کد خبر: 726699
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با صباح زنگنه

آنچه پزشکیان می‌تواند در نیویورک مطرح کند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آقای پزشکیان در نیویورک باید بگوید که ایران آماده مذاکره است اما التماس نمی‌کند و در عین حال از همه ابتکار عمل‌های سازنده در پشت میز مذاکرات استقبال می‌کند.

آنچه پزشکیان می‌تواند در نیویورک مطرح کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - سفر پیش روی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل می‌تواند حامل چه پیام‌هایی از ایران برای جهان باشد؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز»  گفت: «یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ایران در حوزه بین‌المللی نگاه به تحولات منقطه است. ایران می‌خواهد نقش مثبت خود را در آنچه در منطقه رخ می‌دهد ایفا کند به همین دلیل حتما آقای پزشکیان در سفرش به سازمان ملل درباره موضع‌ ایران نسبت به رخدادهای منطقه‌ای اظهار نظر خواهد کرد. در عین حال ما می‌خواهیم که از همه ظرفیت‌های غرب و شرق استفاده کنیم؛ به همین دلیل خواهان برقراری ارتباط با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی هستیم؛ البته در چارچوب منافع ملی‌مان. جمهوری اسلامی می‌خواهد توازن در سیاست خارجی داشته باشد و با لحاظ‌کردن منافع ملی با کشورهای مختلف ارتباطی سازنده داشته باشد. طبیعتا یکی از دیگر کارهای رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک تحکیم ارتباط با کشورهای مختلف است».

او ادامه داد: «مسئله بسیار مهم دیگر موضوع فلسطین و جنگ بی‌رحمانه و خشونت‌بار رژیم صهیونیستی در غزه است. این رژیم به نوعی مشغول پاک‌سازی نژادی در غزه است. حتما آقای پزشکیان از همه ملت‌ها می‌خواهد که از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند و جلوی جنایات نازیستی صهیونیست‌ها را بگیرند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «موضوع جنگ اوکراین هم می‌تواند یکی دیگر از مسائلی باشد که در سازمان ملل از سوی رئیس‌جمهور ما مطرح شود. واقعیت این است که در پی این جنگ بحران کمبود تأمین مواد غذایی به وجود آمده و بسیاری از انسان‌ها در نتیجه جنگ کشته می‌شوند. جنگ اوکراین باید از طریق مذاکره حل شود و می‌شود از سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا و کشورها دعوت کرد تا به مسئله ورود کنند تا از طریق گفت‌وگو موضوع به سمت حل‌شدن برود».

زنگنه در پایان درباره موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها هم گفت: «ایران هیچ وقت از مذاکرات عقب‌نشینی نکرده است زیرا ما باور داریم رد مذاکرات یک روش غیرمتمدنانه و ارتجاعی است اما نباید مذاکرات صرفا برای مذاکرات باشد و نباید مذاکرات برای گرفتن عکس یادگاری باشد. مذاکره باید در جهت تأمین منافع ملی ما باشد و اگر از پس مذاکرات هیچ منفعتی برای ایران و ایرنیان حاصل نشود، عملا چه فایده‌ای داشته است؟ آقای پزشکیان در نیویورک باید بگوید که ایران آماده مذاکره است اما التماس نمی‌کند و در عین حال از همه ابتکار عمل‌های سازنده در پشت میز مذاکرات استقبال می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها