کد خبر: 724571
تاریخ انتشار :

رایزنی آمریکا و اسرائیل برای کاهش تنش با لبنان

مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا و اسرائیل یک نشست مجازی یکساعته درباره چگونگی کاهش تنش با لبنان به ریاست جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برگزار کرده اند.

 رایزنی آمریکا و اسرائیل برای کاهش تنش با لبنان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - تارنمای آمریکایی آکسیوس اعلام کرد که مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا و اسرائیل یک نشست مجازی یکساعته درباره چگونگی کاهش تنش با لبنان به ریاست جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برگزار کرده اند.

آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی نوشت: چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گفتند، مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه یک جلسه مجازی مخفیانه برای بحث در مورد چگونگی کاهش تنش با لبنان و جلوگیری از جنگ همه جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله برگزار کردند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مقامات گفتند که این نشست که توسط کاخ سفید یا دولت اسرائیل اعلام نشده است، توسط دولت بایدن آغاز شد تا موضع طرف اسرائیلی را بدست آورد و از سیاست های آنها در مورد وضعیت لبنان آگاه شود.

بر اساس این گزارش، این نشست مجازی یک ساعت به طول انجامید. تیم آمریکا توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا رهبری می شد. مشاوران جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا، آموس هوخستاین و برت مک گورک نیز در آن شرکت کردند. مقامات می گویند که تیم اسرائیلی توسط ران درمر وزیر امور استراتژیک و یکی از معتمدین بنیامین نتانیاهو رهبری می شد.

به گفته یک مقام اسرائیلی، طرفین در مورد چگونگی دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک بلندمدت برای پایان دادن به جنگ میان اسرائیل و حزب الله در سناریویی که توافق آتش بس در غزه حاصل شده و صدها هزار اسرائیلی و لبنانی آواره بتوانند به خانه هایشان بازگردند، گفتگو کردند.

اما این مقام گفت که طرفین همچنین درباره چگونگی کاهش تنش درگیری در سناریوی محتمل‌تر در صورت عدم توافق آتش‌بس غزه در کوتاه‌مدت بحث کردند.

خواسته اصلی اسرائیل این است که هرگونه توافق دیپلماتیک با لبنان شامل عقب نشینی نیروهای عالی رضوان حزب الله به حداقل ۱۰ کیلومتری مرز باشد.  مقامات گفتند، طرف اسرائیلی در این دیدار تاکید کرده کلید چنین توافقی چگونگی تایید شبه عقب نشینی شبه نظامیان حزب الله از مرز است.

 مقامات می گویند که اسرائیلی ها از آمریکا می خواهند که از اقدام نظامی اسرائیل علیه نیروهای حزب الله در صورت بازگشت آنها به مناطق حمایت کند.

یک مقام اسرائیلی گفت که آموس هوخشتاین، فرستاده دولت بایدن در این دیدار گفت که توافق آتش‌بس غزه منجر به کاهش  تنش‌ با لبنان می‌شود و در نتیجه به اسرائیل اجازه می‌دهد دوباره به عادی‌سازی  روابط خود با عربستان سعودی تمرکز کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها