کد خبر: 726556
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با فیاض زاهد

سفر نیویورک استارت مذاکرات نیست اما تنش را کم می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هر چند در سفر پزشکیان به نیویورک بعید است اتفاقی بیفتد که منجر به آغاز مذاکراتی بین ایران و غرب شود اما نوع نگاه آقای پزشکیان و وزارت خارجه به سمت ایجاد یک تعادل در روابط سیاست خارجی کشور است.

سفر نیویورک استارت مذاکرات نیست اما تنش را کم می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - مسعود پزشکیان یکشنبه یکم مهرماه راهی نیویورک می شود و ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در حاشیه این اجلاس با مقامات بلندپایه سایر کشورها دیدار دوجانبه و چندجانبه ای را خواهد داشت. حالا این سوال وجود دارد که حضور پزشکیان در نیویورک تفاوتی با حضور رئیسی در نیویورک می کند یا خیر؟

فیاض زاهد در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره تفاوت سفر مسعود پزشکیان با سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک گفت: تفاوت بنیادین در نحوه نگرش آقای رئیسی و تیمش با نحوه نگرش آقای پزشکیان و تیمش به عرصه سیاست خارجی و معادلات بین الملل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اواخر دولت آقای روحانی و اوایل دولت مرحوم رئیسی بستر برای توافق با آمریکا و اروپا مهیا بود، افزود: وقتی مرحوم آقای رئیسی رئیس جمهور شد تازه واقعیت مسائل و عمق مشکلات و بحران‌های اداره کشور را دید بنابراین تمایل داشت که در حوزه سیاست خارجی گشایش هایی اتفاق بیفتد و مرحوم آقای امیرعبداللهیان نیز خیلی برای این هدف تلاش کرد اما اطرافیان کارنابلد رئیس جمهور وقت و توهم ایدئولوژیک گرایی آنها و همچنین مسائل داخلی و خارجی مانع این اتفاق شد.

فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نخستین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک اظهار کرد: هر چند در این سفر بعید است اتفاقی بیفتد که منجر به آغاز مذاکراتی بین ایران و غرب شود اما نوع نگاه آقای پزشکیان و وزارت خارجه به سمت ایجاد یک تعادل در روابط سیاست خارجی کشور است.

وی افزود: در آمریکا آقای پزشکیان در نشست خبری خود پیام ها و پالس های غیرمستقیمی را به آمریکا داد و از واژه «برادر» استفاده و بیان کرد «اگر آمریکایی ها رویکرد خود را اصلاح کنند ما نیز حاضریم مذاکره کنیم»، این جمله من را یاد جمله آقای خاتمی انداخت که گفت «آمریکایی ها دارای یک سبقه فرهنگی و تمدنی قابل احترام هستند».

فیاض زاهد گفت: هم اکنون ایران و آمریکا تلاش می کنند سطح تنش را مدیریت کنند و همچنان در پشت پرده با هم رایزنی و گفتگو انجام دهند. این هم طبیعی است، در واقع دو طرف منتظرند تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود. البته غرب انتظار دارد تهران درباره نوع رابطه خودش با مسکو به ویژه در ماجرای اوکراین شفاف تر عمل کند، از آن طرف ایران انتظار دارد که دولت های غربی به ویژه آمریکا در قبال جنایت های اسرائیل در غزه کنش مثبتی از خودشان نشان دهند.

وی افزود: هرچند پیچیدگی های معادلات کنونی بین ایران و آمریکا موجب می شود که در کوتاه مدت شاهد وقوع یک تحول بینادین بین طرفین نباشیم اما قطعا شاهد کاهش تنش ها خواهیم بود و این زمینه ای را فراهم می کند تا در قدم های بعدی ایران و آمریکا بتوانند به اهداف شان نزدیک تر شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها