کد خبر: 720223
تاریخ انتشار :

ترور هنیه؛ در انتظار یک تغییر خطرناک/ اسرائیل آماده موشک‌های مقاومت از 4 پایتخت می‌شود

نتانیاهو هنگام امضای حکم ترور عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی و دیپلماتیک حماس، یک ریسک بزرگ کرده است و ترجیح داده که توپ را داخل زمین ایران بیندازد. این تصمیم می تواند عواقب خطرناکی برای تل آویو داشته باشد.

ترور هنیه؛ در انتظار یک تغییر خطرناک/ اسرائیل آماده موشک‌های مقاومت از 4 پایتخت می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بعد از ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران، الجزیره قطر در تحلیلی به قلم «محمود سلطان» به عواقب و تبعات این ترور پرداخت.

در زیر خلاصه ای از این تحلیل ترجمه و ارائه می گردد.

در انتظار یک تغییر خطرناک

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، سحرگاه دیروز ترور شد. هیچ کس مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته است، اما بلافاصله سوء ظن ها اطراف اسرائیل چرخید که وعده شهادت هنیه و دیگر رهبران حماس را داده بود.

دقایقی پس از اعلام رسمی ترور هنیه، وب‌سایت «اسرائیل امروز» (اسرائیل هایوم) این ترور را «یک تحول خطرناک» در منطقه توصیف کرد و نوشت که این ترور «شرایط  و وضعیت جنگی را که بیش از 9 ماه است در غزه ادامه دارد، تغییر می‌دهد.»

همانطور که پایگاه اسرائیلی فوق الذکر اعلام کرده، این عملیات فوق‌العاده خطرناک بود ممکن است یک زلزله واقعی در خاورمیانه ایجاد کند؛ زلزله ای که ممکن است خود اسرائیل را هم درگیر کرده و به آن آسیب برساند.

ترور هنیه به نفع اسرائیل بود؟

به هر حال، اکنون پرسش این است که آیا اسرائیل از ترور مهم‌ترین رهبر عرب راضی خواهد بود یا نه؟! شرایط اسرائیل نشان می دهد این اقدام نمی تواند منافع اسرائیل را تامین کند، چون اکنون خیابان های تل آویو درگیر مساله معامله مبادله اسراء اسرائیلی با مقاومت است، نه ترور رهبران فلسطینی.

عملیات ترور هنیه و پاسخ مقاومت به آن ممکن است نتانیاهو را دوباره در معرض اعترض اسرائیلی‌ها قرار دهد. اسرائیلی های معترض معتقدند نتانیاهو بزرگ‌ترین مانع برای انعقاد معامله‌ با مقاومت است؛ معامله ای که می تواند گروگان های اسرائیلی را به فلسطین اشغالی بازگرداند. در واقع، ترور هنیه اقدامی تلقی خواهد شد که به نفع امنیت ملی اسرائیل نیست، بلکه در خدمت سناریوهای متعدد و متنوع نتانیاهو برای خنثی کردن هرگونه تلاش جهت پایان دادن به جنگ و حل و فصل پرونده اسراء است. این مساله (تداوم جنگ و عدم معامله اسراء) به نفع نتانیاهو خواهد بود؛ چون او از بازگشایی پرونده های فسادش می ترسد و می داند اگر جنگ تمام شود، ممکن است این پرونده به زودی باز شود.

آمریکا و «یک ذهن سیاسی کنترل ناپذیر» به نام اسرائیل

عملیات ترور هنیه احتمالاً بدون مشورت با ارباب «ضعیف» اسرائیل در کاخ سفید و با تکیه بر ناتوانی بایدن در سرزنش اسرائیل و جلوگیری از جنگ طلبی آن انجام شده است. به اظهارات وزیر دفاع آمریکا دقت کنید؛ هیچ اقتداری در آن مشاهده نمی شود. مشخص است که اسرائیل قدرت کنترل اسرائیل را ندارد.

شکی نیست که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که همیشه در خواب خوش به سر می برد و اکنون خود را برای مقابله با ترامپ جمهوری خواه آماده می کند، با مشکلی جدی روبه رو است و در مواجهه با مسئله «کنترل ناپذیری ذهن سیاسی اسرائیل» و ناتوانی مدیریت «موقت» نتانیاهو، صرفا خواستار توقف جنگ، آن هم برای جلوگیری از نابودی متحدان اقتصادی  و شاهراه های تجاری اش بوده است.

این روند (افزایش جنگ افروزی های آمریکا) احتمالاً منجر به بازنگری آمریکا در لفاظی‌های توجیه‌کننده‌اش در مقابل ولنگاری و خودسری های اسرائیل در منطقه شود. شعار «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» به چک سفید امضایی تبدیل شده که نتانیاهو از آن برای افزودن بر قدرت سیاسی شخصی و خودسری های متعددش استفاده می کند.

ریسک خطرناکی که می تواند نتایج ترسناکی داشته باشد

تردیدی نیست که ترور هنیه "بی تدبیری" بوده و توسط یک رهبری سیاسی هوشیار و خردمند انجام نشده است. این ترور تنها چند ساعت پس از تلاش برای ترور یکی از رهبران برجسته نظامی حزب الله در حومه جنوبی بیروت صورت گرفته است. در واقع، حمله به هنیه قبل از اینکه حزب الله در مورد سطح پاسخگویی خود به عملیات بیروت تصمیم بگیرد، انجام شد. بنابراین، نتانیاهو هنگام امضای حکم ترور عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی و دیپلماتیک حماس، یک ریسک بزرگ کرده است و ترجیح داده که توپ را داخل زمین ایران بیندازد. این تصمیم می تواند عواقب خطرناکی برای تل آویو داشته باشد. اکنون کل جبهه مقاومت درگیر شده است. تسلیحات نظامی متحدان ایران در چهار پایتخت عربی پخش شده و موشک های مقاومت قادر است به نیمی از اسرائیل آسیب برساند.

روایتی که با شهادت هنیه از بین رفت

ترور هنیه بزرگترین ضربه به روایت برخی رسانه های عبری و عربی بود که سعی داشتند تصویری دروغین از اسماعیل هنیه به نمایش بگذارند. پیش از ترور هنیه، این روایت‌ دهان به دهان می چرخید که او در هتل‌های لوکس خارج از فلسطین استراحت می‌کند و مردمش را طعمه ماشین های جنگی کور و کشنده اسرائیل می‌سازد، اما الان مشخص شده که هنیه هزینه زیادی برای مقاومت داده است. او قبل از شهادتش هم سه پسرش را در راه مقاومت از دست داده بود و چند ماه قبل، خبر شهادت 4 نوه اش را شنید؛ اکنون نیز خودش شهید شده است و این نشان می‌دهد که هنیه برای مقاومت کم هزینه نداده است.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها