کد خبر: 725368
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» حسن هانی‌زاده

هدف پزشکیان از سفر به عراق چیست؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: موضوع بررسی پایان یافتن جنگ غزه احتمالا یکی از محورهای گفت‌وگوهای آقای پزشکیان در عراق خواهد بود.

هدف پزشکیان از سفر به عراق چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - سفر پیش روی پزشکیان به عراق از یک نخستین سفر خارجی بعد از آنکه رئیس‌جمهور شد، محسوب می‌شود و از سوی دیگر این سفر می‌تواند مهم و استراتژیک باشد زیرا ایران و عراق در حوزه منطقه‌ای و نیز روابط دو جانبه موضوعات مشترک بسیاری دارند.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سفر آقای مسعود پزشکیان به عراق که اولین سفر خارجی او است، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه عراق در سیاست خارجی ایران دارد. این سفر در شرایط خاصی صورت می‌گیرد به دلیل اینکه منطقه در شرایط بحرانی است. یازده ماده است که رژیم صهیونیستی در حال نسل‌کشی در غزه است و جامعه جهانی هم هیچ اقدامی برای پایان‌دادن جنایات صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند و موانع مذاکرات آتش‌بس نشان می‌دهد افق روشنی در جنگ غزه دیده نمی‌شود. در سفر اخیر آقای پزشکیان چند موضوع مورد بحث خواهد بود. نخست بررسی امکانات ایران و عراق برای پایان‌دادن به جنگ غزه. نتانیاهو ممکن است برای خروج از بحران کنونی‌اش بخواهد جنگ را به منطقه بکشاند. به همین دلیل گفت‌وگوهایی درباره شرایط منطقه بین رئیس‌جمهور ایران و عراق وجود خواهد داشت».

او ادامه داد: «مسئله بعدی مناسبات ایران و عراق است. آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه تلاششان بر این است که مناسبات میان ایران و عراق را دستخوش تزلزل قرار دهند. ایران برای ثبات در عراق کارهای زیادی کرده است؛ مشخصا اقداماتی که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی انجام می‌داد. از سوی دیگر ایران و عراق در سال گذشته یک توافقنامه امنیت نظامی برای کنترل مرزهای مشترک امضا کردند. عراق به اقلیم کردستان اجازه داده بود که شماری از گروه‌های مسلح تروریسیتی و ضد انقلاب حضور داشته باشند که بر اساس توافقنامه با عراق این گروه‌ها باید از مرزها دور شوند. البته اقلیم کردستان از اجرای این توافقنامه امتناع کرد اما دولت عراق به اعتبار اینکه اقلیم کردستان عراق بخشی از حاکمیت کلی عراق است باید این توافقنامه را اجرا کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا اجازه نمی‌دهد عراق هیچ ارزی بدون نظارتش به خارج منتقل کند. به همین دلیل ایران حدود هفت میلیارد دلار طلب از دولت مرکزی عراق دارد و این هم موضوعی است که مورد بحث خواهد بود. اکنون قرار است تمام نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و بعد از این دو کشور ایران و عراق باید سیاست‌های مشخصی بین خود تعریف کنند مسئله دیگر مسئله راه‌آهن ایران، عراق و سوریه است که پروژه ده میلیارد دلاری است. ایران می‌خواهد این پروژه تکیمل شود تا کالاهای خود را از این طریق به این کشورها منتقل کند».

هانی‌زاده در پایان گفت: «عراق به عنوان یکی از کشورهای عضو محور مقاومت نقش تأثیرگذاری در مقابه با رژیم صهیونیستی دارد و آمریکا سعی می‌کند گروه حشدالشعبی از بین برده شود اما دولت عراق همراه با محور مقاومت است. بعید نیست که آقای پزشکیان در سفرش به عراق درباره محور مقاومت هم صحبت کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها