کد خبر: 724126
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جواد آرین‌منش

قالیباف نزدیک به اصلاح‌طلبان شده است/ پایداری در اقلیت است

یک فعال سیاسی گفت: به نظرم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و باخت آقای قالیباف، آرایش سیاسی جدیدی در کشور به وجود آمد و مجموعه‌های نزدیک به قالیباف و طیف او در کنار اصلاح‌طلبان قرار گرفتند.

قالیباف نزدیک به اصلاح‌طلبان شده است/ پایداری در اقلیت است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - آرایش سیاسی اصولگرایان نسبت به قبل از انتخابات قدری متفاوت شده است؛ بخش‌های زیادی از آنها دیگر نمی‌خواهند قطب مقابل خود را اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها قرار دهند و بلکه تمایل دارند با دولت همراهی کنند اما علت چیست؟

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «نباید چنین تلقی کنیم که جریان اصولگرا یک مجموعه یکدست و یکپارچه است زیرا اصولگرایان به ویژه در سال‌های اخیر به طیف‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. گروهی از اصولگرایان که تمایلات میانه‌روی داشتند اکنون حامی دولت آقای پزشکیان‌اند اما طیف پایداری که تعدادی از نیروهایشان هم با رأی حداقلی وارد مجلس شدند، سعی در حمله به دولت دارند. پایدای‌ها با پیروزی آقای پزشکیان در انخابات بسیار غافلگیر شدند و اصلا انتظار نداشتند که آقای جلیلی بازنده انتخابات شود».

او ادامه داد: «در مجلس هم اصولگرایان یکپارچه نیستند و می‌بینیم که نیروهایی مانند آقایان رسایی، کوچک‌زاده، ثابتی و... که نزدیک به جبهه پایداری‌اند، تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند از دولت حمایت کنند زیرا در سال‌های قبل آنقدر اصلاح‌طلبان و میانه‌روها حمله کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند از مواضع قبلی خود برگردند. آنها مواضع رهبری را هم سلیقه‌ای تفسیر می‌کنند و برایشان صرفا تأمین اهداف خودشان مهم است. پایداری‌ها در اقلیت کامل در مجلس هستند و فراکسیون انقلاب اسلامی اکثریت مجلس را در اختیار دارد. فراکسیون انقلاب اسلامی شب رأی‌گیری برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی با هم قرار گذاشتند که به چهار وزیر پیشنهادی رأی اعتماد ندهند اما با نطقی که آقای پزشکیان داشت، به نوعی مجبور به رأی‌دادن به همه وزرا شدند؛ اما با این حال پایداری‌ها همراهی نکردند ولی چندان مهم نیست زیرا آنها در اقلیت محض به سر می‌برند و هیچ ابتکار عملی در دست ندارند پایداری‌ها باتوجه به حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت، ناچار به سکوت شده‌اند اما دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا در ادامه حملات خود به دولت را شروع کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظرم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و باخت آقای قالیباف، آرایش سیاسی جدیدی در کشور به وجود آمد و مجموعه‌های نزدیک به قالیباف و طیف او در کنار اصلاح‌طلبان قرار گرفتند. در مجلس هم اکثریت را اصولگرایان میانه‌رو تشکیل می‌دهند و عده‌ای هم بی‌طرف‌اند اما سعی می‌کنند خود را با جریان پیروز هماهنگ کنند. در این بین پایداری‌ها کاملا در اقلیت قرار گرفته‌اند. اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و اصولگرایان میانه‌رو با هم کنار آمده‌اند و قالیباف هم سعی می‌کند خود را در این چارچوب تعریف کند. با این وضعیت هم به نظر من ریاست او تا پایان دوره مجلس دوازدهم قطعی است».

آرین‌منش در پایان گفت: «قالیبافِ قبل و بعد از انتخابات کاملا متفاوت است زیرا دریافت که گروهی از اصولگرایان افراطی رسما می‌خواهند او را از صحنه سیاسی کنار بگذارند و به این علت سعی کرده است از آنها فاصله بگیرد و به دولت آقای پزشکیان نزدیک شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها