کد خبر: 726049
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی‌محمد نمازی

رئیس‌جمهور در انتصاب‌ها دچار محافظه‌کاری نشود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: عده‌ای رادیکال خودشان را خودی حساب می‌کنند و طرف مقابل را غیرخودی معرفی می‌کنند و شروع به اتهام‌زنی می‌کنند و می‌گویند اگر نیرویی خلاف نظرات ما روی کار آید دولت به سمت فتنه می‌رود که این روش خلاف مبانی دموکراتیک است.

رئیس‌جمهور در انتصاب‌ها دچار محافظه‌کاری نشود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - انتصاب‌های اخیر مسعود پزشکیان بعضا صدای نیروهای رادیکال را در آورده است که چرا از انتصاب‌ها از میان نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو است. حالا پرسش آن است که چنین فشارهایی تا چه حد بر تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور مؤثر خواهد بود؟

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «تغییرات حداقل در سه دهه اخیر معمولا شکل طبیعی نداشته است زیرا ریشه‌اش در این است که انتخابات با کارکرد حزبی برگزار نمی‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته احزاب با یکدیگر رقابت می‌کنند و نقش دولت در انتخابات حداقلی و تدارکاتی است و نقش اصلی را احزاب ایفا می‌کنند و حزبی که نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور از آن حزب بیرون می‌آید، طبیعی است مدیران و وزرا از همان حزب می‌آیند. حزبی که رأی نمی‌آورد هم عملکرد حزب حاکم را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و چهارسال دیگر عملکرد دولت را بازگو می‌کند و می‌گوید که چه قدر از شعارها محقق شده است. در کشور ما چون کارکرد حزبی در انتخابات حاکم نیست و حتی دیگر کاکرد جبهه‌ای هم وجود ندارد، عده‌ای رادیکال خودشان را خودی حساب می‌کنند و طرف مقابل را غیرخودی معرفی می‌کنند و با آنکه رئیس‌جمهور نزدیک به جبهه اصلاحات است و با حمایت این جبهه رأی آورده اما حقی برایش قائل نیستند که همکارانش از نزدیکان فکری خودش انتخاب کند و شروع به اتهام‌زنی می‌کنند و می‌گویند اگر نیرویی خلاف نظرات ما روی کار آید دولت به سمت فتنه می‌رود که این روش خلاف مبانی دموکراتیک است».

او ادامه داد: «اکنون تغییر محتوایی در دولت ایجاد شده است و دولت نزدیک به اصولگرایان به دولتی نزدیک به اصلاح‌طلبان تغییر یافته است. در دولت قبل همه نیروها تا حتی مدیران کل استان‌ها هم تغییر کردند و حالا آقای پزشکیان نه به آن اندازه ولی می‌خواهد تغییراتی را در مدیریت‌ها ایجاد کند اما رادیکال‌ها همین را برنمی‌تابند. هنوز استانداران‌ و مدیران کل آموزش و پرورش تغییر نکرده است. این همه سروصدای رادیکال‌ها برای چیست؟ اگر باور به دموکراسی داریم، دولت مستقر حق دارد مدیران خود را روی کار بیاورد تا بتواند پاسخگوی عملکرد آنها باشد. رادیکال‌ها از رئیس‌جمهور عملکرد بخواهد و بگویند نیرویت را بیاور اما پاسخگو باش اما اگر نیروهای دولت نزدیک به خودش نباشد، در آینده هم رئیس‌جمهور پاسخگو نخواهد بود زیرا می‌گوید اینها نیروهای من نبودند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «قانون اساسی می‌گوید هیچکس مجرم نیست مگر اتهام او در دادگاه صالح بررسی و ثابت شده باشد. اصل بر برائت است و نباید به حمله‌های گسترده بر رئیس‌جمهور و نیروهایش فشار آورد. در عین حال می‌گویم که هنوز تغییر چندانی صورت نگرفته است».

نمازی در پایان گفت: «جوسازی‌ها حتما اثر دارد. من یک بار گفتم که او بر سر نیروهایش حرفی نزند و بگوید این مشکلات کشور است و اگر من می‌خواهم مشکلات را حل کنم باید کابینه خودم را بچینم و پاسخگو هم خواهد بود. آقای پزشکیان نباید در انتصاب‌ها گرفتار محافظه‌کاری شود که اگر چنین شود هم کشور، هم ملت و هم خودش دچار زیان می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها