کد خبر: 722376
تاریخ انتشار :

گزارشی از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج به کار خواهم گرفت.

گزارشی از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری اولویت امروز کشور را مسائل اقتصادی دانستند. خود را موظف دیدم با قبول این مسئولیت دانسته ها و تجربه های خود را در مسیر پیشرفت کشور قرار دهم. بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت.  اصلاح رویه های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را در اقتصاد عرضه کرده‌ام.

وی ادامه داد: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج انجام خواهم داد. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ محمدبیگی: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

محمدبیگی: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای همتی در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

به گزارش ایسنا، فاطمه محمدبیگی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در  جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنانی به عنوان مخالف عنوان کرد: از آقای رئیس جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما درباره آقای همتی معتقدم که ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کردند اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدین عملا نبود و این نشان می‌دهد که ایشان در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

وی افزود: همچنین توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه و منع معاونان و مدیران از پاسخگویی به خبرنگار بخشی از عدم شفافیت ایشان است؛ همانطوری که بعدها در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی توسط ایشان صورت گرفت. همچنین دستور عدم انتشار آمار نرخ تورم از آذر ماه سال ۱۳۹۷ به این عدم شفافیت اضافه می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: درباره fatf به خاطر دارم ایشان در یک مصاحبه تفصیلی با سایت بانک مرکزی در سال ۹۹ واردات واکسن کرونا را به نوعی متصل به fatf کرد؛ آیا در زمانی که مردم روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ کشته در کرونا می‌دادند جای معادلات سیاسی است؟ آیا نمایندگان مجلس اجازه می‌دهند که امروز با چنین فردی موافقت کنیم؟ سوالم از آقای همتی این است که با توجه به اینکه بالاترین رشد نقدینگی در دوره ایشان در بانک مرکزی صورت گرفته است، برنامه ایشان برای مهار تورم و کنترل نقدینگی چیست؟

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ موسوی: «همتی» می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت که حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نوید بخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سید فرید موسوی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آقای همتی از سرمایه‌های اقتصادی و مدیریتی کشور است.

موسوی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی اقتصاد با داشتن دانش نظری و تجربه عملی منشاء خدمات ارزنده برای کشور بوده است، تصریح کرد: ایشان در واحد مرکزی خبر مسئول مستقیم پوشش تمامی عملیات‌ها و ثبت آثار ارزشمند دفاع مقدس بوده و از دوران جنگ در خدمت نظام بوده است بعد وارد حوزه اقتصادی می‌شود که اوج مسئولیتش در بانک مرکزی بود.

وی با اشاره به عملکرد همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش نکنیم که آقای همتی در چه بازه زمانی مسئولیت سخت‌ترین و حساس‌ترین پست اقتصادی کشور را داشت آن زمان کشور شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را تجربه می‌کرد و کرونا هم مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود آورده بود؛ منتقدانی که از نقدینگی و تورم در زمان ریاست بانک مرکزی همتی صحبت می‌کنند انگار نقش تحریم‌ها و کرونا را نمی‌بینند و فراموش کرده‌اند که در آن بازه زمانی قیمت نفت چقدر کم شده بود. همچنین رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ما را به یک بشکه برساند در همین زمان همتی تمامی تلاش خود را برای حفظ وضعیت اقتصادی کشور کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد یکی از نمایندگان از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه در زمان ریاست همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش کرده‌ایم که یکی از این بانک‌های نظامی ۸۰ همت زیان انباشته داشت اگر این ادغام صورت نمی‌گرفت امروز با چه فاجعه عظیمی روبه‌رو بودیم پس آن زمان کار بزرگ اقتصادی رقم خورد.

موسوی با اشاره به عملکرد همتی درباره نرخ ارز گفت: آقای همتی در زمان ریاست در بانک مرکزی ارزپاشی نکرد که این در تاریخ بانک مرکزی استثنا بود.

وی اضافه کرد: آقایان از چای دبش می‌گویند حال این‌که تخلف دولت سیزدهم اظهرمن‌الشمس است و حکمی داده شده است بعد از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی تشویش اذهان می‌کنند و ادعاهایی علیه همتی مطرح می‌شود اما مگر گزارشی آمده که چنین ابهامات و ادعاهایی نسبت به دلسوزترین مدیر اقتصادی کشور بیان می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که همتی برای حوزه ماموریتی خود در وزارت اقتصاد برنامه جامع و مدونی دارد، تصریح کرد: امروز فرصتی برای بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و تجربیات یک اقتصاددان، مدیر کارآزموده و دیپلمات است رای اعتماد به همتی زمینه را برای تحول عمیق در ساختار اقتصادی کشور فراهم کرده و نویدبخش دورانی از رشد، توسعه و رفاه است.

موسوی در پایان خطاب به نمایندگان اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور مبتنی بر وفاق ملی در چینش کابینه عمل کرد انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی و سایر وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده و آنها را راهی دولت کنند تا اتفاقات خوبی برای کشور رقم خورد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ زنگنه: «همتی» اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارد

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود.

به گزارش ایسنا محسن زنگنه در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در اظهاراتی به عنوان مخالف با بیان اینکه «ما به رهبر انقلاب قول دادیم که به آقای پزشکیان کمک کنیم و کمک مجلس این است که در وزرای پیشنهادی بهترین مشاوره را ارائه دهیم و کمک مجلس این نیست که پشت تریبون مجلس مجیزگوی دولت شویم»، عنوان کرد: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تورم را با رقم ۴۶ درصد تحویل نفر بعدی دادند؛ این در حالیست که بر اساس قانون برنامه هفتم مسئولیت تورم بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است.

وی افزود: در خصوص نقدینگی من از عزیزان اقتصادی تعجب می‌کنم چرا که مسئله ما بر سر میزان نقدینگی نیست بلکه بر سر نرخ رشد نقدینگی است آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است.

آقای همتی اصولاً اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و دو سال بعد همین بانک را با ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.  

زنگنه گفت: دوستان مطرح می‌کنند که دومین عامل حجم نقدینگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ من از آقای همتی پرسیدم که آیا شما با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید می‌گویند بله این در حالیست که ایشان در یک هفته در زمانی که شهید رییسی خواست این ارز را حذف کند سه مرتبه در مخالفت با این تصمیم رئیسی مصاحبه رسانه‌ای کردند. آقای همتی اصولاً اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد؛ او در یادداشتی در ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نوشته است که با توجه به تورمی که داریم باید قیمت ارز افزایش پیدا کند. ما دو تفکر داریم که یکی تفکر افراطی در تثبیت قیمت ارز است و دیگری تفکری است که معتقد است باید قیمت ارز با نرخ تورم افزایش پیدا کند و آقای همتی به این تفکر معتقد است.

وی با انتقاد از تفکرات اقتصادی همتی تاکید کرد: وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید در نظرات خود ثبات داشته باشد؛ ایشان مشخص نیست که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است یا مخالف است. کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد و نمی‌تواند بر اساس دولت‌ها نظر خود را تغییر دهد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید بر اساس شاخص با مردم صحبت کنی، گفت: ما باید تکلیف‌مان را با مردم مشخص کنیم و نمی‌توانیم تفسیر جدیدی را از اقتصاد بنا کنیم و به مردم بگوییم. ای کاش رئیس کمیسیون اقتصادی که قرار است بعداً بر وزیر اقتصاد نظارت کند اینگونه قاطع از وزیر پیشنهادی دفاع نمی‌کردند و می‌گذاشتند دیگران صحبت می‌کردند. من با کلیات دولت موافقم اما مردم انتظار دارند که مجلس نقش نظارتی خود را حفظ کند و ما باید بر دولت نظارت کنیم؛ به لطف خدا امروز ۶۰ نفر به عنوان مخالف ثبت نام کردند که این نشان می‌دهد مجلس باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه من به آقای همتی علاقه دارم اما علاقه بیشتر به مردم و رئیس جمهور عزیز است، تاکید کرد: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود؛ از یک طرف آقای میدری و از طرف دیگر آقای عراقچی معرفی شده‌اند و از طرف دیگر نیز عزیزی معرفی شده که همه چیز را به برجام‌، fatf، پالرمو و cft گره می‌زند؛ باید این را معلوم کنیم که آیا قرار است اتفاقی بیفتد و وزیر خارجه از آن بی خبر است؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: من از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که بر اساس شاخص‌ها و واقعیات موجود تصمیم‌گیری کنند. من قبول دارم که تجربه مهم است اما تجربه صحیح و درست نه اینکه فردی که تجربه غلطی داشته را دوباره در جایی قرار دهیم. وزیر اقتصاد با رئیس بانک مرکزی فرق می‌کند و وزیر اقتصاد باید با مجلس تعامل داشته باشد و نگاه بالا به پایین به مجلس نداشته باشد و مجلس را به عنوان قوه نظارتی بپذیرد و روش وزیر اقتصاد با بانک مرکزی متفاوت است.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ حسینی: «همتی» پس از خروج از برجام ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد اما آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

به گزارش ایسنا، سید شمس‌الدین حسینی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست.  از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد.  باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رای ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با تجربه دارد. اگر قوانین کشور ما درست بود چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ بانک آینده به غلط تشکیل شد. آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند. موضوع ترک فعل برای آقای صالح آبادی نیز مطرح شده است. نمی‌گویم که آقای همتی بهترین عملکرد را داشته است.  ایشان ۱۰ روز سفر چین بود و در شرایطی بحرانی به بانک مرکزی آمد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ صمصامی: وزارت «همتی» باعث ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد همتی در دوران ریاست بانک مرکزی گفت که در صورت اخذ رای اعتماد همتی از مجلس، ناامیدی در عرصه اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، حسین صمصامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان اولین مخالف عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آزموده را آزمودن خطاست؛ مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بانک تات و بانک آینده اظهار کرد: اقدامات نامتعارف را در این زمینه شاهد بودیم که عمده چالش‌ها به خاطر سهامداران کلان و بنگاهداری و مال‌سازی بود که قرار بود رئیس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری شد یعنی بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملا شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم.

صمصامی یادآور شد: این وضعیت باعث تحمیل تورمی به آحاد جامعه شد و آقای همتی مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه داد و اصلاح نکرد. اختلالاتی که بانک آینده ایجاد کرد مورد برخورد قرار نگرفت و به دولت سیزدهم منتقل شد به طوری که اکنون شاهد بدهی بسیار زیاد بانک آینده به بانک مرکزی هستیم.

وی با اشاره به ادغام موسسه مالی نظامی در بانک سپه گفت: آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی باید از اختیارات‌ش در مسیر درست استفاده می‌کرد اما کلیه بانک‌های نظامی را ادغام کرد که ماحصل آن مشکلات عمیقی بود ریشه این مشکلات به شیوه نادرست مدیریتی بر می‌گردد.

صمصامی با اشاره به موضوعات ارزی اظهار کرد: آقای همتی در برنامه‌های اعلامی خود به موضوع حفظ و تقویت ارزش پول ملی اشاره کرده حال این‌که نرخ ارز در دوران مسئولیت ایشان در بانک مرکزی سه برابر شد که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پولی نداشت؛ در صورتی که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی اعتماد کند فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی ناامید می‌شوند.

وی افزایش نقدینگی را از دیگر عملکردهای همتی در دوران ریاست بانک مرکزی برشمرد و مدعی شد: آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شوک افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: آقای همتی افزایش نرخ بنزین را برای تامین کسری بودجه به قیمت لیتری ۵۰۰۰ تومان مطرح کرد و در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دامنه افزایش قیمت بنزین و تلاطمات اقتصادی و ناآرامی‌ها در کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که شیطان بزرگ دست به ترور سردار سلیمانی زد همان زمان آنها گفتند که وضعیت اقتصادی ایران نامطلوب است و شرایط داخل کشورمان شکننده است پس آیا نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها براساس تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورمان آن زمان را برای شهادت سردار مقاومت تعیین کردند؛ این حقایق حجت را بر ما نمایندگان تعیین می‌کند که به آقای همتی اعتماد نکنیم.

موافقت کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون اقتصادی درباره عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت کرد.

بررسی عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

خطیب: وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه‌ برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

 حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: ضمن تشکر صمیمانه از رییس‌جمهور محترم برای انتخاب و معرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از روسای نیروهای مسلح و تمامی جبهه انقلاب تشکر می‌کنم. همچنین از آقای زارعی به علت حمایت از دستگاه اطلاعاتی و دولت وفاق ملی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. نمایندگان محترم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید. همچنین مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

خطیب تاکید کرد: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: اینک در چهلمین سال تاسیس وزارت اطلاعات و زمانه بلوغ و بالندگی پایگاه عظیم جهان، خدمات وزارت در دولت چهاردهم تداوم می‌یابد با این توضیح که ارزیابی واقع گرایانه از محیط امنیت ملی باید معطوف به نگاهی روند محور و راهبردی باشد. البته محیط امنیت اکنون دستخوش تغییرات شگرفی شده که مواجهه با آن مستلزم نگاه و اتخاذ رویکردی تحولی عالمانه و تخصصی است که وزارت اطلاعات عملاً این بازخوانی را پیشه کرده و رهیافت‌های جدیدی را اجرا نموده است. موقعیت پیشگیرانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه بر رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و اطلاعات بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت ها به شمار می‌رود.

خطیب ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی کشور در برابر صف آرایی همه جانبه دشمن در قالب یک قرارگاه اطلاعاتی توانسته با هم افزایی و همکاری همدلانه با جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان گام‌های بلندی در جهت مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان برداشته و اقدامات آفندی گسترده‌ای علیه اردوگاه خصم سامان دهد. وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی غالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است. مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی حقوقی و امنیتی علیه برخی در همین چهارچوب محقق شده است. همچنین برخورد با جاسوسان و مهره‌های نفوذی دشمن در بالاترین سطوح نشانگر رویکرد حرفه‌ای متعهدانه و بدون مماشات وزارت در انجام ماموریت‌های محول است. تلاش در جهت خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی امان با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور که در قالب کیس‌های متعدد در دوره اخیر پیگیری شده است بخشی از اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقاء امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی و کارآمدی حکمرانی ملی بوده است.

به گزارش ایسنا، خطیب در ادامه عنوان کرد: اهتمام به شناسایی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی در متن فعالیت‌های اطلاعاتی وزارت تحولات چشمگیری را در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات رقم زده و نیل به اهداف بزرگ را دسترس پذیرتر کرده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی نخبه در آینده با استمرار ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ضمن تشکر از تکالیف مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم امیدوارم این حمایت تداوم جدی داشته باشد. نگاه همدلانه و دلسوزانه تشکیلات اطلاعاتی همواره یک مبنای مهم در مسیر حرکت اطلاعاتی بوده است؛ اگر دستگاه اطلاعاتی در برابر دشمنان و خائنین به ملت، با سرسختی و مقتدرانه ایستادگی می‌کند اما با خطای فریب خوردگان و ناآگاهان صبورانه و حمایت گرایانه برخورد می‌کند. تعداد قابل توجهی از افراد به جای دستگیری، صرفاً مورد تذکر قرار گرفتند یا مهم‌تر از آن اساساً در جلسات گفتگو و توجیه دلسوزانه اقناع و راهنمایی شده‌اند؛ این رویکرد همچنان نیازمند توسعه و تقویت است.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات اظهار کرد: یکی از وجوهی که کمتر عیان است اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات در حوزه پژوهشی است؛ تشکیلات اطلاعاتی با برخورداری از دانشگاه، پژوهشکده، اندیشکده و موسسات مختلف تحقیقاتی کارنامه درخشانی در انجام پروژه‌های پژوهشی و عالمانه دارد که ان‌شاءالله تقویت خواهد شد.

خطیب تاکید کرد: بر مبنای منویات ریاست محترم جمهوری تقویت وفاق ملی و انسجام داخلی سرلوحه برنامه‌های وزارت اطلاعات در دولت جدید خواهد بود؛ امنیت پایدار، افزایش سرمایه اجتماعی، قدرت ملی و پیشرفت کشور در گروی نگاه همدلانه اضلاع مختلف سیاسی و اجتماعی و کاهش همه شکاف‌ها است. ان‌شاءالله تشکیلات اطلاعاتی متاثر از رویکرد خردمندانه دولت چهاردهم همه ظرفیت‌های خود را در مسیر تقویت و بالندگی جبهه انقلاب به کار خواهد بست. در صورت استمرار توفیق خدمت در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم رهبری و مردم عزیز و سرافراز ایران تمام توان خود را برای ارتقا و تعالی امنیت کشور به کار خواهم بست تا به مدد امام زمان پیشران موثری در اعتلای آرمان‌های جبهه انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشم.

موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات/ بروجردی: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که در این دوران وزارت اطلاعات قدرتمند عمل کرده و در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی بوده است.

به گزارش ایسنا، علاء‌الدین بروجردی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بروجردی با بیان این‌که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: دهها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حفظ نیروهای نظام در مقابل دشمن یکی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات است، اظهار کرد: نمایندگان در معرض تهدید جدی هستند که نمونه آن کار اطلاعاتی تلفنی است که از آنها اطلاعات گرفته شود که وزارت اطلاعات با هدف حفظ نیروهای نظام به این موضوع ورود دارد منتها لازم است که جدی‌تر عمل شود چون هنر این نیست که سازمان‌های اطلاعاتی بگویند این تعداد از نیروهای نظام دستگیر شدند بلکه هنر در پیشگیری است.

بروجردی یکی دیگر از مسئولیت‌های وزارت اطلاعات را در حوزه برون‌مرزی خواند و گفت: نمونه آن مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و همپیمانانش است که آمریکا در تمامی عرصه‌ها و در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند. یک بعد این شکست به کار دقیق اطلاعاتی بر می‌گردد که وزارت اطلاعات در آن نقش بسیار مهمی دارد.

وی در پایان گفت: در این چند روز در فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی گفته شده که ما در آستانه پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در موضع ضعف قرار داریم که من مخالف هستم چون ما در زنجیره بلند اقتدار ملی‌مان و حلقه‌های قوی متعدد قرار گرفته‌ایم.

موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات/ جباری: «خطیب» به هیچ حزب، گروه و جریانی تعلق ندارد

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین شخصیت‌ها دانست و گفت که آقای خطیب یک شخصیت فراجناحی است که به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد.

به گزارش ایسنا، احمد جباری در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان موافق حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:‌ در برهه حساس و خطیری از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار و صهیونیست‌ها قرار داریم که با جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مصادف شده است.

وی وزارت اطلاعات را یکی از وزراتخانه‌های مهم و حساس کشور دانست و اظهار کرد که وزارت اطلاعات از امنیت جامعه و کشور و امنیت اقتصادی و اجتماعی و توسعه و بالندگی کشور دفاع می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها توصیف کرد و افزود: آقای خطیب کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده، در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بود و اکنون هم رئیس جمهور او را به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت چهاردهم معرفی کرد چون معیارها و ملاک‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری را داشت که مهم‌ترین آن باورمندی و پایبندی به اصول و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و قانون اساسی است.

جباری افزود: آقای خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که به افتخار جانبازی نائل شده و برادر شهید او بیش از این مسئولیت کلیدی و خطیر سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه را به عهده داشتند.

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای خطیب شخصیتی فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد که دیدگاه‌ها و عملکردش موید آن است.

مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات/ زارعی: به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است.

به گزارش ایسنا، مجتبی زارعی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: رئیس جمهور اصلاح طلب و صادق ما به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست بلکه به امیرالمومنین بدهکار است؛ نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست. دکتر پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود؛ با این دلیل من بر لبان و دستان آقای پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی، به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور به حق و عدل ارجاع داده است؛ مقام و جناح در تفکر آقای پزشکیان اثر نداشته است. درود بر پزشکیان که به جای آقای جهانگیری دکتر عارف را معرفی کرد؛ مگر فراموش کردیم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را؟ با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد.

زارعی همچنین با اشاره به برخی انتصابات رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور اول به خودش خدمت کرده که به رادیکال‌ها پست نداد و ثانیاً به ایران خدمت کرده است.

وی با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نداشته؟ عنوان کرد: داشته اما پیروزی‌های دستگاه اطلاعاتی بر ناکامی‌ها و شکست‌های آن غلبه دارد.

زارعی عنوان کرد: امام خامنه‌ای ۱۲ معیار برای کابینه دادند و سیاست اقدام این ۱۲ معیار را نیز اعلام کردند؛ ایشان فرمودند که مجلس با دولت همکاری کند و دولت حساسیت‌های مجلس را در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حضور یکی از وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌های تخصصی گفت: فردی که هنوز بعد از ۱۵ سال با وجود درخواست‌های متوازن شما در کمیسیون از یک اشتباه و خلاف تاریخی خود  یک عذرخواهی ساده نمی‌کند و خیال می‌کند که به رئیس جمهور محترم و صادق ما لطف کرده که داخل کابینه شده، او فردا به آقای رئیس جمهور نیز در روز واقعی گوش نخواهد کرد. ما در حال صحبت کردن به نفع آقای پزشکیان هستیم چرا که دولت او دولت کار، وحدت و همبستگی ملی است؛ بیاییم به آقای پزشکیان کمک دهیم اما با اجرای قانون.

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: درود بر آقای رئیس جمهور که به یک فرد اجتماعی در وزارت کشور توجه کرده است؛ آیا اگر آقای رئیس جمهور یک فردی را که بیسیم به دست جامعه را مورد تحریک قرار می‌داده، به جای آقای مومنی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور قرار می‌داد، خوب بود؟

موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

 ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

بررسی سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات

اعلام نمایندگان غایب جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی

امروز برنامه وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه و بهداشت بررسی خواهد شد

آغاز سومین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و عصر روز گذشته خط مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم را بررسی کردند.

بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم، رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبای وزارت‌خانه‌ها با رسیدگی به صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شروع شد.

سپس نمایندگان مجلس صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند.

امروز مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر رسیدگی به صلاحیت سایر اعضای کابینه پیشنهادی را در دستور دارد که با بررسی صلاحیت برنامه‌های حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز به کار می‌کند.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها