کد خبر: 723169
تاریخ انتشار :

میرلوحی: پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه، بیش از حد مرسوم با رهبر انقلاب مشورت کرد

میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این که تا شب قبل از اعلام فهرست نهایی وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس، به صورت جدی موضوع ورود یک نفر از اهل سنت در هیات وزیران مطرح بود، به دیده بان ایران گفت: رئیس‌جمهور محترم برای انتخاب اعضای کابینه خود بیشتر از حد مرسوم و معمول با رهبر انقلاب مشورت کرد.

میرلوحی: پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه، بیش از حد مرسوم با رهبر انقلاب مشورت کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز چهارشنبه ۳۱ مرداد کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان که با فراز و فرودهای زیادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، در اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران توانست به طور کامل از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد و دولت چهاردهم عملا از روز یکم شهریور زمام امور اجرایی کشور را با حضور همه اعضای هیات وزیران در دست گرفت؛ دولت چهاردهم حالا کار خود را با شعار «وفاق ملی» آغاز کرده و رئیس آن تلاش کرده است که تقریبا برای همه گروه‌های سیاسی داخل چارچوب نظام، سهم قائل شود.

اتفاقا همین مساله در هفته‌های اخیر منجر به انتقاد برخی اصلاح‌طلبان و حامیان رئیس‌جمهور در ایام انتخابات از مسعود پزشکیان شده است. آن‌ها معتقدند که پزشکیان در انتخابات اخیر نامزد اختصاصی جناح اصلاحات بود که اگرچه با اختلاف نسبتا اندک و در مرحله دوم توانست رقبای خود را شکست دهد، اما بازهم نیازی به تشکیل دولت اشتراکی نداشت. منتقدان این نگاه اما با توجه به شرایط سیاسی خاص سال‌های اخیر کشور و اعمال سیاست خالص‌سازی در بسیاری از نهادهای دولتی و حاکمیتی از سوی هسته سخت قدرت طی سال‌های اخیر، تاکید دارند پزشکیان چاره‌ای نداشت جز این که در فرآیند تشکیل دولت، با همه احزاب، گروه‌ها، نهادهای صاحب قدرت و ارکان نظام مشورت کند و به‌نوعی نظر همه آن‌ها را در انتخاب وزرا دخالت دهد؛ بخصوص که او قرار بود برای وزیران پیشنهادی خود از مجلسی رأی اعتماد بگیرد که طیف‌های مختلف اصولگرایان در آن اکثریت مطلق را دارند و تعداد زیادی از نمایندگانش از دل گروه‌های تندرو به صندلی‌های بهارستان رسیده‌اند.

البته خود پزشکیان چه در فرآیند انتخاب وزیران پیشنهادی و چه در روزهایی که مجلس مشغول بررسی صلاحیت اعضای کابینه او بود، هیچ‌گاه کتمان نکرد که اگرچه بخشی از وزیران و معاونان خود را از طریق کارگروه‌های ذیل شورای راهبری تحت مدیریت محمدجواد ظریف انتخاب کرده است، اما چه برای تایید شدن افراد پیشنهادشده توسط شورای راهبری و چه برای انتخاب افراد خارج از پیشنهادات این شورا، با تمام ارکان نظام اعم از مجلس، سپاه، نهادهای امنیتی و شخص رهبر انقلاب مشورت کرده است. رئیس‌جمهور حتی در آخرین دفاع خود از وزیران پیشنهادی در روز چهارشنبه در صحن مجلس، کاملا شفاف و صریح اعلام کرد که همه وزیران پیشنهادی را هم با مقام معظم رهبری هماهنگ کرده و هم استعلام مثبت آن‌ها را از دستگاه‌های امنیتی کشور شامل وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه دریافت کرده است.

 پزشکیان با تاکید چندباره روی هماهنگ شدن تمام وزیران پیشنهادی با رهبری و نهادهای امنیتی، عملا اختیارات تعریف‌شده برای ریاست جمهوری در تعیین اعضای کابینه خود را زیر سوال برد. رئیس‌جمهور حتی در در سخنان اخیر خود در صحن مجلس تاکید کرد که در انتخاب بعضی وزرا، از مواضع خودش کوتاه آمده و افرادی را که کوچکترین شکی درباره آن‌ها وجود داشت، شخصا از فهرست کابینه پیشنهادی خط زده است.

حادثه سقوط بالگرد تلخ بود، اما کشور را به مسیر صحیح هدایت کرد

در همین راستا، تحلیل «سید محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عضو ستاد مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، معاون اسبق وزارت کشور و عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران را درباره نحوه تشکیل کابینه دولت چهاردهم و رأی اعتماد کامل نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی پزشکیان جویا شدیم  او به دیده‌بان ایران، گفت: با وجود این که سقوط بالگرد رئیس‌جمهور پیشین و همراهان ایشان، حادثه‌ای تلخ برای کشور بود و از خداوند می‌خواهیم که تمام عزیزانی که در آن سانحه جان خود را از دست دادند، قرین رحمت خود فرماید، اما این حادثه عملا باعث شد که کشورمان از یک مسیر بحرانی خارج شود و با توجه به نتیجه انتخاباتی که تیرماه امسال برگزار شد، حالا کشور می‌تواند روی ریل صحیح قرار گیرد. 

این تحلیلگر سیاسی با بیان این که سه انتخابات سال‌های ۱۳۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ در مسیر یکدست‌سازی و خالص‌سازی بود که برای کشورمان بسیار پرهزینه تمام شد، اظهار داشت: نتایج انتخابات دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس و همچنین انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری، نتوانست هیچ ذخیره و ارزش افزوده‌ای در سیاست داخلی و خارجی به کشورمان اضافه کند و کمکی به مشکلات اقتصادی و رفع تحریم‌ها داشته باشد. اما بعد از انتخابات اسفند ۱۴۰۲ که با مشارکت پایین مردم بخصوص در تهران و شهرهای بزرگ دیگر مواجه شد، خوشبختانه تیرماه امسال، انتخاباتی برگزار شد که تا حدودی امید را نسبت به اصل مساله برگزاری انتخابات در ایران زنده کرد. 

وی افزود: پیش از برگزاری انتخابات ۱۴۰۳، گفته می‌شد که مشارکت حداکثری از دستور کار نظام خارج شده است و برخی افراد بعد از سه انتخابات قبلی گمان می‌کردند این که نتیجه مطلوب آن‌ها از صندوق رأی خارج شود، بهتر از این است که مشارکت حداکثری شکل بگیرد، اما فضای کلی کشور و بخصوص نتیجه انتخابات ۱۴۰۲ در تهران، به‌ویژه میزان بسیار پایین مشارکت مرحله دوم این انتخابات در پایتخت، پیام‌های واضحی را به حاکمیت داد و نظام متوجه شد که نمی‌توان با انتخابات‌های حداقلی، مسائل و بحران‌های پیچیده امروز کشور را حل کرد؛ بنابراین تلخی حادثه سقوط بالگرد، عملا با شیرینی انتخاباتی مواجه شد که نتیجه آن می‌تواند اصلاح رویکردهای کشور را به همراه داشته باشد. 

سهم ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، در تشکیل کابینه چندان دیده نشد

میرلوحی با اشاره به‌عدم مشارکت بیش از ۵۰ درصد مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، به دیده بان ایران گفت: همه افرادی که در مرحله اول یا دوم انتخابات اخیر شرکت نکردند، پیام روشنی را به حاکمیت دادند و اساسا تمام اعداد و ارقامی که به عنوان نتایج هر دو مرحله این انتخابات اعلام شد، دارای نشانه‌های مشخصی بود؛ به نحوی که مشخص شد تعداد زیادی از طرفداران سنتی جناح اصولگرا و کسانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ نیز شرکت کرده و به نامزدهای اصولگرای مجلس رای داده بودند، در انتخابات اخیر به آقای پزشکیان رأی دادند و حاضر نشدند از تفکری که آقای جلیلی و اطرافیان ایشان ارائه می‌کردند، حمایت کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این که افزایش محسوس مشارکت در مرحله دوم انتخابات نسبت به مرحله اول، در سطح دنیا اتفاقی کم‌نظیر بود، خاطرنشان کرد: در کمتر انتخاباتی در سطح جهان شاهد آن بوده‌ایم تعداد افرادی که در مرحله دوم یک انتخابات شرکت کرده‌اند، نسبت به تعداد رأی‌دهندگان در مرحله اول، حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده باشد. البته تقریبا هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران، انتخابات پارلمان فرانسه نیز برگزار شد که در آن انتخابات نیز میزان مشارکت در مرحله دوم به شکل قابل توجهی از مرحله اول بیشتر بود، چون در فرانسه هم گروه راست افراطی بعد از پیروزی نسبی در مرحله اول، گمان می‌کردند که می‌توانند دولت و مجلس را در دست بگیرند، ولی مردم فرانسه دست به دست هم دادند و با مشارکت بالا در مرحله دوم انتخابات، مانع وقوع این اتفاق شدند. 

وی همچنین یادآور شد: هر تحلیلی که از انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشورمان داشته باشیم، نباید فراموش کنیم که حدود ۵۰ درصد مردم در این انتخابات شرکت نکردند و آقای پزشکیان هم قول داده است که صدای این افراد باشد. البته در انتخاب اعضای کابینه، سهم این ۵۰ درصد چندان دیده نشد، اما بازهم به دلیل شرایط سیاسی کشور لازم بود که چنین کابینه‌ای تشکیل شود و ما هم تشکیل کابینه وفاق ملی با رای کامل نمایندگان مجلس را تبریک می‌گوییم، ولی امیدواریم دولت جدید در همین ابتدای کار خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سهم آن ۵۰ درصد هم در نظر گرفته شود. بخش زیادی از این افراد، خانم‌ها، جوانان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی هستند که امیدواریم سهم این‌ها در انتخاب معاونان وزرا و سایر مدیریت‌های نهادهای دولتی دیده شود.

پزشکیان در تشکیل کابینه سعی کرد از دامن زدن به منازعات سیاسی پرهیز کند

میرلوحی با یادآوری این نکته که پزشکیان حدود نصف کابینه خود از جمله وزارتخانه‌های مهمی نظیر آموزش و پرورش، کشور و اطلاعات را تحویل رقبای انتخاباتی خود داد، اظهار داشت: این که رئیس‌جمهور محترم در شرایط سیاسی خاص حال حاضر کشور توانسته است دولتی را تحت عنوان «وفاق ملی» تشکیل دهد، اتفاق مبارکی است و همه باید از این اتفاق استقبال کنیم و آن را فرصتی دوباره برای کشور، انقلاب و نظام تلقی کنیم تا همه کسانی که در دو دهه اخیر پنجه به صورت هم کشیدیم، به قول خود آقای پزشکیان از دعوا کردن دست برداریم. 

معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت دوم خاتمی ادامه داد: شکی نیست که آقای پزشکیان، نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات در انتخابات اخیر بود و ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در ستاد ایشان فعالیت کردند نیز اصلاح‌طلب بودند؛ اما رئیس‌جمهور محترم در همان دوره تبلیغات انتخاباتی نیز این شعار را مطرح می‌کردند که «بیایید باهم دعوا نکنیم»، آن هم در شرایطی که برخی رقبای ایشان بخصوص آقایان زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی شیوه کاملا تقابلی را در پیش گرفته بودند و هرچه در مناظرات سعی می‌کردند آقای پزشکیان را تحریک کنند، ایشان خیلی آرام برخورد می‌کرد و تاکید داشت که نباید با یکدیگر دعوا کنیم و کشور بیش از این ظرفیت مجادله احزاب و گروه‌ها را ندارد. در واقع، پرهیز از دامن زدن به منازعات سیاسی، مهمترین راهبرد آقای پزشکیان در مناظرات بود که همین راهبرد را در هنگام تشکیل کابینه نیز ادامه داد، زیرا مهمترین نکته‌ای که برای تشکیل دولت جدید در ذهن ایشان بود، همین وفاق و وحدت بود.

وی با تاکید بر این که بسیاری از تحلیلگران اصلاح‌طلب احساس می‌کردند که دولت پزشکیان نمی‌تواند با مجلس کنونی به وفاق برسد، بیان کرد: مجلس دوازدهم که از دل یک انتخابات حداقلی بیرون آمده، در واقع آخرین نتیجه آزمون خالص‌سازی است و در انتخابات مربوط به این مجلس، نظارت استصوابی بسیاری از افراد را قلع و قمع کرد تا یک مجلس یکدست تشکیل شود، اگرچه از لابه‌لای همین انتخابات نیز ۵۰ تا ۶۰ نماینده اصلاح‌طلب یا نزدیک به جناح اصلاحات انتخاب شدند. به همین دلیل، برخی تحلیلگران بعید می‌دانستند که آقای پزشکیان بتواند برای بخش زیادی از وزیران پیشنهادی خود از این مجلس رأی بگیرد، ولی اکنون مشخص شده است آقای پزشکیان که از همان ابتدا روی وحدت و وفاق تاکید داشت، در فرآیند تشکیل کابینه نیز همین اصل را مد نظر قرار داد و بعد هم با رایزنی‌هایی که انجام داد، توانست از همین مجلس با ویژگی‌های سیاسی خاص آن، برای همه وزرای پیشنهادی خود رأی اعتماد بگیرد.

شرایط برای امتحان کردن آشتی، تفاهم و انسجام ملی فراهم شده است

میرلوحی با بیان این که حتما می‌شد برای بعضی وزارتخانه‌ها انتخاب‌های بهتری داشت، عنوان کرد: در هفته‌های گذشته، برخی اصلاح‌طلبان انتقادهایی را نسبت به برخی وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان مطرح کرده‌اند، مثلا مد نظر خود من این بود که بهتر است وزیر کشور یک فرد غیرنظامی باشد. اما اکنون دیگر تفاوتی نمی‌کند و بالاخره در حال حاضر دولت چهاردهم که رئیس آن، نامزد جناح اصلاحات بوده و با شعارهای اصلاح‌طلبانه روی کار آمده است، توانسته از مجلسی که عمده نمایندگان آن اصولگرا هستند، رأی اعتماد بالایی بگیرد. اصل این اتفاق، اتفاق مبارکی است و شرایطی فراهم شده است که کشورمان بالاخره یک بار می‌تواند آشتی، تفاهم و انسجام ملی را امتحان کند. امروزه کشورمان آن‌قدر درگیر بحران‌ها، تنگناها و ابرچالش‌ها است که به تعبیر خود آقای رئیس‌جمهور، هیچ جناح یا گروهی نمی‌تواند به‌تنهایی بار حل مشکلات را به سر منزل مقصود برساند و حتی وقتی همه جناح‌های کشور باهم کار کنند نیز بازهم بار مسائل و چالش‌های کشور، بیشتر از توان آن‌ها است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقای پزشکیان براساس مشی سیاسی خودشان به این جمع‌بندی رسید که در شرایط سیاسی این روزهای کشور و با توجه به وجود ابربحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورمان بهتر است دولتی را تشکیل دهد که وفاق و انسجام ملی، اصل اساسی آن باشد و مجلس هم با تمام فراز و فرودهایی که در دو هفته اخیر طی کرد، در نهایت به همه وزیران پیشنهادی رأی داد. حالا اما وقت آن است که رئیس‌جمهور محترم به قولی که در ایام انتخابات داد، عمل کند؛ یعنی اعتراضات را بشنود و سخن زنان، جوانان، اقوام، مرزنشینان، حاشیه‌نشینان و اقلیت‌ها را پذیرا باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، یعنی حرف همه شنیده شود و حکومت اکثریت شکل بگیرد، قطعا کشورمان روی ریل حل مشکلات خواهد افتاد و شکاف بین مردم با حاکمیت نیز رفته‌رفته کاهش می‌یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: منظور از حکومت اکثریت، حکومتی که تامین‌کننده نظرات صد درصد مردم باشد، نیست، اما به هر حال باید دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی دربرگیرنده نگاه اغلب ایرانیان باید، زیرا تجربه نشان داده است که در ایران، حکومت کردن اقلیت جواب نمی‌دهد امروزه با توجه به تنوع فکر و اندیشه و قومیت و زبان و فرهنگ و سایر مسائلی که زنان، مردان و جوانان ما دارند و چالش‌هایی که دنیای جدید، فناوری‌ها و تغییر نسل‌ها ایجاد کرده است، دیگر به هیچ وجه نمی‌توان با نگاه اقلیت، بر اکثریت حکومت کرد؛ یعنی حتی اگر در گذشته هم می‌شد چنین کاری انجام داد، دیگر امکان حکومت کردن اقلیت بر اکثریت در کشورمان وجود ندارد؛ بخصوص که سطح تحصیلات و نگاه اجتماعی و فرهنگی مردم ما به‌شدت بالا رفته است و باید منافع، نیازها و حقوق شهروندی آحاد جامعه توسط حاکمیت تامین شود.

پزشکیان اجازه ندهد که بین او با حامیان اصلی‌اش فاصله بیفتد

میرلوحی با تاکید بر این که حتما شرکا و حامیان انتخاباتی پزشکیان، انتظارات بیشتری در فرآیند تعیین وزیران پیشنهادی برای انتخاب گزینه‌های مطلوب‌تر داشتند، گفت: اقتضای دنیای امروز، اطلاع‌رسانی است و خواهش ما این است که رئیس‌جمهور محترم مرتبا با مردم گفت‌وگو کند و اجازه ندهد که میان خودشان با رأی‌دهندگان فاصله بیفتد. متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم که در هفته‌های اخیر، میان آقای پزشکیان با کسانی که در طول یک ماه فعالیت‌های انتخاباتی، روزانه از شهرهای مختلف با ایشان تماس داشتند و گفت‌وگو می‌کردند، منقطع شده است. این در حالی است که در همان روز برگزاری مرحله دوم انتخابات به دکتر عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد دکتر پزشکیان متذکر شدیم که نباید اجازه بدهند که تجربه تلخ شروع دوره ریاست جمهوری آقای روحانی یعنی ایجاد فاصله میان رئیس‌جمهور با رأی‌دهندگان خود، تکرار شود. اکنون هم آقای پزشکیان باید روابط خود را با حامیان و رأی‌دهندگان اصلی خود، از اصلاح‌طلبان گرفته تا سایر گروه‌های اجتماعی و مدنی، حفظ و تقویت کند.

معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصطلاحات خاطرنشان کرد: حالا که رئیس‌جمهور محترم براساس اقتضای شرایط خاص کشور تصمیم گرفته است که رقیبان خود را در دولت شریک کند و حتی مهمترین وزارتخانه‌ها را به آن‌ها بسپارد، امیدواریم آن عزیزان هم مسئولیت شعارها و قول‌های دکتر پزشکیان را برعهده بگیرند و کمک کنند که این وعده‌ها محقق شود؛ بخصوص که بعضی حامیان رئیس‌جمهور در ایام انتخابات بیم آن را دارند که نکند افرادی که از سوی رقیبان دکتر پزشکیان برای گرفتن سمت‌های مختلف در هیات دولت معرفی شده‌اند، کمک‌های لازم را برای تحقق اهداف دولت انجام ندهند یا در صورت بروز مشکلاتی در مسیر ارائه خدمات دولت، مسئولیت اقدامات خود را نپذیرند؛ البته امیدواریم که با توجه به شعار «وفاق ملی» چنین اتفاقی رخ ندهد.

پزشکیان کاملا به قانون «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» عمل کرد

میرلوحی در بخش دیگری از اظهاراتش، با بیان این که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور محترم برای انتخاب اعضای کابینه خود بیشتر از حد مرسوم و معمول با رهبر انقلاب مشورت کرده است، به دیده بان ایران گفت: قبلا گفته می‌شد که رهبری به دلیل مصالح امنیتی و امنیت ملی، در انتخاب وزیران اطلاعات، دفاع، خارجه و کشور اظهار نظر می‌کنند، ولی تا جایی که می‌دانیم، در دولت‌های اخیر ایشان نظراتی را هم درباره وزیران علوم، ارشاد و آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آقای پزشکیان در انتخاب وزرا حتی بیش از این مقدار با رهبری مشورت کرده است. البته برای مساله‌ای مانند انتخاب یک وزیر خانم نیز چون تا کنون در کشورمان کم‌سابقه بوده، طبیعی است که رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب مشورت کرده باشد که خوشبختانه با نظر مساعد ایشان مواجه شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تا شب قبل از اعلام فهرست نهایی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، به صورت جدی موضوع ورود یک نفر از اهل سنت در هیات وزیران مطرح بود که متاسفانه به نتیجه نرسید. البته باید توجه داشت که در مجلس یازدهم، قانونی تحت عنوان «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» به تصویب رسید که می‌توان آن را لباس حقوقی فرآیند خالص‌سازی دانست، زیرا این قانون، عملا دامنه نظارت استصوابی را از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری توسعه داده و به آخرین مویرگ‌های دولت رسانده است. برخی کارشناسان حقوقی معتقدند که آقای پزشکیان لازم نبود که برای انتخاب وزیران پیشنهادی خود به این قانون التزام عملی داشته باشد، ولی ایشان کاملا به این قانون عمل کرده است، یعنی برای همه وزیران خود از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی استعلام گرفته و در این فرآیند، فراتر از حد معمول و آنچه در دولت‌های آقایان روحانی و رئیسی طی شد، با تمام ارکان نظام هماهنگی داشته است.

تندروها متوجه باشند که اقلیت هستند و نباید نظرات خود را بر اکثریت تحمیل کنند

میرلوحی با تاکید بر این که مهمترین بازنده فرآیند اخذ رأی اعتماد برای وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، طیف تندروی نمایندگان مجلس بودند که نتوانستند به خواسته خود برسند، عنوان کرد: نمایندگان تندروی مجلس دوازدهم خودشان هم می‌دانند که با تعداد آرای بسیار اندکی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده‌اند؛ مثلا در حالی که همگی ما در سال ۹۶ با بیش از یک میلیون رأی به شورای شهر راه پیدا کردیم و بالاترین رأی دوره ما نیز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی بود، اما در این دوره، بالاترین رأی نمایندگان محترم تهران کمتر از ۶۰۰ هزار رأی بوده است و تعدادی از نمایندگان حتی با حدود ۲۰۰ هزار رأی وارد مجلس شده‌اند؛ یعنی دوستان عملا با رأی ۳ تا ۹ درصد اهالی پایتخت به مجلس راه پیدا کرده‌اند. اما به هر حال، این دوستان از نظر حقوقی نماینده مجلس هستند و به لحاظ قانونی همان اختیاراتی را دارند که محمدرضا خاتمی یا محمدرضا عارف یا فائزه هاشمی با بیش از یک میلیون رأی در دوره‌های مختلف مجلس از حوزه انتخابیه تهران داشته‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: با وجود این که نمایندگان تندروی مجلس دوازدهم به طریقی که گفته شد به پارلمان کشورمان راه پیدا کردند، ولی توصیه ما از همان زمان شروع کار مجلس جدید به دوستان این بود که به لحاظ جایگاه حقوقی خود، ملی فکر کنند و منافع ملت را بر منافع جناح خود ترجیح دهند. اما به نظر می‌رسد که دوستان توصیه ما را نپذیرفته‌اند و با وجود این که حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور فقید و برگزاری انتخابات زودهنگام که به پیروزی آقای پزشکیان منجر شد، فرصت دیگری برای همراه شدن این دسته از نمایندگان با انسجام ملی ایجادشده در کشور را فراهم کرد، اما اظهارات و عملکرد بعضی از این دوستان در فرآیند بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، نشان داد که هنوز هم این عزیزان نمی‌خواهند هشیار شوند و ندای وحدت و وفاق ملی را بشنوند.

وی در پایان تصریح کرد: سال‌های سال ما به دوستان تندرو می‌گفتیم که شما یک اقلیت هستید و حق ندارید که حقوق اکثریت را نادیده بگیرید، اما هیچ‌گاه صدای ما را نشنیدند. ولی امروز که اولا به صورت متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد مردم تهران بیشتر به آن‌ها رأی نداده‌اند و ثانیا در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، نتوانستند اکثریت مجلس را با خود همراه کنند، این دوستان باید بپذیرند اقلیتی هستند که حتی در مجلس فعلی هم اکثریت را ندارند و نمی‌توانند برای عموم مردم ایران تصمیم بگیرند. اگرچه به لحاظ فرآیندهای دموکراتیک، اشکالی ندارد که عقاید و تفکرات خود را بیان کنند، اما نباید آن را بر اکثریت جامعه تحمیل کنند و باید اجازه بدهند که اکثریت مردم هم نظرات خود را آزادانه مطرح کنند. 

منبع: سایت دیده بان ایران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها