کد خبر: 724281
تاریخ انتشار :

دولت گردن‌نگیر

اعضای دولت رئیسی در واکنش به اظهارات خاندوزی و نمایندگان مجلس سکوت کردند و هیچ کس از تصمیم دولت قبل دفاع نمی کند!

دولت گردن‌نگیر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - داوود حشمتی در یادداشتی برای امتداد نوشت: به اعتقاد بسیاری، آنچه در پاییز 1401 اتفاق افتاد، لبریز شدن صبر مردمی بود که در ابتدای سال ناگهان با افزایش وحشتناک قیمت‌ها روبه رو شدند. افزایش قیمتی که در اثر حذف ارز 4200 برای کالاهای اساسی اتفاق افتاد. تصمیمی که این روزها با شانه خالی کردن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت قبل بار دیگر ابعاد فاجعه آمیز آن مقابل چشم همه قرار گرفته است. 

حالا بازی «گردن‌نگیری» و فرار کردن از زیربار مسئولیت این تصمیم مهم آغاز شده است. مجلس می‌گوید: «ما راضی نبودیم » و «دولت تضمین کرده بود قیمت‌ها تغیر  نکند». وزیر اقتصاد دولت قبل می‌گوید با آن مخالف بود. هیچ فرد دیگری از اعضای دولت قبل هم حاضر نیستند از تصمیمی به این مهمی که در دوران آنها اتخاذ شده بود دفاع کنند. 

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجالس یازدهم و دوازدهم گفته است که در این باره جلسه غیرعلنی در مجلس برگزار شد و رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشته و گفته بودند « این اتفاق باید بیفتد تا مشکلات حوزه ارزی که آن موقع تشدید شده بود، مهار شود و به اقتصاد ملی کمک شود.» 

توسلی تاکید کرده که در آن زمان مسعود میرکاظمی به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته و « متعهد شد قیمت کالاهای اساسی که مربوط به حذف ارز ترجیحی می‌شد، به قیمت شهریور سال ۱۴۰۱ باقی بماند که این عملا اتفاق نیفتاد.»

خاندوزی مدعی شده است که تصمیم به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی یک «تکلیف» بود که در قانون بودجه مجلس بر دوش دولت گذاشته بود. اما در آنطرف رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: «دولت سیزدهم به شدت پیگیر این موضوع بود بین ۸ تا ۱۳ میلیارد دلار هم برای آن برآورد شد چراکه می‌گفتند حذف ارز ترجیحی به اقتصاد ملی کمک می‌کند.» 

دولت گذشته مدعی بود که با ارائه ارز ترجیحی فساد بزرگی در کشور رخ داده است. اما جالب اینکه فساد دقیقا در زیرمجموعه دولت و در حیطه وزیر کشاروزی رخ داد که در حال واردات همان کالاهای اساسی بود. همان وزیری که حالا برای سه سال باید به زندان برد. 

آن روزها گذشته اما و امروز هیچ کس مسئولیت این تصمیم بزرگ را نمی پذیرد. اعضای دولت رئیسی در واکنش به اظهارات خاندوزی و نمایندگان مجلس سکوت کردند و هیچ کس از تصمیم دولت قبل دفاع نمی کند. ظاهرا به اعتقاد همه این افراد، مقصر اصلی ابراهیم رئیسی بود که آنهم به دلیل درگذشت نمی تواند از خودش دفاع کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها