کد خبر: 722528
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

کابینه پزشکیان و آزمون مجلس

کابینه پزشکیان در حال بررسی در مجلس است و سیاسیون معتقدند که توپ در زمین پارلمان است؛ باید دید که به وفاق ملی کمک می‌کند یا سر ناسازگاری می‌گذارد.

کابینه پزشکیان و آزمون مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - جلسات بررسی رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری و تقریبا مهم‌ترین خبر سیاسی مملکت در هفته جاری است. خاصه آنکه کابینه معرفی شده از سوی پزشکیان چندان چنانکه در انتقادات اخیر اصلاح‌طلبان گفته می‌شود، بیشتر باب میل مجلس دوازدهم است تا جناح حامی رئیس جمهور در انتخابات اخیر. 

نکته قابل توجه اما دلیل این رویکرد پزشکیان در چینش کابینه است. مسعود پزشکیان که بارها گفته سر دعوا ندارد و برای ایجاد وفاق ملی آمده است، کابینه‌ای را به مجلس معرفی کرد که خیالش از باب رای اعتماد گرفتن برای آنها راحت باشد. به قول یکی از نمایندگان مجلس، هوشمندی کرد تا چهار سال مشغول سروکله زدن با مجلس نباشد. 

روند جلسات نیز -  اگر اظهارات طیف کم‌شمار اما تندرویی که امثال ثابتی نماینده آن هستند را در نظر نگیریم - نشان می‌دهد که مجلس سر همراهی با دولت دارد و اهمیت وفاق ملی را درک کرده است. همچنین به نظر می‌رسد که توصیه رهبری مبنی لزوم کمک به دولت نیز فراموش نشده باشد. 

همین است که شاهدیم سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی نیز انتقادات خود به کابینه را کنار گذاشته و امیدوار هستند که وزرای پیشنهادی اگر آنطور که انتظار می‌رفت نماینده جریان اصلاحات نباشند، حداقل در ایجاد وفاق موثر واقع شوند. شاهد آنکه آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات که حتی از رادیکال‌ترین چهر‌ه‌های این جریان به حساب می‌آید در توییت اخیر خود ابراز امیدواری کرده که این کابینه موجب وفاق ملی و این وفاق نیز به آشتی ملی منجر شود. 

تحلیلگران سیاسی در جریان اصلاحات نیز باور دارند که دولت پزشکیان و اصلاح‌طلبان برای رسیدن به این مهم کار خود را کرده‌اند و اکنون توپ در زمین مجلس است. یادداشت امروز عباس عبدی در روزنامه اعتماد مصداق این مدعا است. 

اصولگرایان نیز قبول دارند که اکنون زمان آزمون مجلس فرا رسیده است حتی اگر مثل «کیهان» پیروزی این مجلس در آزمون مورد اشاره را نه به رای اعتماد به کابینه و کمک به وفاق ملی بلکه در سخت گیری و رد کردن چند وزیر و ایستادن پای آنچه اسمش را خط قرمز گذاشته‌اند؛ می‌دانند.

شاهد آنکه روزنامه کیهان در تیتر یک امروز خود با عنوان «آزمون مجلس در بررسی صلاحیت‌ها لزوم توجه به سابقه‌ها و کارنامه‌ها» نوشته: «

در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران، برخی از مقاطع تاریخی و برخی از موضوعات به خودی خود به ترازو و معیاری برای تشخصی صداقت، پاکی و ولایتمداری مسئولین بدل گشته است. یکی از این معیارهای مهم فتنه 88 و موضع افراد مسئول و همچنین وزرای پیشنهادی به این توطئه آمریکایی، انگلیسی است.
بدون شک افرادی که تحمل دموکراسی و نظر و رای مردم در سال 1388 به رئیس‌جمهور منتخب آن دوران را نداشته و بر خلاف تمام قواعد دموکراسی و مردم سالاری نظام را به تقلب در انتخابات متهم کرده و یا از خاطیان و سردمداران این فتنه حمایت می‌کنند، نمی‌توانند و نباید سکان‌های اجرائی کشور و فرمان هدایت وزارتخانه‌ها را بر عهده بگیرند. حضور افرادی که عدم پایبندی خود را به اصول مردمسالاری در سال 1388 نشان داده‌اند یا در کوران توطئه‌های خارجی و خیانت‌های داخلی در مجلس ششم در وسط میدان حضور داشته‌اند، نه تنها نوید آرامش سیاسی کشور و ثبات لازم برای پیشرفت کشور را نمی‌دهد که به نوبه خود می‌تواند دولت را درگیر بحران‌هایی کند که توان کشور را در مسیر حکمرانی درست خواهد گرفت. »
 
باید منتظر ماند و دید که در پایان هفته جاری اکثریت نمایندگان مجلس آزمون خود را مثل اصلاح‌طلب و طیف میانه رو اصولگرا در وفاق ملی و کمک به دولت می‌بینند یا مثل همفکران کیهان در مقابله با کابینه و سخت گیری و سنگ اندازی در مسیر دولت. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها