کد خبر: 721219
تاریخ انتشار :

بمب افکن ایکس‌بی ۷۰؛ هیولای نیروی هوایی آمریکا با سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت!

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ والکیری خواهیم پرداخت.

بمب افکن ایکس‌بی ۷۰؛ هیولای نیروی هوایی آمریکا با سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایکس‌بی-۷۰ والکیری (XB-۷۰ Valkyrie) یکی از عجیب‌ترین هواپیما‌های جهان است که برای فرماندهی استراتژیک هوایی در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک بمب افکن در ارتفاع بالا طراحی شد. این بمب افکن که می‌تواند سه برابر سرعت صوت پرواز کند. به دلیل محدودیت بودجه، تنها دو هواپیمای  ایکس‌بی-۷۰ برای مطالعه پیشرفته آیرودینامیک، نیروی محرکه و سایر موضوعات مرتبط هواپیما‌های بزرگ مافوق صوت ساخته شد.

تاریخچه توسعه بمب افکن ایکس‌بی-۷۰

برنامه توسعه ایکس‌بی-۷۰ در سال ۱۹۵۵ آغاز شد، زمانی که نیروی هوایی ایالات متحده درخواست ساخت یک بمب افکن دوربرد ارتفاع بالا با قابلیت سرعت ۳ ماخ (سه برابر سرعت صوت) و توانایی حمل یک محموله جنگی سنگین هسته‌ای و متعارف را صادر کرد. این هواپیمای جدید قرار بود جایگزین هواپیمای مادون صوت بی-۵۲ شود. این نیاز زمانی به وجود آمد که نیروی هوایی متوجه شد که بمب افکن‌ها می‌توانند عملکردی مشابه عملکرد جنگنده‌ها داشته باشند و بنابراین بسیار موثرتر باشند. پیشرفت‌های فناوری در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ چنین عملکرد بالایی را ممکن کرد.

بوئینگ و نورث امریکن اوییشن پیشنهادات خود را در پاسخ به درخواست نیروی هوایی به نیروی هوایی ارائه کردند. هر دو هواپیمای پیش‌بینی‌شده وزنی در حدود ۴۵۰ تن داشتند و می‌توانستند با سرعت ۳ ماخ (با پرتاب کردن بخش‌های بال) حرکت کنند. اما آن‌ها بیش از حد بزرگ بودند و به همین علت نمی‌توانستند در آشیانه‌های موجود نیروی هوایی آمریکا و سایر تأسیسات، که عمدتاً برای قرار دادن بی-۵۲ ساخته شده بودند، قرار بگیرند.

طراحی نورث امریکن اوییشن شامل یک بدنه هواپیما بود که در سه قسمت ساخته شده بود: یک غلاف مرکزی که شامل موتورها، خدمه، بمب و مقداری سوخت بود  و یک غلاف بزرگ در هر بال که شامل بیشتر قسمت بال و دم و همچنین سوخت بود. بمب افکن با سرعت مافوق صوت به سمت هدف خود حرکت می‌کرد.

958178_801در ۱۸ سپتامبر ۱۹۵۷، نیروی هوایی مجموعه جدیدی از الزامات را صادر کرد که بر اساس آن یک بمب افکن با سرعت کروز ۳.۰ تا ۳.۲ ماخ، ارتفاع بیش از هدف ۷۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ فوت ساخته شود. طبق این درخواست برد این بمب افکن ۱۶۸۹۴ کیلومتر بود و وزن ناخالص آن می‌بایستی از ۲۲۲۲۶۴ کیلوگرم تجاوز نکند. با پیشنهادات موجود با طرح هیچکدام از شرکت‌ها موافقت نشد و بنابراین طرح هر دو شرکت رد شد.

این دو شرکت شروع به کار بر روی طرح‌های جدید کردند و به زودی دریافتند که می‌توانند در واقع بمب‌افکن‌هایی بسازند که بتوانند این الزامات را برآورده کند. در ۲۳ دسامبر ۱۹۵۷، طرح  نورث امریکن اوییشن پذیرفته شد و در ۲۴ ژانویه ۱۹۵۸، قرارداد توسعه با ین شرکت منعقد شد. اولین پرواز قرار بود در دسامبر ۱۹۶۱ انجام شود و یک بال عملیاتی متشکل از ۳۰ هواپیما تا اوت ۱۹۶۴ آماده می‌شد. در فوریه ۱۹۵۸، این هواپیما بی-۷۰ والکیری نامگذاری شد.

طراحی بمب افکن ایکس‌بی-۷۰

برای ساخت بمب افکنی که بتواند ۱۲۰۷۰ کیلومتر را با سرعت ۳ ماخ بپیماید، مهندسان شرکت هوانوردی آمریکای شمالی از یک اصل به نام "بالابر فشرده سازی" استفاده کردند. این اصل در ابتدا توسط کمیته ملی مشاوره هوانوردی  مورد تحقیق قرار گرفته بود. تحقیقات آن‌ها بخش بزرگی از پایه و اساس پرواز کروز ۳ ماخ را تشکیل داد.

ایکس‌بی-۷۰ برای استفاده از اصل بالابر فشرده سازی با سوار شدن بر موج ضربه‌ای خود که توسط پرواز مافوق صوت تولید می‌شود و با استفاده از بالابر ایجاد شده طراحی شده است. بدنه مخروطی زیر مرکز بال به یک غلاف غول پیکر تبدیل می شد که از پایین کمی مثلثی شکل بود و شش موتور، یک جایگاه بمب و ارابه فرود را در خود جای می‌داد.

958179_540وقتی ایکس‌بی-۷۰ بلند می‌شد، نوک بال‌ها صاف بود. در سرعت‌های مادون صوت، آن‌ها تا ۲۵ درجه و بالاتر از ۱.۴ ماخ به ۶۵ درجه کاهش می‌یافت. نوک بال‌های تاشو امکان استفاده از تثبیت‌کننده‌های عمودی کوچک‌تر را فراهم می‌کرد و همچنین با افزایش سرعت، جابجایی بال دلتا را به سمت عقب در مرکز بالابری آن جبران می‌کرد، بنابراین کشش تریم را کاهش می داد.

ایکس‌بی-۷۰ به عنوان یک هواپیمای غول پیکر و چشمگیر و یکی از زیباترین هواپیما‌هایی که تاکنون پرواز کرده است، ظاهر شد. یک بال دلتا عریض ۳۲.۰۳ متری با ۶۵.۵ درجه به یک بدنه بلند و باریک رو به جلو با دو کانارد در دو طرف بدنه هواپیما در پشت کابین خلبان متصل بود. همچنین یک سری ایلوون روی لبه انتهایی بال نصب شده بود.

موتور بمب افکن ایکس‌بی۷۰

شش موتور توربوجت جنرال الکتریک J۹۳-GE ۳ که هر کدام حدود ۱۳۶۰۸ کیلوگرم نیروی رانش را در پس سوز ایجاد می‌کردند، نیروی والکری را تامین می‌کردند. به دلیل طراحی نصب، امکان جایگزین کردن یک موتور در عرض چند ساعت وجود داشت. موتور‌ها در کنار هم در پشت غلاف زیر بال نصب شده بودند.

دو مدخل ورودی مستطیلی بزرگ، جریان هوای دو بعدی را فراهم می‌کردند؛ بدین ترتیب که مجموعه‌ای از رمپ‌های متغیر در داخل ورودی‌ها، به نام سیستم کنترل القاء هوا، منبسط و منقبض می‌شدند تا جریان هوا را به موتور‌ها تغییر داده و از آن‌ها در برابر شوک شدید هوای مافوق صوت محافظت کنند.

کابین خلبان بمب افکن ایکس‌بی ۷۰

کابین خلبان برای یک خدمه چهار نفره متشکل از خلبان، کمک خلبان، بمب افکن و اپراتور سیستم‌های دفاعی طراحی شده بود. آن‌ها در صندلی‌های پیله مانند با در‌های تاشو می‌نشستند، که در صورت از دست دادن فشار، کپسول‌های انفرادی برای آن‌ها فراهم می‌شد. کپسول‌ها حاوی بطری‌های اکسیژن و لوازم اضطراری و کنترلر برای بستن دریچه‌های گاز و برش برای فرود اضطراری بودند.

958181_826

ایکس‌بی-۷۰ دارای ارابه فرود از نوع سه چرخه بود که بیش از شش تن وزن داشت. چرخ ها، لاستیک‌ها و ترمز‌ها به تنهایی دو تن وزن داشتند. هر دنده اصلی چهار چرخ و دنده دماغه دو چرخ داشت. علاوه بر این، از سه چتر ترمز استفاده شد. اگر از این ناودان‌ها استفاده نمی‌شد، مسیر فرود بیش از ۳۳۸۰ متر بود.

تسلیحات بمب افکن ایکس‌بی-۷۰

یک جایگاه تسلیحاتی بین مدخل موتور و موتور‌ها وجود داشت که می‌توانست تعدادی از بمب‌های هسته‌ای را حمل کند. این قسمت دارای در‌هایی بود که در آخرین لحظه قبل از رهاسازی سلاح به طور خودکار باز می‌شدند.

بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ والکیری؛ هیولای نیروی هوایی آمریکا با سرعت ۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت!

آغاز یک پایان

ایکس‌بی-۷۰ والکیری ۶۰ سال پیش برای اولین بار پرواز کرد. این بمب افکن یک شاهکار فناوری در زمان خود بود که با کمک آخرین فناوری می‌توانست با سرعت ۳ ماخ و ارتفاع تا ۲۳ کیلومتر پرواز کند. ایکس‌بی-۷۰ که می‌توانست بالاترین عملکرد را داشته باشد، در نهایت با لغو پروژه توسعه، ایکس‌بی-۷۰ والکیری به یک اثر موزه تبدیل شد، زیرا سیاستمداران بر این باور بودند این بمب‌افکن در مواجهه با موشک‌های بالستیک زمین به هوا و قاره‌پیما کارایی خود را از دست داده و منسوخ شده است.

مشخصات فنی کلی ایکس‌بی-۷۰ والکیری

نوع: بمب افکن راهبردی

سازنده:  نورث امریکن اوییشن

نخستین پرواز: ۱۹۶۴

نیرو: شش جنرال الکتریک YJ-۹۳، ۳۰۰۰۰ پوندی

حداکثر سرعت: ۲۰۵۶ مایل در ساعت یا ماخ ۳.۱

سرعت کروز: ۲۰۰۰ مایل در ساعت. یا ماخ ۳.۰

وزن: ۵۳۴۷۰۰ پوند

برد عملیاتی: ۴۲۸۸ مایل

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها