کد خبر: 726181
تاریخ انتشار :

پشت‌پرده رابطه مردی که می‌خواست ترامپ را ترور کند با ستیزه‌جویان افغانستانی ساکن در ایران

رایان وسلی راث مردی که مظنون به تلاش برای ترور ترامپ در زمین گلف فلوریداست، قبلا گفت‌وگویی با نیویورک تایمز انجام داده و در آن از ایران نام برده بود. به نظر می‌رسد این متهم با افغان‌های ساکن ایران ارتباطاتی داشته است.

پشت‌پرده رابطه مردی که می‌خواست ترامپ را ترور کند با ستیزه‌جویان افغانستانی ساکن در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فردی به نام رایان وسلی راث، روز یکشنبه به اتهام تلاش برای ترور ترامپ در نزدیکی باشگاه گلف او در فلوریدا دستگیر شده است.

این فرد سال گذشته در مقاله‌ای درباره مبارزان خارجی که داوطلب جنگ برای اوکراین هستند، با خبرنگار نیویورک تایمز گفت و گویی کرده بود.

سوژه این گزارش افرادی بودند که صلاحیت نداشتند در جنگ تحت رهبری ایالات متحده در جبهه‌های نبرد حضور داشته باشند با این حال با دسترسی شان به سلاح و تجهیزات نظامی در جبهه علیه روسیه می‌جنگیدند.

در میان افرادی که نیویورک تایمز با آن‌ها مصاحبه بود، رایان وسلی روث، مرد ۵۸ ساله‌ای که F.B.I. در حال حاضر در حال تحقیق در مورد او در پرونده سوء قصد علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در روز یکشنبه است، دیده می‌شود.

خبرنگار نیویورک تایمز گفته من با این فرد از طریق همکار و دوست قدیمیم در کابل افغانستان به نام نجیم رحیم، در ارتباط بودم. او از طریق یک منبع خود در ایران که یک سرباز سابق عملیات ویژه افغان بوده که سعی داشته از ایران خارج شده و به جنگ برای اوکراین بپیوندد، از راث خبر داشت.

راث مدتی را در اوکراین گذرانده بود و تلاش می‌کرد تا حمایت‌هایی را برای اوکراین، از میان سربازان افغانی که از طالبان فرار کرده بودند، جلب کند؛ و به این ترتیب سربازان سابق افغان با کمک راث به جبهه اوکراین اعزام می‌شدند.

خبرنگار نیویورک تایمز مدعی شده برای افغان‌ها هر چیزی، حتی جنگ، بهتر از شرایط ایران بعد از بازپس گیری کابل توسط طالبان در اگوست ۲۰۲۱ است.

نیویورک تایمز نوشته راث در این مسیر چند چالش داشته. او یک کارگر ساختمانی سابق از گرینزبورو بود که به گفته خودش هرگز در اوکراین نجنگیده، خیلی پیر بود و تجربه نظامی نداشت.

اما مانند بسیاری از داوطلبان خارجی که در ماه‌های ابتدایی جنگ در مرز اوکراین حاضر شدند، او هم مشتاق بود که زندگی سابق خود را برای چیز هیجان‌انگیزتری کنار بگذارد و نامی برای خودش دست و پا کند.

او با لحن عصبانی و کمی مشکوکی به نیویورک تایمز گفته بود که به نظر او همه باید از اوکراینی‌ها حمایت کنند.

زمانی که نیویورک تایمز با راث در ماه مارس سال گذشته گفت‌و‌گو کرده، فهرستی از صد‌ها افغانی در ایران، پاکستان و افغانستان تهیه کرده بود که می‌خواستند به نحوی به اوکراین برسند.

او از خرید مقامات فاسد، جعل پاسپورت و انجام هر کاری برای رساندن افغان‌ها به اوکراین خبر داده بود. او گفته بود یک هواپیمای ترابری نظامی ایالات متحده را هماهنگ کرده بود که پناهجویان افغانی داوطلب جنگ در اوکراین را از عراق به لهستان با ببرند.

خبرنگار نیویورک تایمز می‌گوید موقع شنیدن این حرف‌ها سرم را به تاسف تکان دادم. مضحک به نظر می‌رسید و واقعا هم همینطور بود، اما لحن راث چیز دیگری می‌گفت.

اگرچه ماجرای سوقصد به جان ترامپ در فلوریدا هیچ ارتباط مستقیمی با ایران ندارد، اما ارتباط راث با مهاجران افغانستانی در ایران می‌تواند بار دیگر پرونده ادعاهای سابق آمریکایی‌ها درباره نقش ایران در خرابکاری در انتخابات آمریکا را باز کند. به تازگی بازرسان اف‌بی‌آی مدعی شده‌اند که فرد یا افرادی که خود را به عنوان رابرت معرفی می‌کنند، از طرف ایران فایل‌های اطلاعاتی هک شده از حساب‌های ایمیل مشاوران ترامپ را به رسانه‌ها ارائه کرده‌اند. در ماجرای سوقصد قبلی علیه جان ترامپ در پنسیلوانیا نیز برخی مدعی شده بودند که ترامپ در جریان پرونده ترور قاسم سلیمانی، از سوی ایران تحت تعقیب و محکوم است. نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به گزارش ادعایی سی‌ان‌ان درباره نقش ایران، این اتهامات را بی‌اساس و مغرضانه خوانده بود.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها