کد خبر: 726716
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

مقصر طالبان است یا ما ؟

رفتار دیروز نماینده طالبان در جریان اجلاس وحدت اسلامی عصبانیت کاربران ایرانی را به عهده داشته و شاهد یک مطالبه جدی یعنی اصلاح رویه نسبت به این گروه تروریستی هستیم.

مقصر طالبان است یا ما ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - نماینده طالبان در جریان کنفرانس وحدت اسلامی هنگام پخش سرود ملی ایران برنخوانست! بهانه طالبان برای این رفتار زشت و به دور از آداب استفاده از موسیقی در سرود بود! چنانچه چند روز قبل در هنگام پخش سرود ملی پاکستان نیز سرکنسول طالبان در این کشور همین بی‌احترامی را کرده و همین بهانه را آورده بود! 

به طالبان حرجی نیست اما به آنها که این گروه تروریستی را واقعیت منطقه پنداشته، کنسولگری تحویلش دادند و در مراسم‌ها رسمی راه دادند و به نوعی رسمی شناختند؛ حتما است. آنها هستند که حالا باید پاسخ دهند قرار است با طالبان چطور تعامل کنیم؟ 

واکنش‌ها به این اقدام طالبان در شبکه‌های اجتماعی عمدتا حول محور انتقاد به نحوه تعامل با طالبان است. موضوعی که پیش‌تر هم بارها مطرح شده بود. حتی همین یکی دو هفته قبل روزنامه جمهوری اسلامی در این رابطه هشدار داده بود. 

وقتش رسیده درباره مواجهه با طالبان که روز حق‌آبه نمی‌دهد و شاخ و شانه می‌کشید، یک روز بنزین را پس میفرستد و جنجال می‌سازد. تروریسم را بیخ گوش ما در کشور همسایه پرورش داده و به ملت افغانستان ظلم می‌کند؛ حالا هم به همه آنهایی که نمی‌خواستند باور کنند نشان داد اهل وحدت و روابط دیپلماتیک نیست؛ رابطه‌ای در شان و اندازه خودش برقرار کنیم. همان طور که روزنامه جمهوری اسلامی نوشته بود « با این خطر بزرگ باید با سرعت و قاطعیت برخورد شود. راه صحیح برخورد اینست که جمهوری اسلامی ایران از ملت افغانستان حمایت کند و با سلب امتیازات از طالبان به روش سیاسی، منطقه را از خطر این گروه برهاند.»

در ادامه مروری داریم به واکنش‌ها به توهین اخیر طالبان:

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان نوشت: «عدم احترام به اصول دیپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می گردید.»

لزوم اصلاح رویه

سیدعباس موسوی، سفیر پیشین ایران در باکو نوشت: اخیرا نمایندگان به اصطلاح دیپلماتیک طالبان در پاکستان و ایران بدیهی ترین عرف و نزاکت دیپلماتیک یعنی برخاستن به احترام پخش  سرود ملی کشور میزبان در یک مراسم رسمی را به بهانه شرعیات طالبانی رعایت نکردند. تعلیق دعوت از آنها به هرگونه مراسم رسمی تا اصلاح رویه خود بهترین کار است.

طالبان قائل به وحدت است؟

آذرى جهرمى، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به این قضیه نوشت: در کنفرانس «وحدت اسلامی»، عدم قیام نماینده طالبان در هنگام پخش سرود ملّی ایران به نماد بی‌احترامی به آحاد مردم ایران و اختلاف تبدیل شده است و موجی نسبتا فراگیر در فضای مجازی به راه افتاده است که حاکی از عصبانیت کاربران ایرانی و همچنین طرح مطالبه اخراج مهاجران افغانی از ایران شده است.

اینکه حواشی یک کنفرانس وحدت اسلامی با این سرعت تبدیل به اختلاف می‌شود، نشان می‌دهد برای ایجاد وحدت مبانی مهمتر و قابل توجهتری از صرف برگزاری یک کنفرانس بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین این سوال مطرح است که آیا اساسا طالبان قائل به وحدت اسلامی است که به این اجلاسیه وفاق دعوت شده است؟

طالبان در صف اول؟

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: اهانت طالبان به سرود ملی پاکستان و ایران وبرنخاستن نمایندگانشان ، ریشه ایئولوژیک دارد. وقتی میگوییم اندیشه طالبانی از هزاران سلاحی که در اختیار طالبان بودو هست خطرناکتر است، یعنی این. این تفکر متحجر که موسیقی را کلا حرام می داند، همراه خودش دین و زندگی مردم را در همه جا، نابود می کند. جغرافیایش مهم نیست. بدنه اصلی مسلمانان در همه جا و منجمله در ایران با طالبان قصد وحدت ندارند. برگزار کنندگان کنفرانس وحدت در تهران حق ندارند طالبانی را در صف اول یا آخر این کنفرانس راه دهند

بهانه عجیب طالبان

عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت: نماینده طالبان در کنفرانس وحدت اسلامی برای سرود ملی ایران بلند نشده و علت را چنین گفته اند که موسیقی در مبانی شریعت مصداق و موضوعیتی ندارد. البته حواسش نبوده برود بیرون، به حالت نشسته استماع کرده که حلال شود، بلند می شد با شریعت تزاحم پیدا می کرد.هوش که نیست لامصب.

رسم مهمانی را رعایت نکردن

محمدحسن آصفری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: هزینه هنگفت برای بلیط هواپیما ،بهترین هتل درتهران نماینده طالبان رسم میهمانی رارعایت نکرد.

هویج هم میوه شده!

وقتی نماینده «جنبش اصیل منطقه!» که امثال فهیم دشتی را کشته اند و همین چند روز پیش سالمرگش بود، به تهران دعوت می شود و ردیف اول می نشیند،نتیجه این وقاحت خواهد بود: تصور میکنند هویج هم میوه شده است!

از ستمگر چه ممکن است ادب

سارا معصومی، خبرنگار اصلاح‌طلب نوشت: هرچند طالبان از زبان فارسی بیزارند اما چه برازنده گفت بیدل دهلوی: « از ستمگر چه ممکن است ادب»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها