کد خبر: 724111
تاریخ انتشار :

درآمدزایی و تهدید پوتین؛ بهانه سوئیس برای لغو موضع بی‌طرفی

رسانه آمریکایی گزارش کرد: سوئیس به‌رغم آنکه علاقه‌ای به مشارکت در جنگ ندارد اما «درآمدزایی» را دوست دارد و هم‌چنین با ادعایی مبنی بر اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه «تهدیدی» برای کل اروپا به همراه دارد، در تلاش است تا نسبت به موضع دفاعی کشورش تجدید نظر کند.

درآمدزایی و تهدید پوتین؛ بهانه سوئیس برای لغو موضع بی‌طرفی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، مطالبی اخیر منتشر شده که نشان می‌دهند، سوئیس که از سال ۱۵۱۵ «بی‌طرف و خنثی» بوده، اکنون بر روی «توانایی دفاعی مشترک» با اتحادیه اروپا و ناتو کار می‌کند.

نشریه پالتیکو در گزارشی می‌نویسد: «از زمان جنگ اوکراین، داشتن موضعی خنثی و بی‌طرفانه نقل محافل سیاسی چه در مسائل داخلی کشور و چه در عرصه بین‌المللی شده و فشارها علیه سوئیس جهت شفاف‌سازی موضع خود افزایش می‌یابد و درخواستی برای بازنگری سیاست‌های خنثی عنوان شده است.»

این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند: «یکی از عوامل متعدد این است که چگونه بی‌طرفی سوئیس بر فروش تسلیحات تاثیر گذاشته و دیگری این است که چگونه می‌توان از کشوری که توسط ۲ گروهی که به آن تعلق ندارد، احاطه شده است بهتر دفاع کرد. هم‌چنین تحولات احتمالی در حوزه سیاست نشانه دیگری است از اینکه چگونه جنگ روسیه-اوکراین چشم‌انداز امنیتی اروپا را تغییر می‌دهد؛ جنگی که باعث شد سوئد و فنلاند بی‌طرفی خود را کنار بگذارند و به ناتو بپیوندند.»

اجازه صادرات تسلیحات

پالتیکو در رابطه با صادرات تسلیحات سوئیس می‌نویسد: «صادرات تسلیحات سوئیس در سال گذشته هم به دلیل مقررات سختگیرانه صادرات تسلیحات و هم به دلیل پایان دادن قطر به خرید سامانه‌های دفاع هوایی در راستای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲، ۲۷ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۷۰۰ میلیون فرانک سوئیس (۷۴۶ میلیون یورو) در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رسید.

 

سوئیس فروش تسلیحات به کشورهای در حال جنگ را ممنوع می‌کند و این تاثیر متقابلی بر روابط با سایر کشورهایی که مایل به ارسال تسلیحات به اوکراین هستند که ممکن است شامل اجزای سوئیسی باشد، داشته است. برای مثال سوئیس ارسال سلاح و مهمات از چندین کشور اروپایی به اوکراین را مسدود کرده و ماه‌ها فشار لازم بود تا سوئیس موافقت کند تانک‌های لئوپارد را به آلمان بفرستد تا جایگزین تانک‌های ارسال شده به اوکراین شود.

وزارت دفاع فدرال و حفاظت مدنی سوئیس در گزارش جدید خود نوشته است: «ممنوعیت صادرات مجدد باید برداشته شود.»

«ژان مارک ریکلی» رئیس مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو گفت: «این گزارش به وضوح نشان می‌دهد که سوئیس یک کشور غربی است و بنابراین از ارزش‌های غربی حمایت می‌کند. با این حال، درخواست‌ها برای افزایش همکاری نظامی با ناتو و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد بحث‌های زیادی را در داخل سوئیس برخواهد انگیخت.»

کارشناسان پیشنهاد نمی‌کنند که سوئیس به‌طور کامل بی‌طرفی خود را کنار بگذارد و به ناتو بپیوندد اما آنها خواستار روابط عمیق‌تر با این ائتلاف نظامی و اتحادیه اروپا در زمینه آموزش مشترک، دفاع در برابر موشک‌های بالستیک و تمرین‌های دوجانبه و چندجانبه هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها