کد خبر: 721270
تاریخ انتشار :

باز هم معیار دوگانه آمریکا؛ حق دفاع از خود برای اسرائیل است نه ایران!

اظهارات اخیر «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری بار دیگر به وضوح «معیار دوگانه» به سبک آمریکایی را برای جهانیان آشکارتر کرد.

باز هم معیار دوگانه آمریکا؛ حق دفاع از خود برای اسرائیل است نه ایران!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این نشست خبری یک خبرنگار سوالی بسیار رُک پرسید مبنی بر آنکه آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند، اما چرا فکر می‌کند ایران چنین حقی ندارد؟ به محض اینکه سوال مطرح شد، همه خبرنگاران حاضر نفس خود را حبس کردند و منتظر پاسخ میلر بودند.

و میلر پاسخی آشکار داد که «معیار دوگانه» سبک آمریکایی را نشان داد. او از به رسمیت شناختن حق دفاع از خود ایران (در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر فقید حماس در تهران) خودداری کرد و گفت که «مورد ایران متفاوت است» چون اقدامات احتمالی ایران «برای مردم و منطقه مضر است». و هنگامی که خبرنگار یادآوری کرد که پس از حمله 27 جولای به بلندی‌های جولان که منجر به کشته شدن 12 نفر شد، آمریکا اصرار داشت که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، میلر مستقیم پاسخ نداد و گفت اقدامات ایران «هیچ سودی برای مردم ندارد» و ممکن است به «خارج شدن اوضاع از کنترل» منجر شود.

به طور خلاصه، آمریکا معتقد است حق اسرائیل برای دفاع از خود مشروعیت و جنبه قانونی بیشتری دارد.

نباید از این موضعگیری میلر تعجب کرد چون معیار دوگانه آمریکا پیرامون تحولات خاورمیانه چیز جدیدی نیست.

پس از حمله به سفارت ایران در سوریه در اوایل آوریل، روسیه نسخه‌ای از پیش نویس بیانیه شورای امنیت را در محکومیت این حمله تهیه کرد، اما به دلیل ممانعت آمریکا و دیگر کشورهای غربی، این بیانیه تصویب نشد. با این حال، پس از حملات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل، آمریکا گفت که «شورای امنیت نمی‌تواند چشم خود را بر اقدامات ایران ببندد».

باید گفت دلیل اصلی لاینحل ماندن مساله بین فلسطین و اسرائیل، حمایت متعصبانه آمریکا و سایر کشورهای غربی از اسرائیل است.

دولت‌های ایالات متحده سال‌هاست، به دلیل نیاز به تحکیم هژمونی واشنگتن در خاورمیانه و سیاست داخلی آمریکا، اسرائیل را مهم‌ترین متحد خود می‌دانستند و بر «روابط ویژه» با اسرائیل تأکید داشتند. در درگیری‌های نظامی مانند جنگ چهارم خاورمیانه در سال 1973، آمریکا همیشه به طرفداری دیپلماتیک بی‌قید و شرط از اسرائیل و ارسال کمک‌های نظامی به آن ادامه داده است. آمریکا تا پایان سال 2023، جمعا 89 پیش نویس قطعنامه‌ای شورای امنیت را وتو کرد که 45 مورد آن مربوط به اسرائیل بود.

از آغاز دور جدید درگیری فلسطین و اسرائیل در 7 اکتبر سال گذشته تا 5 اوت، عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه منجر به کشته شدن 39 هزار و 623 فلسطینی و زخمی شدن 91 هزار و 469 نفر شده و غزه را به جهنم تبدیل و با یک بحران حقوق بشری جدی مواجه کرده است. با این حال، حمایت آمریکا از فلسطین بیشتر محدود به سخنان مقامات آن کشور درباره نگرانی از حقوق بشر فلسطینی‌ها بوده در حالیکه کمک‌های نظامی یعنی کمک‌های ملموس و فیزیکی به اسرائیل هیچ وقت قطع نشده است.

حتی پس از ترور هنیه در تهران، آمریکا اعلام کرد برای حمایت از اسرائیل جنگنده‌ها و ناوگان بیشتری را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد.

در واقع اگر آمریکا واقعا بخواهد تنش منطقه را کاهش دهد، با کاهش یا قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل به این هدف می‌رسد. اما رفتارهای گذشته آمریکا نشان می‌دهد با وجود تغییر اوضاع منطقه، حمایت عینی و واقعی آمریکا از اسرائیل تغییر نخواهد کرد. بنابراین، ما نیز نباید از موضع خجالت آور و دوگانه میلر در نشست خبری تعجب کنیم.

منبع: رادیو بین المللی چین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها