کد خبر: 725375
تاریخ انتشار :

تحریم‌های جدید به خاطر روسیه!

ایران در حال دادن هزینه های زیادی به خاطر جنگ روسیه و اوکراین است. درحالی که این جنگ هیچ نفعی برای ایران نداشته، تنها در همین اقدام اخیر هواپیمایی «ایران ایر» که با مکافات زیاد در برجام رفع تحریم شده بود، به تحریم ها بازگشت. اثرات این اقدام مستقیما بر روی مردم ایران اثرگذار است.

تحریم‌های جدید به خاطر روسیه!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - اگر ایران حقیقتا به روسیه موشک ارسال نکرده باشد، لازم است تا در محافل بین المللی علیه اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام کند و از آنها بخواهد برای اثبات ادعای خودشان دلیل و مدرکی ارائه کنند. 

اولین خبر در مورد ادعای ارسال موشک های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر شد و مقامات اروپایی مدعی شدند که از متحدانشان «اطلاعات معتبری» دریافت کردند که ارسال موشک ها را تایید می کند. اما دولت آمریکا در روز اول اعلام کرد که آن را تایید نمی کند. در ایران هم این موضوع قویا تکذیب شد. از آن سو کرملین در واکنش به این ادعا اعلام کرد: «تهران شریک روسیه است و ما به توسعه همکاری با ایران در همه زمینه‌ها، از جمله حساس‌ترین آنها، ادامه خواهیم داد.» 

حالا آنتونی بلینکن وزیرخارجه امریکا که در اروپا به سر می برد، ضمن تایید ادعای اخیر دست به تحریم جدید ایران زده است. 

وزیرخارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفته است که «ما به‌صورت آشکار و خصوصی به ایران هشدار داده‌ بودیم که برداشتن این گام (ارسال موشک به روسیه) یک تشدید خطرناک خواهد بود.» به گفته این مقام آمریکایی «روسیه در حال حاضر محموله‌هایی از این موشک‌ها را دریافت کرده است. موشک‌های ایران به روسیه ظرفیت و انعطاف بیشتری می‌دهد و به جنگ علیه اوکراین دامن می‌زند»

همزمان چند اتفاق در جریان است. در لندن وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ایران ایر را تحریم می کنند. کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان هم تحریم هایی را علیه ایران اعمال خواهند کرد.

اینطرف دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای حضور در نشست مقامات عالی رتبه امنیتی عضو بریکس و نشست مشترک اعضای بریکس با مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای جنوب  به سن پترزبورگ روسیه سفر می کند. اما همزمان روسیه علاوه بر حمایت از کریدور زنگزور (که ایران به شدت با آن مخالف است)، بیانیه کشورهای عربی را در زمینه ادعای دوباره در مورد جزایر سه گانه ایران امضا می کند.

حالا در این وضعیت تکلیف ایران چیست؟ آیا ایران واقعا به روسیه موشک ارسال کرده؟ آیا ماجرای موشک ها هم مانند ماجرای ارسال پهپادهای شاهد ایرانی است؟ 

اگر ایران حقیقتا به روسیه موشک ارسال نکرده باشد، لازم است تا در محافل بین المللی علیه اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام کند و از آنها بخواهد برای اثبات ادعای خودشان دلیل و مدرکی ارائه کنند. به این ترتیب میتوان حداقل در داخل اثبات کرد که طرف غربی به بهانه های دروغین دست به تحریم ایران میزند. 

این میان روسیه هم می تواند در اثبات این ادعا کمک کند. به علاوه باید حواسمان باشد که ایران تجربه ارسال پهپادها به روسیه را در روابط خودش دارد. براساس آنچه یکبار ظریف در گفتگویی بیان کرده بود، موضوع از جانب روس ها در فضای بین الملل افشا شد. 

تا همینجا هم حتی در حد ادعایی که طرف های غربی مطرح کردند، ایران در حال دادن هزینه های زیادی به خاطر جنگ روسیه و اوکراین است. درحالی که این جنگ هیچ نفعی برای ایران نداشته، تنها در همین اقدام اخیر هواپیمایی «ایران ایر» که با مکافات زیاد در برجام رفع تحریم شده بود، به تحریم ها بازگشت. اثرات این اقدام مستقیما بر روی مردم ایران اثرگذار است. 

جالب تر اینکه مقامات ایران بارها تاکید کردند که در این جنگ بی طرف هستند، اما با این حال باز هم می بینیم که برای دومین بار است ایران به خاطر روسیه هزینه می پردازد. آنهم در شرایطی که روس ها تلاش می کنند در پازل منافع ملی خودشان بازی کنند و در این راه به خاطر وابستگی به امارات متحده عربی، می بینیم که در موضوع جزایر سه گانه ایرانی، در طرف آنها می ایستند.

 

منبع: امتداد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها