کد خبر: 723426
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

ترکی حرف زدن پزشکیان در تعارض با هویت ملی نیست

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به نظر می‌رسد نقدهایی که به آقای پزشکیان می‌شود کاملا سیاسی و از سمت تندروهاست و در بین مردم خریداری ندارد.

ترکی حرف زدن پزشکیان در تعارض با هویت ملی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - مصاحبه اخیر مسعود پزشکیان در نهاد ریاست‌جمهوری به زبان ترکی باعث ایجاد نظرهای مختلفی شده است. برخی به او نقد می‌کنند و می‌گویند این اقدام او در تعارض با هویت ملی و پاسداشت زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور است و برخی هم می‌گویند اقدام او به هیچ وجه به مثابه تضعیف زبان فارسی یا در تزاحم با هویت ملی نیست و بلکه نشانه احترام به اقوام ایرانی است.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «این سخنان مبنی بر اینکه آقای پزشکیان به دلیل آنکه گفت‌وگویی به زبان ترکی داشته، پس به هویت ملی بی‌احترامی کرده، کاملا بی‌اساس و نادرست است. هیچ تردیدی نیست که زبان رسمی کشور ایران، فارسی است و همه مکاتبات اداری و رسمی و زبان مدارس باید فارسی باشد اما هیچ کجای قانون اساسی نیامده که اگر رئیس‌جمهور می‌تواند به زبان‌های دیگری سخن بگوید، به فراخور شرایط از آن زبان‌ها استفاده نکند. اینکه او به زبان ترکی مسلط است و با یک خبرنگار ترک‌زبان به زبان ترکی حرف زده، چه بی‌احترامی به زبان فارسی است؟ و اتفاقا به نظر من کار بسیار خوبی انجام داده است».

او ادامه داد: «اکنون آقای پزشکیان می‌تواند روابط ایران و ترکیه را به شدت بهبود بخشد و دیدیم که آقای اردوغان از آقای پزشکیان دعوت کرد تا برای همفکری و وفاق به ترکیه سفر کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در تمام دنیا هم رایج است؛ مثلا وقتی رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا می‌رود، به انگلیسی صحبت می‌کند. ترکی حرف زدن آقای پزشکیان به هیچ وجه در تعارض با هویت ملی نبود و اتفاقا نشان‌دهنده تسلط و قدرت یک رئیس‌جمهور است که می‌تواند به زبان‌های متعدد حرف بزند؛ کمااینکه آقای پزشکیان به زبان کردی هم مسلط است».

بیگدلی در پایان گفت: «همیشه برخی بوده‌اند که می‌خواستند به تحرکات قومی دامن بزنند اما موفق نبوده‌اند. ترکی سخن گفتن رئیس‌جمهور به هیچ وجه در راستای تقویت قوم‌گراها نیست بلکه حمایت از اقوام ایرانی است تا آنها دلگرم شوند. این عمل خوب با هیچ منطقی نمی‌تواند به مثابه تقویت قوم‌گرایی تلقی شود. ممکن است مثلا در آینده آقای پزشکیان به اقلیم کردستان عراق برود و در آنجا کردی سخن بگوید یا اگر اسپانیش می‌دانست در کشور اسپانیا به این زبان سخن می‌گفت. به نظر می‌رسد نقدهایی که به آقای پزشکیان می‌شود کاملا سیاسی و از سمت تندروهاست و در بین مردم خریداری ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها