کد خبر: 721644
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی آیتی

وفاق ملی یا شرکت سهامی؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وفاق ملی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دولت، دارای مواضع مشترک باشند. انتقاد به آقای پزشکیان این است که این سهم‌دهی‌ها ممکن است به وفاق ملی نرسد بلکه منجر به نفاق ملی شود.

وفاق ملی یا شرکت سهامی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه‌نیوز - مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس معرفی کرد و حالا باید منتظر باشد تا ببیند مجلس به چه تعداد از این افراد رأی اعتماد می‌دهد اما از زمان انتشار اسامی وزرای پیشنهادی موجی از بحث‌ها به وجود آمده است که این کابینه آیا کابینه‌ای اصلاح‌طلب و اعتدالی است یا اصولگرا؟

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «کابینه آقای پزشکیان شرکت سهامی است و کاملا مشخص است که باید به هر گروه سهمی داده می‌شد؛ از اصلاح‌طلب و اصولگرایان و نزدیکان روحانی. اسم دولت را وفاق ملی گذاشته‌اند اما در واقعیت شرکت سهامی است. جناح پیروز نمی‌تواند دولت را با شرکت سهامی اداره کند و دولت باید با افرادی دولت اداره شود که دارای نظر نزدیک به رئیس‌جمهور است. وفاق ملی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دولت، دارای مواضع مشترک باشند. انتقاد به آقای پزشکیان این است که این سهم‌دهی‌ها ممکن است به وفاق ملی نرسد بلکه منجر به نفاق ملی شود».

او ادامه داد: «شاید همه از جمله اصلاح‌طلبان منتظر بودند که با یک شگفتی روبه‌رو شوند؛ به ویژه اینکه آقای ظریف رئیس شورای راهبری شد و گفت که وزن‌کشی کرده‌ایم و بر اساس شایسته‌سالاری کابینه شکل می‌گیرد و همین‌دست حرف‌ها باعث شد بسیاری انتظار داشته باشند که نخبگان وارد دولت شوند و افراد تکراری به دولت نیایند اما چنین نشد و باز هم نخبگان جامعه در عرصه حکمرانی به کار گرفته نشدند. اگر انتظار تغییرات اساسی در شیوه حکرمانی وجود داشت، حالا می‌شود گفت که چنین انتظاری برآورده نخواهد شد و این کاروانی که درست کرده‌اند، نمی‌توانند انتظارات جامعه را محقق کنند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «آقای پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه و آرایش دولت، تحمیل عقیده‌ها از سوی جناح‌های سیاسی و چهره‌های مطرح را پذیرفت و نتوانست انتخاب‌هایی آزاد داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود کمی که جلو برویم، به آن تعبیری اصولگرایان درباره دولت پزشکیان می‌رسیم؛ مبنی بر اینکه دولت سوم روحانی خواهد بود و حتی به نظر من به صلابت و اقتدار دولت روحانی هم نخواهد بود زیرا خود آقای پزشکیان هم با آقای روحانی قابل مقایسه نیست. آقای روحانی در تجربیات حکمرانی و حوزه دیپلماسی بسیار قوی‌تر از آقای پزشکیان بود. آقای روحانی در کنار آقای هاشمی رفسنجانی سی‌-چهل‌ سال درس حکرمانی دیده است اما آقای پزشکیان هیچ کدام از این تجربیات را ندارد. آقای روحانی از اول تا آخر انتخاب اعلام می‌کرد که من اصولگرا هستم و اصلاح‌طلب نیستم. آقای پزشکیان هم همین حرف را زد».

آیتی در پایان گفت: «قبل از اینکه نتیجه انتخابات مشخص شود خیلی‌ها می‌گفتند که بار دیگر کلاه سر اصلاح‌طلبان رفت؛ همان کلاهی که در سال 92 و در پی حمایت از آقای روحانی هم سرشان رفت. درست هم بود و حالا می‌بینیم که قرار است بخش عمده‌ای از دولت را اصولگرایان اداره کنند. آقای پزشکیان تا همین حالا درباره حجاب سکوت کرده است و حتی این مسئله را هم نمی‌تواند حل کند. او در حد روحانی هم جرئت و جسارت ندارد که چهارتا حرف بزند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها