کد خبر: 727214
تاریخ انتشار :

فاز جدید مذاکرات کلید خورد؟!

همزمان با حضور پزشکیان و تیم همراهش که اتفاقا نقش موثری در توافق برجام داشتند، امیدواری‌ها به شروع فاز جدید مذاکرات بیشتر شده و سیگنال‌های مثبتی از سوی تیم ایران ارسال می‌شود. البته اینجا در تهران هنوز برخی تندروها دلواپس هستند و برای دولت خط‌و‌نشان می‌کشند.

فاز جدید مذاکرات کلید خورد؟!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسعود پزشکیان و تیم همراه او که در واقع همان معماران برجام هستند، در نیویورک حضور دارند تا در ضمن شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل طی ملاقات و رایزنی‌های جانبی سیاست خارجی ایران را در مدار مورد نظر مسئولان عالی رتبه کشورمان پیش ببرند.

سیگنال‌های مثبتی نیز دریافت می‌شود که حاکی از شروع فاز جدیدی از مذاکرات است. مثلا همین دیروز عباس عراقی، وزیر خارجه در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که ایران آمادگی انجام مذاکره را دارد و اگر طرف مقابل هم آمادگی لازم را داشته باشد حتی در همین سفر می‌توانند مذاکرات را کلید بزنند. (نقل به مضمون)

بگذریم از اینکه طیف تندرو در داخل از این رویکرد خوششان نیامده است. مثلا روزنامه جوان آن را نشانه اشتیاق زیاد و امتیاز دادن به غرب خوانده یا روزنامه کیهان مفصل به برجام و آثار آن نقد کرده و هشدار داده که مبادا دوباره دیدار و مذاکره‌ای انجام شود.

مسعود پزشکیان، اما در ملاقات با اهالی رسانه و مقام‌های خارجی اعلام کرد که دولت چهاردهم برای پایان دادن به مناقشه غیرضروری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان و بازگشت متقابل به برجام، درچارچوب دیپلماسی عزتمندانه، آماده مذاکره است.

او بیان داشت: ما برای بازگشت به تعهدات خود در توافق صورت گرفته آمادگی کامل داریم، اما نمی‌شود که آمریکا و کشور‌های اروپایی حاضر به اجرای تعهدات خود نباشند و در مقابل از ما بخواهند که به تعهدات خود بازگردیم.

رئیس جمهوری یادآور شد: ما به همه تعهدات خود در این توافق نیز پایبند بودیم، اما این ترامپ بود که از برجام خارج شد و متاسفانه کشور‌های دیگر نیز به جای کمک به احیای این توافق، به تعهدات خود عمل نکردند و روز به روز بر دایره تحریم‌های ایران اضافه شد.

تاکید مقامات ایرانی بر اینکه ایران آماده مذاکره است، اما تحت فشار تن به مذاکره نخواهد داد، جای نگرانی باقی نمی‌گذارد که دولت چهاردهم دقیقا می‌داند قرار است چه کند.

آنطور که تحلیلگران و سیاسیون می‌گویند، ورود به فاز جدید مذاکرات قطعی است. مثلا محمود واعظی، عضو کابینه دولت دوازدهم گفته:روسای کشور‌های اروپایی و آسیایی که قطعاً در جریان سفر نیویورک با رییس جمهور ملاقات می‌کنند، به واسطه اولین ملاقات در همه حوزه‌ها بالاخص برجام و رفع تحریم‌ها مذاکره خواهند کرد و مواضع اتخاذی رییس جمهور در جریان ملاقات‌های دوجانبه و چند جانبه می‌تواند پیش زمینه‌ای برای پسا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد و به واسطه آن مسئله مذاکرات رفع تحریم‌ها وارد فاز جدیدی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها