کد خبر: 723768
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن بهشتی‌پور

حضور ظریف در دولت از مسئولیتش مهم‌تر است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آقای عراقچی در کنار میدان و دیپلماسی یک ضلع سوم هم ایجاد کرده و آن رسانه است و می‌گوید باید به اندازه میدان و دیپلماسی به رسانه‌ هم توجه شود. این سخن یعنی گسترش دیپلماسی عمومی که بسیار مهم است.

حضور ظریف در دولت از مسئولیتش مهم‌تر است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - محمدجواد ظریف بار دیگر به دولت بازگشت. اویی که چه قبل و چه بعد از انتخابات کمک زیادی به مسعود پزشکیان کرد و حالا بسیاری باور دارند با حضور مجددش در دولت، کار پزشکیان و دولت چهاردهم بهتر پیش می‌رود؛ به ویژه در حوزه سیاست خارجی.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای ظریف معاون راهبردی ریاست‌‌جمهوری را طوری تعریف کرده بود که گویا قرار است این معاونت نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، دفاع و یکی-دو وزارتخانه داشته باشد و عملکرد آنها را از حیث انطباق با سیاست‌های ابلاغی رهبری و اسناد بالادستی یعنی شورای عالی امنیت ملی و برنامه هفتم بررسی کند. با این توضیحات به نظر می‌رسد معاونت راهبردی عملکرد نظارتی خواهد داشت تا نظریه و ایده‌پردازی اما باید دید که آیا این معاونت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری مستقر می‌شود یا نه؟ اگر در این مرکز مستقر شود طبیعتا باید کار نظریه‌پردازی داشته باشد زیرا این مجموعه کارش تولید فکر و نظریه است».

او ادامه داد: «فرای این بحث‌ها اما آقای ظریف جزو معدود نظریه‌پردازان در عرصه سیاست خارجه است؛ در واقع مسئولیت آقای ظریف به اندازه حضور خودش در دولت مهم نیست. او با هر عنوانی که در دولت حضور داشته باشد، حتما مشورت‌های مؤثری به ویژه به آقای عراقچی می‌دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «من که چهل‌سال است عرصه سیاست خارجی کشور را رصد می‌کنم، دریافته‌ام که تصمیم‌های کلان در این عرصه بر اساس اصل 176 قانون اساسی با شورای عالی امنیت ملی و در نهایت با تأیید رهبری است؛ بنابراین اینکه برخی می‌خواهند چنین جلوه دهند که مثلا آقای عراقچی از آقای ظریف انقلابی‌تر است و این دست مسائل، پس دوره او روند سیاست خارجی کشور طور دیگری خواهد بود، درست نیست زیرا وزارت خارجه مجری سیاست‌های کلان در عرصه سیاست خارجه است».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «نکته مهم اما در همین اجرای سیاست‌هاست. اگر در وزارت خارجه در دوره‌های مختلف مشکلاتی وجود داشته، به عرصه اجرا مربوط می‌شده است. به نظرم آقای عراقچی وزیر مؤثری خواهد بود زیرا او در دولت‌های مختلف از دولت آقای احمدی‌نژاد گرفته تا آقای روحانی و آقای رئیسی در وزارت خارجه حضور داشته و به کار مسلط است. آقای عراقچی یک ایده خوبی مطرح کرده است؛ آنکه باید بین میدان و دیپلماسی هماهنگی کامل ایجاد شود. او در کنار این دو یک ضلع سوم هم ایجاد کرده و آن رسانه است و می‌گوید باید به اندازه میدان و دیپلماسی به رسانه‌ هم توجه شود. این سخن یعنی گسترش دیپلماسی عمومی که اگر بتواند این مهم را به انجام برساند کار بسیار مهم و سختی را انجام داده است و حتما منتقدانش را هم راضی می‌شوند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها