کد خبر: 723547
تاریخ انتشار :

عبدالکریم حسین‌زاده، تنها سنی کابینه پزشکیان کیست؟

حسین‌زاده، نماینده کُرد و اهل‌سنت مجلس دوازدهم با حکم مسعود پزشکیان، به عنوان رییس دولت در امور «توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب شد. درباره اولین و تنها اهل سنت حاضر در ترکیب دولت چه می‌دانیم.

عبدالکریم حسین‌زاده، تنها سنی کابینه پزشکیان کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بالاخره وعده مسعود پزشکیان برای به کارگیری اهل سنت در کابینه در قالب انتصاب یک معاون محقق و حسین‌زاده، نماینده کُرد و اهل‌سنت مجلس دوازدهم با حکم مسعود پزشکیان، به عنوان رییس دولت در امور «توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب شد. این نخستن بار در طول تمامی ادوار دولت‌ها در جمهوری اسلامی است که یک اهل سنت در سمت معاون رئیس جمهور به کار گرفته می‌شود.

حسین‌زاده متولد ۱۳۵۹ در شهر نقده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت تهران دارد. او در حال حاضر نماینده مردم نقده و اشنویه -در استان آذربایجان غربی- در مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون عمران این مجلس است. وی از نزدیکان و اقوام جلال جلالی‌زاده، شناخته شده‌ترین سیاستمدار اهل‌سنت ایران، نماینده سابق سنندج در مجلس است. حسین زاده همچنین مشاور بنیاد مسکن استان کردستان نیز بوده است

به گزارش رویداد۲۴ حسین‌زاده در دوره دهم مجلس شورای اسلامی از چهره‌های اصلی فراکسیون امید و ناسیب رییس این فراکسیون بود و با رویکرد‌های اصلاح طلبی اش شناخته می‌شود. در همین دروه مجلس نیز او ریاست فراکسیون حقوق شهروندی مجلس را برعهده داشت. حضور حسین زاده در مجلس از دوره نهم آغاز شد و در دوره دهم و دوازدهم نیز تکرار شد. حالا او یکی از نمایندگانی است که که از بهارستان به پاستور می‌شود.

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس دوازدهم درباره این حکم گفته است که «آقای عبدالکریم حسین زاده که به عنوان معاون رییس جمهور در امور توسعه روستایی انتخاب شد نیاز به طرح مسئله استعفا در مجلس و موافقت نمایندگان دارد».

فعالیت‌ها در مجلس دهم؛ صحبت از مسائل شهروندی و کولبران و بازدید از زندان اوین

حسین زاده در زمان مجلس دهم نقش فعالی در اطلاع رسانی و پیگیری موارد مربوط به زندانیان سیاسی و مسائلی از قبیل کولبران و موضوعات حقوق شهروندی داشت. علاوه بر این حسین زاده در ترکیب ده نفره نمایندگان مجلس دهم بود که در سال ۱۳۹۶ از زندان اوین بازدید کردند. این بازدید به منظور بررسی وضعیت زندانیان بعد از رخداد‌های سال ۱۳۹۶ و البته پرونده‌ای به عنوان «خودکشی سینا قنبری» در زندان صورت گرفت.

عبدالکریم حسین‌زاده، تنها سنی کابینه پزشکیان کیست؟

او در سال ۱۳۹۳ همراه با «علی مطهری»، «جواد هروی»، «مسعود پزشکیان»، «محمدرضا تابش»، «علیرضا محجوب» و «ایرج عبدی» در تذکر کتبی به وزیر دادگستری خواستار رسیدگی به موضوع ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

حسین زاده همچنین از مدافعان طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه بود و پیگیری زیادی در مجلس برای به نتیجه رساندن این طرح انجام داد.

از دیگر اقدامات مهم حسین زاده نامه او به علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس در فروردین سال ۱۳۹۹ بود که در آن خواستار استفاده از ظرفیت اصل ٧٩ قانون اساسی در شرایط پاندمی کرونا شد و پیشنهاد کرد مجلس سه فوریت «طرح تعطیلی کامل کشور به مدت یک ماه کامل و مدیریت و کنترل تمامی رفت‌وآمد‌های بین‌شهری و درون‌شهری» را به تصویب برساند.

موضع گیری درباره مهسا امینی؛ یک ایران سوگوارت بود

آقای حسین‌زاده دو سال پیش همزمان با ماجرای مهسا/ ژینا امینی و حوادث بعد از آن در پاییز ۱۴۰۱ در اینستاگرامش با انتشار عکسی از مهسا امینی از مرگ او ابراز تاسف کرده بود. او نوشت: «شهادت می‌دهم این حال کنونی خیل عظیمی از هم‌وطنانت با هر زبان و قوم و مذهب و فرهنگ و نژادی برای تو بود و است، از صمیم جان برایت گریستند و نالیدند، عصبانی شدند، دیدم که اینگونه‌اند برایت، که می‌گویم. دیدم که ایران دخترش را از دست داد و یک ایران سوگوارت بود و یک ایران برایت گریست.»

در شهریور سال ۱۳۹۸ حسین‌زاده درباره‌ی برخی حملات به وریا غفوری کاپیتان استقلال در ماجرای حمایت بازیکنان استقلال از «دختر آبی» در توییتر نوشت: «می‌گویند حمایت وریا غفوری از وی تخلف بوده، اما نمی‌گویند از کدام قانون؟ می‌گویند باید با او برخورد شود، اما نمی‌گویند بر اساس چه قانونی؟ از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌گویند، اما نمی‌گویند کدام قانون این حکم را داده؟ اعتبار حکم قوانینی که وجود ندارند تا کجاست؟».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها