کد خبر: 720713
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

چه کسی جایگزین هنیه می‌شود؟

نگاهی داریم به گزینه‌های احتمالی جایگزینی اسماعیل هنیه ؛ از خالد مشعل تا یحیی سنوار

چه کسی جایگزین هنیه می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان به تهران آمده بود، ترور شد و همزمان و تب و تاب زمان و چگونگی پاسخ ایران و محور مقامت به این ترور شاهد طرح یک سوال مهم هستیم؟ چه کسی جای هنیه را خواهد گرفت؟

رسانه‌ها عرب از همان روز اول خالد مشعل را جایگزین هنیه دانسته و معرفی کرده‌اند اما اینطور که به نظر می‌رسد، این تصمیم چندان هم قطعی نست و خالد مشعل رقبای جدی دارد. از این رو نگاهی داریم به گزینه‌ها احتمالی برای به عهده گرفتن ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس. 

خالد مشعل

خالد مشعل رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین است که یکی از برجسته‌ترین رهبران جنبش حماس و نزدیک به قطر و ترکیه به شمار می‌رود. مشعل نفوذ زیادی در داخل و خارج حماس دارد و برخی او را به دلیل نقشی که در مدیریت روابط بین‌المللی جنبش دارد، کاندیدای قوی برای تصدی رهبری آن می‌دانند.

خالد مشعل در سایه تجربه سیاسی و روابط گسترده با کشور‌های عربی نزدیک‌ترین گزینه برای ریاست جنبش حماس محسوب می‌شود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، با وجود آنکه خالد مشعل همچنان یکی از نامزدهای بالقوه احراز این پست است اما به دلیل زاویه‌ای که مواضعش در جنگ داخلی سوریه داشت، تصور نمی‌شود حماس حداقل در این برهه بغرنج حاضر به پذیرش او در راس خود باشد.

أسامة حمدان

وی یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس، مسئول روابط بین الملل و نماینده آن در لبنان است، به گفته ناظران، وی نزدیک به جریان ایران در حماس محسوب می‌شود و می‌تواند در سایه روابط قوی خود در منطقه نقشی پررنگ در مرحله انتقالی کنونی ایفا کند.

موسى أبو مرزوق

اگرچه ابو مرزوق، اولین رئیس دفتر سیاسی حماس (۱۹۹۲-۱۹۹۶) است، اما در مقایسه با سایر نامزد‌ها نام وی کمتر مطرح است، اما با توجه به نقش قبلی خود در جنبش و روابط متنوعش، همچنان در میان چهره‌های بالقوه برای تصدی رهبری حماس باقی مانده است.

زاهر جبارین

رهبری بالقوه جنبش ممکن است به دست ظاهر جبارین، یکی از اعضای دفتر سیاسی و معاون رئیس حماس در کرانه باختری، که مسئولیت پرونده اسرا را نیز بر عهده دارد، بیفتد.

جبارین یکی از پایه‌گذاران شاخه نظامی حماس به شمار می‌رود که نقشی برجسته در آن از زمان تحصیلش ایفا کرد به طوری که دانشجویان بسیاری را جذب حماس کرد، وی مسئول توزیع نوشته‌ها طی انتفاضه اول در کرانه باختری بود.

برآورد‌های نشان می‌دهد رهبری جبارین بر جنبش حماس موقت خواهد بود تا انتخابات برای تعیین جانشین هنیه انجام شود.

خلیل الحیه

 خلیل الحیه دیگر گزینه‌ای است که برخی مطرح می‌کنند. او جانشین رئیس حماس حماس در غزه و عضو دفتر سیاسی این جنبش است. ارتباط تنگاتنگ او با یحیی السنوار در غزه از یک‌سو و روابط گسترده بین‌المللی‌اش، به ویژه با جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و حزب‌الله باعث شده است تا نام او به عنوان یکی از مهم‌ترین نامزدها مطرح شود.

الحیه چند بار مورد سوءقصد قرار گرفت و با وجود آنکه از آنها جان سالم به در برد اما شماری از اعضای خانواده‌اش را بر اثر آن از دست داد. همچنین در یک اقدام سمبلیک دیگر، او در دوحه قطر نماز را بر اسماعیل هنیه خواند.

محمود الزهار

 کارشناسان از محمود الزهار هم به عنوان رئیس احتمالی دفتر سیاسی حماس نام می‌برند. او یکی از شخصیت‌های بسیار بارز حماس و عضو رهبری سیاسی جنبش است و از نظر سنی فعلاً مسن‌‌ترین رهبر حماس محسوب می‌شود.

یحی سنوار

یحیی سنوار بیشتر در رسانه‌های غربی به عنوان گزینه جایگزینی هنیه مطرح شده است. سنوار از سال ۲۰۱۷ مسئولیت حماس در نوار غزه را بر عهده داشته است.بیش از ۲۰ سال را در زندان گذراند و آخرین بار در میان حدود هزار فلسطینی که با «گیلعاد شالیط» سرباز ربوده شده اسرائیلی مبادله شده بودند، آزاد شد.

سنوار از یادگیری زبان عبری و خواندن روزنامه‌های اسرائیلی در دوران زندان خود، برای «تکامل هنر جنگ روانی» جهت درک بهتر فضای فکری دشمنانش استفاده کرد. کارشناسان می‌گویند به همین خاطر بود که توانست اسرائیل را فریب دهد و در ۷ اکتبر ضربه‌ای سخت به آن‌ها وارد کند.

محمد ضیف

محمد ضیف از سال ۲۰۰۲ فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، بوده است. سالها زندانی بوده و از سال ۲۰۰۰ در جریان انتفاضه دوم فلسطینی‌ها به بعد تقریباً غیرقابل ردیابی بوده است. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ اقدام به ترور او کرد که منجر به از دست دادن یک چشم وی شد. یک سوء قصد بعدی در سال ۲۰۱۴ باعث کشته شدن همسر و دو فرزندش شد اما خود وی جان سالم به در برد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها