کد خبر: 722214
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

حواشی وزیر پیشنهادی بهداشت؛ رای اعتماد می‌گیرد؟

ظفرقندی دخالت دادن رویکرد سیاسی در مسائل درمان را حرام شرعی و اخلاقی دانسته و آنطور که برخی مجلسی‌ها انتظار داشتند، سخن نگفته است؛ به نظر می‌رسد او با چالش رای اعتماد مواجهه باشد.

حواشی وزیر پیشنهادی بهداشت؛ رای اعتماد می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - محمدرضا ظفرقندی که به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شده را باید یکی از پرحاشیه‌ترین گزینه‌ها در لیست مورد نظر پزشکیان دانست. گزینه‌ای که شاید رای اعتماد نگیرد یا حداقل به راحتی مورد اعتماد مجلسی‌ها قرار نگیرد. 

شاهد این مدعا توییت علی آبادی نماینده درود در مجلس است که نوشته بود: «مجلس تا بن دندان آماده همراهی دولت است؛ ولی قرار نیست وزیر پیشنهادی دولت تا بن دندان غیرانقلابی باشد». او این توییت را با هشت وزیر پیشنهادی بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان منتشر کرد.

photo_2024-08-15_11-56-11_(2)

دیگر نشانه عدم همراهی مجلس با ظفرقندی را می‌توان در توییت زهره لاجوردی نماینده مجلس و دختر اسدالله لاجوردی دید. او نوشته است: «امروز هم با آ.ظفرقندی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت جلسه داشتیم، توییت‌ها و نامه‌هایش را در دفاع از سران فتنه یادآوری کردم اما ایشان در مقابل برخی از نمایندگان که اصرار می‌کردند شما یک کلمه بگو تابع ولایت فقیه هستم و از فتنه اعلام برائت کن ... مقاومت کرد».

photo_5904338005223654219_y

موضع وزیر پیشنهادی

دلیل آنچه لاجوردی «مقاومت در مقابل اعلام تابعیت از ولایت فقیه» یا «اعلام برائت از سران فتنه» می‌خواند را باید در این گفته‌ها وزیر پیشنهادی بهداشت دید که گفته: « حوزه سلامت و درمان مردم یک حوزه خدماتی و خطیر است که اهمیت بسیار زیادی دارد. مسائل سیاسی نباید در این حوزه دخالتی داشته باشد. به باور من اگر نگرش سیاسی هم وجود دارد دخالت دادن این نگرش در مسائل درمان و مسایل علمی جفای به مردم و یک حرام شرعی و اخلاقی است.»

حامیان ظفرقندی

این نگاه ظرقندی و چالشی که با مجلس خواهد داشت اما تنها موضوع قابل توجه حول محور این گزینه پیشنهادی پزشکیان نیست. او پیشتر نیز به واسطه حامیانش مورد توجه قرار گرفته بود. حمایت جدی شهرام یزدانی، سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ، همچنین حمایت علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت‌های آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از جمله موضوعاتی است که تا کنون درباره ظفرقندی مورد توجه قرار گرفته است. 

ظفرقندی کیست؟

محمدرضا ظفرقندی، امدادگر دوران جنگ و نگارنده نامه معروف درباره مبارزه با کرونا به روحانی، به عنوان وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی معرفی شده است.
 
او در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که یک حزب اصلاح‌طلب تلقی می‌شود را بر عهده دارد. او همچنین دو بار رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده و جز معدود چهره‌های اصلاح طلب معرفی شده از جانب پزشکیان در لیست وزرای پیشنهادی است.

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

ظفرقندی زاده سال ۱۳۳۷ در تهران است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی تحصیل کرد و پس از آن به دبیرستان مفید رفت و به تدریس در این مدرسه پرداخت. همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و در سال ۱۳۶۲ درحالی‌که هنوز دستیار تخصصی رشته جراحی عمومی بود، برای کمک به مصدومین جنگ، به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد.

در سال ۱۳۶۴ با بمباران شیمیایی عراق به علت حضور ۱۵ ساعته در مناطق بمباران شده از ناحیه ریه، پوست و چشم مجروح شد.

پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰، دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته دلخواهی که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد و سال ۱۳۹۳ جایزده استاد یلدا- استاد برجسته حوزه پزشکی- را دریافت کرد.

ظفرقندی در سمت‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره)، عضو شورای عالی بیمه خدمات درمانی، مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا، رییس شورای عالی نظام پزشکی، رییس انجمن جراحی عروق ایران، رییس انجمن علمی ترومای ایران فعالیت کرده است.

آن نامه معروف

فروردین سال ۱۳۹۹ ظفرقندی به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور وقت با اشاره به مردود بودن تئوری «ایمنی جمعیتی» خواستار کنترل‌های شدیدتر و برقراری لایه‌های بالاتر «فاصله‌گذاری اجتماعی» شد. او در این نامه اعمال کنترل‌های شدیدتر و برقراری لایه‌های بالاتر «فاصله‌گذاری اجتماعی» را با وجود مشکلات کوتاه‌مدت اجتماعی و اقتصادی آن پیشنهاد می‌کند و می‌نویسد: «با اجرای این شیوه «با کنترل سریع‌تر بیماری، هم از وسعت و شدت اپیدمی و مرگ و میر مردم جلوگیری خواهد شد و هم در بلندمدت به نفع شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور» خواهد بود.

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها