کد خبر: 724604
تاریخ انتشار :

بررسی ادعای کیهان:

آیا قیمت اقلام اساسی در دولت پزشکیان افزایش یافته است؟ | چرا دستور روزنامه کیهان برای بازگشت به دوران رئیسی، ترسناک است؟

تصور دولت سیزدهم حقیقتا این بود که یک سری از اشخاص وجود دارند که می‌توانند شب‌ها دور هم جمع شوند و تعیین کنند از فردا قیمت چقدر باشد، یا حداقل این‌طور نشان می‌داد.

آیا قیمت اقلام اساسی در دولت پزشکیان افزایش یافته است؟ | چرا دستور روزنامه کیهان برای بازگشت به دوران رئیسی، ترسناک است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تکلیف با مطالب روزنامه کیهان روشن نیست. یعنی آدم نمی‌داند مطلب را جدی بگیرد یا بگوید خب! کیهان است.

در تازه‌ترین مطالبی که این روزنامه‌ در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولتی که هنوز از راه نرسیده نوشته، از گرانی کالاهای اساسی در دوره پزشکیان انتقاد شده است. در این مطلب اول از دولت رئیسی تمجید شده است که توانست تورم ۴۵.۷ درصدی را مهار کند و به ۳۴ درصد برساند. سپس از پزشکیان انتقاد شده که در دوران انتخابات از حذف ارز ترجیحی دفاع کرده بود «با این که شعار حمایت از محرومان می‌داد و هنوز هم بر همان موضع است.»

تا همین جا خواننده واقعا نمی‌داند موضع مطلب چیست؟ آیا پزشکیان مقصر است و حامی محرومان نیست یا بر سر حرف خود مانده و دروغ نگفته؟

اما اعداد خیلی واضح‌تر در جهت خلاف ادعای نوشته کیهان است. احتمالاً نویسنده می‌داند که انفجار قیمت‌ کالاهای اساسی در کشور و تورم نزدیک به ۵۰ درصدی آن محصول یک ندانم به کاری کشنده دولت سیزدهم بود.

رفقای خوب، مخبر، فرزین، خاندوزی و رئیس دولت ناگهان به این نتیجه رسیدند که ابتکار دوستان دیگر در دولت قبلی، یعنی همتی، جهانگیری و رئیس دولت برای معرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت‌زایی می‌شود، غافل از این‌که حذف آن باعث انفجار قیمت‌ها است و رانت هم سر جای خود می‌ماند‌.

این‌جا خوشبختانه دعوا با کسی نداریم و مرکز آمار همه چیز را روشن و واضح در اختیار گذاشته‌. پس از آن که در سال ۱۴۰۱ دولت اعلام کرد که یارانه ارزی به هدف نمی‌خورد، دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد و به کالاها دستور داد -شوخی نیست واقعا چند بار دستور داد- حق ندارند گران شوند.

قیمت موجود حرف‌شنویی نیست و به یک‌باره تورم برخی کالاهای اساسی تا ۷۰ درصد نیز بالا رفت. تمهید دولت سیزدهم سخن گفتن با قیمت‌ها و مغازه‌داران بود. تصور دولت سیزدهم حقیقتا این بود که یک سری از اشخاص وجود دارند که می‌توانند شب‌ها دور هم جمع شوند و تعیین کنند از فردا قیمت چقدر باشد، یا حداقل این‌طور نشان می‌داد.

دولت ۸ ماه بعد از حرف خود پا پس کشید اما تا ابتدای سال ۱۴۰۳ تورم همچنان بالای ۴۰ درصد و درمیان بالاترین تورم های جهان قرار داشت.

متوسط تورم اقلام اساسی چیزی بین ۵۰ تا ۲۷۰ درصد بود. بنا به اعلام مرکز آمار ایران حدفاصل فروردین ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۳، گوشت گوسفند ۲۴۲ درصد، گوشت گوساله ۲۶۰ درصد، مرغ ۱۷۴ درصد و روغن مایع ۲۳۶ درصد تورم نشان می‌دهد‌.

اگر باز نگاهی به آمار کالاهای اساسی این ماه بکنید تورم ۱ یا ۲ درصدی مشاهده خواهید کرد، و ۳ قلم اساسی اصلا افت قیمت داشته‌اند. بر اساس آمار مرکز آمار ایران قیمت مرغ در مقایسه با سال قبل ۳ درصد، روغن نباتی مایع ۱۰ درصد و روغن جامد ۱۲ درصد کاهش یافته است.

این‌که کیهان درخواست دارد سریعا وضعیت به زمان دولت سیزدهم بازگردد واقعا آدم را می‌ترساند. دوباره تورم ۷۰ درصدی؟ بسمان نیست؟

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها