بحرانی در خاورمیانه روبه رو شود. ضمن آنکه به خوبی می دانند که در صورت افزایش تنش در خاورمیانه میوه آن در کمپین ترامپ چیده خواهد شد. این وضعیت پاسخ گویی ایران به ترور را در کوتاه مدت (نه میان مدت) سخت تر خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها