کد خبر: 720820
تاریخ انتشار :

بریتانیا در آتش شورشیان ضدمهاجر و نژادپرست | از اعتراضات در انگلیس چه می‌دانیم؟

شورش جریان‌های ضد مهاجر و نژادپرست در سراسر بریتانیا که با یک چاقوکشی آغاز و با تبلیغات جنبش‌های ضد مهاجر ادامه پیدا کرده، تنش‌ها را از خیابان‌ها به دفاتر سران دولتی این کشور کشانده است.

بریتانیا در آتش شورشیان ضدمهاجر و نژادپرست | از اعتراضات در انگلیس چه می‌دانیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انگلیس هفته را با شورش ضد مهاجران در شهر‌های سراسر کشور آغاز کرده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد معترضان جلوی عبور خودروها با سرنشینان غیرسفیدپوست را هم می‌گیرند.اما ماجرای این اعتراض‌های نژادپرستانه و ضدمهاجر چیست؟ رویداد۲۴ در این گزارش خلاصه آنچه در بریتانیا در جریان است را منتشر کرده است.

چه چیزی باعث اعتراض‌ها در انگلیس شده است؟

ماجرا از یک چاقوکشی در ساوتپورت، شهری در نزدیکی لیورپول آغاز شد. در پی حمله یک نوجوان ۱۷ ساله با چاقو به یک کلاس رقص کودکان در ساوتپورت، سه کودک در شمال غربی انگلیس کشته و ۸ کودک زخمی شدند. این حادثه آتش اعتراضات جریان‌های راست افراطی را شعله‌ور کرد.

مظنون، متولد بریتانیا و بزرگ‌شده این کشور است، اما شایعاتی در فضای آنلاین درباره او منتشر شده که می‌گوید او یک مهاجر غیرقانونی است. مقامات انگلیس برای مقابله با این ادعا‌های نادرست، به اقدامی غیر معمول دست زده‌اند. یک قاضی بریتانیایی روز پنجشنبه برای مقابله با این شایعات، نام فرد مظنون را اعلام کرد. اقدامی که در فضای قانونی انگلیس، قبل از برگزاری دادگاه و اعلام جرم، هرگز انجام نمی‌شد. به گفته این قاضی، مظنون، فردی به نام «اکسل موگانوا روداکوبانا» بوده و در دادگاه لیورپول حاضر شده و با اتهام سه فقره قتل و ۱۰ فقره اقدام به قتل روبرو شده است.

اگرچه پلیس اعلام کرده که مظنون در کاردیف، ولز به دنیا آمده، اما همچنان بازار شایعات و پست‌های غلط در رسانه‌های اجتماعی که ادعا می‌کند او یک مهاجر غیرقانونی است، داغ است و همین شایعات باعث اعتراضات سراسری در انگلیس شده است.

گروه‌های افراطی و نژادپرست از پیروان خود خواستند به خیابان‌ها بیایند و با همین فراخوان، تنها یک روز بعد از چاقوکشی، موج اعتراضات از ساوت‌پورت آغاز شده است.

منتقدان می‌گویند، معترضان دست راستی توسط «نایجل فاراژ»، سیاستمدار شورشی و دوست نزدیک دونالد ترامپ، تحریک شده اند. فاراژ در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده، هویت مظنون را زیر سوال برده است. فاراژ اخیراً یک کرسی در پارلمان به دست آورده است. او در این ویدئو این سوال را مطرح کرده که چرا مقامات این جنایت را مساوی «تروریسم» نمی‌دانند و پرسیده که آیا «حقیقت را از ما پنهان می‌کنند؟»

برندن کاکس همسر جو کاکس نماینده حزب کارگر که سال ۲۰۱۶ توسط یک مهاجم راست افراطی کشته شد، فاراژ را با «تامی رابینسون» مقایسه کرده و گفته او چیزی حز یک تامی رابینسون در کت و شوار نیست.

تامی رابینسون فعال انگلیسی راست افراطی است. او رهبر سابق و از بنیان‌گذاران گروه راست افراطی «اینگلیش دیفنس لیگ» بوده و برای نظرات اسلام‌ستیزانه‌اش مورد توجه رسانه‌ها بوده‌است. رابینسون دو کتاب در نقد اسلام منتشر کرده‌است. او چندین بار بخاطر رفتار سیاسی تحریک کننده و نژادپرستانه توسط پلیس بریتانیا بازداشت شده‌است.

ناآرامی‌ها در انگلیس از کجا آغاز شده است؟

معترضان هفته گذشته در خیابان‌های ده‌ها شهر بریتانیا که بیشتر آن‌ها در انگلیس بود، تجمع کرده‌اند. از آلدرشات در جنوب تا ساندرلند در شمال و لیورپول در غرب و بلفاست، در ایرلند شمالی درگیر این اعتراضات است.

در برخی موارد، معترضان دست به خشونت هم زده‌اند. روز یکشنبه، جمعی از آن‌ها به هتلی که اکثر ساکنان آن را پناهجویان شهر روترهام در شمال انگلیس تشکیل می‌دادند، حمله کردند. پلیس تلاش کرد آن‌ها را کنترل کند. معترضان شیشه‌ها را شکستند و سپس به داخل هتل راه پیدا کردند. پلیس گفته: هنوز مشخص نیست که آیا پناهجویان هنوز در هتل اقامت دارند یا خیر، یا مشخص نیست آیا مهمان‌های هتل در این شورش آسیب ندیده اند یا نه.

در میدلزبرو، گروهی از شورشیان در حالی که نقاب به صورت زده بودند، بطری و سنگ به سمت افسران پلیس پرتاب کردند و خودرو‌ها را به آتش کشیدند. پلیس حداقل ۹ نفر را در این شهر دستگیر کرده است.

 روز شنبه، یک کتابخانه و یک بانک غذا در لیورپول به آتش کشیده شد. معترضان به مغازه‌ها آسیب رساندند و آن‌ها را غارت کردند.

پلیس بریتانیا می‌گوید که نزدیک به ۱۵۰ نفر در آخر هفته دستگیر و ده‌ها پلیس مجروح شده‌اند.

واکنش مسئولان بریتانیا به شورش‌ها چگونه بود؟

این شورش‌ها واکنش شدید پلیس را در پی داشت. گفته می‌شود نزدیک به ۴۰۰۰ افسر اضافی پلیس برای مقابله با شورش‌ها مستقر شدند.

کیر استارمر، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه یک نشست اضطراری با پلیس گذاشت. او در یک نشست خبری گفت: جریان راست افراطی دارد ماهیت خودش را نشان می‌دهد. این اعتراضات هماهنگ شده و عمدی است، قرار نیست این اعتراضات از کنترل خارج شود. ما باید به آن‌ها نشان دهیم که چه کسی هستیم.

نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شک نکنید، با کسانی که در این شروش‌ها شرکت کرده‌اند به شکلی شدید و قانونی مقابله خواهد شد. من تضمین می‌کنم که هرکس در این شورش‌ها شرکت کند، از کارش پشیمان خواهد شد. خواه مستقیماً در شورش شرکت کنند یا اقدام آنلاین انجام دهند.»

او به صراحت گفته نام این شورش‌ها، «اعتراض» نیست، این‌ها «اراذل و اوباش سازمان یافته» هستند.

بی جی هرینگتون، رئیس نظم عمومی شورای روسای پلیس ملی بریتانیا، گفته که اطلاعات نادرست در فضای مجازی «محرک بزرگی برای این خشونت وحشتناک بوده است.».

پیامد‌های سیاسی این اعتراضات چیست؟

شورش‌ها اولین بحران سیاسی برای  استارمر به عنوان نخست وزیر است. او تنها یک ماه پیش با پیروزی حزب کارگرش بر محافظه کاران بعد از ۱۴ سال در بریتانیا قدرت را در دست گرفته است.

در زمان قدرت، محافظه کاران سعی کردند از نارضایتی عمومی در مورد مهاجرت استفاده کنند و قول دادند که ورودی مهاجران را کاهش دهند (اگرچه نتوانستند این کار را انجام دهند). اما در روز‌های اخیر، آن‌ها هم در محکومیت اقدامات جریان‌های راست افراطی، به حزب کارگر پیوسته اند.

ریشی سوناک، نخست وزیر سابق، که اکنون رهبر مخالفان است، گفته که ناآرامی‌ها "ربطی به تراژدی در ساوت پورت" ندارد. او گفته که پلیس از حمایت کامل آن‌ها برای برخورد سریع با این جنایتکاران برخوردار است.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها