کد خبر: 724818
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با کامران ندری

چند توصیه بورسی به دولت پزشکیان

یک اقتصاددان گفت: باید در انتخابات مدیران بورس دقت شود تا افرادی برگزیده شوند که هم پاکدست باشند و هم متخصص و باتجربه.

چند توصیه بورسی به دولت پزشکیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - کنترل نوسانات بازار ارز یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه اقتصادی است که دولت مسعود پزشکیان و مشخصا وزارت اقتصاد و شخص عبدالناصر همتی باید اهتمام عمل ویژه‌ای برای تحقق آن داشته باشند؛ به ویژه‌ حالا که مسئله وام‌های میلیاردی در دوره پس از درگذشت سید ابراهیم رئیسی به برخی مدیران بازار بورس مطرح شده است که همین موضوع هم این پرسش را به وجود می‌آورد که باید چه سیاست‌های نظارتی بر بازار سرمایه اِعمال شود؟

کامران ندری، استاد دانشگاه و اقتصاددان، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بخشی از مسئله به نظام اداری و بوروکراتیک برمی‌گردد. این نظام کار خودش را درست انجام نمی‌دهد. متأسفانه قوانینی وضع می‌شود که بیشتر ناظر بر تأمین منافع افرادی است که در بازار سرمایه مسئولیتی دارند و نه فقط در بازار سرمایه بلکه چنین قوانینی در بسیاری از سازمان‌ها چنین شرایطی را ایجاد کرده است و افراد به جای آنکه مأموریت‌های خودشان را به درستی انجام دهند، بعضا منافع خودشان را تأمین می‌کنند. نظارت بر عملکرد شرکت‌های بورسی و فعالان بازار سرمایه باید در مسیر درستی قرار بگیرد که این مهم میسر نمی‌شود مگر با اصلاح نظام بوروکراتیک و قانونی بازار سرمایه. از سوی دیگر باید در انتخابات مدیران بورس دقت شود تا افرادی برگزیده شوند که هم پاکدست باشند و هم متخصص و باتجربه. در این مسیر دولت آقای پزشکیان و مشخصا وزیر اقتصاد و دارایی یعنی آقای همتی باید بتوانند افراد مناسبی را پیدا کنند تا آنها قادر به پالایش نظام بوروکراتیک بازار سرمایه باشند».

 او ادامه داد: «بخشی از تحولات بازار سرمایه هم ناشی از مشکلات کلان اقتصادی است. واقعیت این است که حال اقتصاد ایران خوب نیست و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. صنایعی به طور غیررقابتی شکل گرفته‌اند و عمدتا از رانت تغذیه می‌کنند. با این وجود نمی‌شود انتظار داشت که بازار سرمایه عملکرد قابل دفاعی داشته باشد. اگر آقای پزشکیان و تیم اقتصادی‌اش موفق شوند که اقتصاد را رو به بهبودی هدایت کنند، می‌شود انتظار داشت که عملکرد بازار سرمایه هم مناسب شود».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «نکته سوم هم مربوط به سیاست‌گذاری در بازار سرمایه است. حتما افراد متخصص و آشنا به این بازار می‌توانند سیاست‌گذاری‌های درستی داشته باشند تا از نوسانات بورس جلوگیری شود.

ندری در پایان گفت: «اتفاقی که در اواخر دولت آقای روحانی رخ داد مبنی بر تشویق مردم به حضور در بورس کار درستی نبود. اساسا هجوم به هر بازاری اعم ار طلا، ارز، مسکن، کالا و... باعث ایجاد هرج‌ومرج می‌شود و مدیریت آن بازار در چنان شرایطی بسیار سخت می‌شود. در همان زمان کارشناسان هشدار می‌دادند که تشویق به حضور گسترده عموم مردم در بورس مشکلاتی را ایجاد می‌کند و دیدیم که نرخ سهام در مقطعی بالا رفت و حبابی شکل گرفت و در نهایت آن حباب از بین رفت و بسیاری از مردم متضرر شدند. نباید از مردم عادی که تخصص لازم در بازار سرمایه را ندارند دعوت به حضور در بورس کرد زیرا اصلا خرید سهام کمکی به تولید نمی‌کند. آن شرایط در دولت آقای پزشکیان به هیچ وجه نباید تکرار شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها