کد خبر: 727242
تاریخ انتشار :

نشست ارائه گزارش هیأت اعزامی مجلس به طبس

قالیباف: گزارش مجلس درباره حادثه معدن طبس قابل استناد برای قوه قضائیه باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ارائه گزارش هیأت ویژه مجلس، اعزامی به معدن طبس گفت: گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی و کارشناسی، صریح و دقیق و به گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به عنوان کیفرخواست به آن استناد کند.

قالیباف: گزارش مجلس درباره حادثه معدن طبس قابل استناد برای قوه قضائیه باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد باقر قالیباف صبح امروز در نشست ارائه گزارش هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس گفت: خواسته اول من انسجام کاری در مجلس است تا بتوانیم گزارش دقیقی از ابعاد مختلف این حادثه تهیه و در مجلس ارائه کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه حادثه رخ داده در معدن زغال سنگ طبس بسیار تلخ است، گفت: نباید اینطور باشد که در این حادثه، غم و سوگ و ناراحتی لحظه‌ای داشته باشیم و خدای نکرده با گذشت زمان موضوع رها شده و همه چیز به حالت قبل برگردد.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده گفت: متاسفانه در برخی معادن سیستم پیشگیری و هشدار وجود ندارد؛ ما در مقابل جانباختگان و خانواده آنها مسئولیت داریم و باید این عزیزان را جزئی از خانواده خود بدانیم و با این نگاه مسئله را پیگیری کنیم.

**کمیسیون صنایع و معادن مجلس محور کار تهیه گزارش حادثه معدن زغال سنگ طبس باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید محور کار تهیه گزارش حادثه معدن زغال سنگ طبس باشد، افزود: تاکید من این است که موضوع، ژورنالیستی دنبال نشود بلکه گزارشی دقیق و فنی که همه ابعاد را مورد توجه قرار دهد، از شروع و چگونگی رخ دادن حادثه تا نحوه مدیریت و کمک رسانی به حادثه دیدگان تهیه شود.

وی اضافه کرد: در زمینه ایمنی معادن آیین‌نامه‌ای با بیش از ۴۰۰ ماده وجود دارد که براساس گزارش ارائه شده به جزئی‌ترین موارد اشاره کرده اما متاسفانه این آئین‌نامه به صورت کامل اجرا نمی‌شود و در این زمینه دستگاه‌های مدیریتی و تصدی‌گر باید پاسخگو باشند؛ البته بخشی از مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکاران و برخی دیگر بر عهده دستگاه‌های متولی منطقه‌ای و ملی قرار دارد و به همه این موارد باید پرداخته شود.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید این مسئله در قالب ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس بررسی و پیگیری شود، ادامه داد: گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی، کارشناسی، دقیق و به گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به عنوان کیفر خواست به آن استناد کند.  

قالیباف با بیان اینکه بخشی از مسائل مربوط به ابعاد عدم اجرای اصول و اصلاح فرآیندها و رفع اشکلات برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید توسط کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس پیگیری شود، گفت: درنهایت تمامی گزارش‌های مجلس در خصوص حادثه معدن زغال سنگ طبس باید به صورت یکجا جمع‌بندی شده و این گزارش طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی به قوه قضاییه ارسال و به آن رسیدگی شود.

در ابتدای این جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده ویژه رئیس مجلس در هیأت اعزامی به طبس، رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن، فرهاد طهماسبی رئیس کمیته معدنی مجلس، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعزامی به محل حادثه به ارائه گزارش خود درباره این حادثه و ابعاد مختلف آن پرداختند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها