کد خبر: 725276
تاریخ انتشار :

بدهی عراق به ایران، ۱۳ میلیارد دلار ناقابل!

امیر موسوی رایزن فرهنگی پیشین ایران در الجزایر و کارشناس مسائل منطقه معتقد است اولین سفر خارجی دکتر پزشکیان به عراق، در راستای گسترش همکاری منطقه‌ای و دوجانبه، می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد، چرا که برخی از تجار و اقتصاددانان نیز رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند.

بدهی عراق به ایران، ۱۳ میلیارد دلار ناقابل!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چهارشنبه مسعود پزشکیان رئیس جمهوری کشورمان در اولین سفر خارجی خود، به عراق سفر خواهد کرد. گفته شده رئیس‌‌‌جمهور ایران در این سفر، ضمن زیارت نجف اشرف، با مقامات این کشور هم دیدار خواهد داشت. در این سفر تعدادی از تجار، بازرگانان هم در راستای همکاری و گسترش دوجانبه با عراق، رئیس جمهوری کشورمان را همراهی خواهند کرد. ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران هم اعلام کرد دکتر مسعود پزشکیان در جریان سفر به عراق از اقلیم کردستان نیز دیدار خواهد کرد.

امیر موسوی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با  رویداد۲۴ که در این سفر رئیس جمهور را همراهی می‌کند، به مسائل و نکات مهمی که بهتر است در این سفر به آن پرداخته شود، اشاره می‌کند که در ادامه اهم این گفتگو را می‌خوانید:

*******

*با توجه به اینکه اولین سفر رئیس‌جمهور به خارج از کشور و پیش از حضور در سازمان ملل است، سفر به جمهوری عراق، اهمیت روابط دو کشور برای ایران و عراق را نشان می‌دهد.

*با توجه به اینکه خون‌های جوانان ما در خاک عراق برای مبارزه با تروریسم و تکفیری‌ها ریخته شد و همچنین با توجه به اینکه ایران اولین کشوری بود که بعد از سرنگونی رژیم صدام، در کنار این کشور قرار داشت، روابط دو کشور اهمیت بالایی دارد. 

*حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ همه زیرساخت‌های عراق را از بین برد، این حمله به بهانه مبارزه با صدام بود، اما در واقع نابودی عراق را به همراه داشت. عراق کشور پر امکانات و متمدن و با شرایط استراتژیک زیادی است، لذا هدف آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا تضعیف کشور‌های این منطقه و همسایگان فلسطین بود. به همین دلیل حمله آمریکا عراق را نابود کرد و امکانات نفتی، فرودگاهی، آب شرب، برق و … را نابود کرد.

*با توجه به اینکه خود آقای پزشکیان هم در گفتگویی مردمی که داشت، این موضوع را مطرح کرد. سفر دکتر پزشکیان به عراق سه محور مهم دارد. یک توافق‌نامه امنیتی قبلا تدارک دیده شده و بسیار حائز اهمیت است، همچنین پاکسازی مناطق مرزی خصوصا در منطقه کردستان برای جمهوری اسلامی هم مهم است. این توافقنامه امنیتی برای این موضوع بسیار اهمیت دارد. در این سفر بحث اقتصادی هم مطرح است.

*آقای دکتر پزشکیان تعدادی از اقتصاددانان و شرکت‌های بزرگ نفتی و برق، گروه‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی، ایشان را در این سفر همراهی خواهند کرد و توافقات مهمی احتمالا به سرانجام خواهد رسید. مباحث سیاسی هم در این سفر در راستای گسترش همکاری‌ها مهم است. کشور عراق کشور مهمی است و هرسال میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی در محرم است و همچنین ما نیز سالیانه پذیرای بیش از ۳ میلیون زائر عراقی در ایران هستیم که نیازمند تقویت همکاری و گذرگاه‌های مرزی است.

*یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که عراق دارد، برق است. آمریکا نمی‌گذارد نیروگاه‌های بزرگ برق در عراق ایجاد شود. جمهوری اسلامی بالاخره امکاناتی را دارد و شرکت‌های ایرانی کار‌های بزرگی را در عراق انجام دادند و ترنسفر‌های اصفهان کار‌های بزرگی در عراق انجام دادند. در این سفر این شرکت‌ها رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند و به نظرم در حوزه‌های مختلف قرارداد‌های خوبی منعقد خواهد شد.

*میان ما و عراق میادین مشترک گاز و ن نفت وجود دارد که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است و اگر دو کشور اراده خوبی در این مسیر داشته باشند، می‌توانند دستاورد‌های زیادی از همین میادین مشترک برای دو کشور به دست بیاورند. اکنون عراق مشکل گاز دارد. گاز‌هایی که اکنون در عراق سوخته می‌شود قابل تبدیل است. ایران اکنون ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق می‌دهد و روزانه ۷۲۰ مگاوات برق نیز به آن‌ها می‌دهد.

*البته عراقی‌ها پول این گاز و برق را می‌دهند، اما چون از بانک تجارت عراق برای ایران واریز می‌شود، به دلیل تحریم‌ها قابل برداشت نیست و تاکنون این مبلغ حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار رسیده است. به نظرم دکتر پزشکیان این موضوع را مطرح خواهند کرد و ایده‌ای خواهند داشت برای آزادسازی این پول‌ها، چون واقعا هیچ کشوری به عراق گاز و برق نمی‌دهد.

*ایران و عراق زیرساخت‌ها را انجام داده‌اند و دو خط لوله بزرگ گاز یکی از مهران به بغداد و دیگری از آبادان به بصره می‌رود و روزانه میزان بالایی از گاز را انتقال می‌دهد. خطوط انتقال برق قوی هم وجود دارد. زیرساخت‌ها وجود دارد و حتی عراق اجازه خرید از ایران را دارد، اما آمریکا اجازه پرداخت پول به ایران را نمی‌دهد و این واقعا ظالمانه است.

*عراق باید فشار بیشتری به آمریکا وارد کند. اگر آمریکا عرضه دادن برق و‌گاز با عراق را دارد که انجام دهد اگر نمی‌تواند هم اجازه دهد عراق پول‌ها را به ایران برگرداند. اما حقیقت این است که آمریکا نمی‌خواهد عراق استقلال لازم در این زمینه‌ها را به دست بیاورد.

*هرچه تهران به بغداد نزدیک شود، عراق قوی‌تر خواهد شد. توجه به سابقه تاریخی و اجتماعی که میان دو ملت وجود دارد، این زمینه برای ایجاد روابط استراتژیک ایجاد شده است. اکنون این اراده در عراق هم وجود دارد. دکتر پزشکیان بار‌ها مطرح کرده است که هم تمایل دارد مراودات خوبی با عراق داشته باشد و هم اینکه قلبشان برای زیارت در عراق می‌تپد.

*برنامه زیارت هم برای ایشان وجود دارد و شاید به بصره و اربیل هم سفری داشته باشند و آنجا مردم و مسئولین محلی در آنجا منتظر ایشان هستند. معتقدم این سفر بسیار خوبی خواهد بود. مراودات تجاری دو کشور چیزی در حدود ۱۶ میلیون دلار است که برخی از آن‌ها وصول می‌شود و برخی هم نه. تجار دو کشور رابطه بسیار خوبی باهم دارند و مراودات در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

*خداروشکر روادید هم برای سفر وجود ندارد و تردد مردم دو کشور مانند سفر درون‌شهری است. عراق به همه چیز نیاز دارد و ایران همه چیز دارد. ما اگر بتوانیم زیرساخت‌های عراق را در همه حوزه‌ها مانند پالایشگاه، خطوط نفت و گاز، آب، فرودگاه و … ارتقا دهیم، به نفع خودمان است و همه امکاناتی که داریم را می‌توانیم به آن‌ها صادر کنیم.

منبع: رویداد۲۴

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها