کد خبر: 727291
تاریخ انتشار :

علی کرکی کیست و نقش او در عملیات‌های جنوب لبنان چیست؟

علی کرکی از اصلی‌ترین فرماندهان حزب الله لبنان و نام برجسته در لیست ترور اسرائیل است. مرد شماره ۴ حزب الله که علی رغم ادعای اسرائیل در نابودی او در حمله هدفمند حزب الله سلامت او را تایید کرده است. درباره او جایگاهش در حزب الله لبنان و شورای جهاد چه می‌دانیم؟

علی کرکی کیست و نقش او در عملیات‌های جنوب لبنان چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نام علی کرکی ملقب به «ابوفاضل» و «حاج الخلیل» در جریان عملیات نظامی و حملات هوایی اسرائیل به لبنان در روز‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با ترور ابراهیم عقیل و فواد شکر، دو چهره از سه چهره اصلی در رده دوم فرماندهی حزب الله لبنان، بعد از سید حسن نصرالله، حالا علی کرکی تنها چهره در قید حیات این حلقه فرماندهی حزب الله است. مردی که در لیست ترور اسرائیل قرار دارد و نامش در ایام درگیری‌های داخلی سوریه در پیوند با نیرو‌های نظامی بشار اسد نیز بر سر زبان‌ها افتاد.

روز دوشنبه، پس از تشدید تنش در لبنان، اسرائیل یک حمله هدفمند در محله بیر العابد در حومه جنوبی بیروت با انگیزه هدف قرار دادن علی کرکی انجام داد.

تایمز اسرائیل در گزارشی علی کرکی را رئیس «جبهه جنوبی» که مسئول فعالیت نظامی این گروه در جنوب لبنان است و «یکی از اعضای شورای جهاد، بالاترین نهاد نظامی حزب الله» خوانده است. در این گزارش که به تازگی منتشر شده برخی حملات اخیر اسرائیل را «هدفمند» برای ترور «کرکی»  توصیف کرده است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز در گزارشی مدعی موفق بودن این عملیات شد، اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، حزب الله در بیانیه‌ای مدعی شد که این تلاش شکست خورده و کرکی در «سلامت کامل» و «امن» است.

این دومین حمله هدفمند اسرائیل برای ترور کرکی بود که ظاهراً باز هم ناموفق بوده است.

علی کرکی در سال ۱۹۶۷ میلادی -۱۳۴۶ شمسی- متولد شده در منطقه نبطیه از استان‌های میانی لبنان است. تابعیت او در گزارش‌ها «لبنانی» و تواماً «گینه» عنوان شده است. در گزارش‌های رسانه‌های انگلیسی و عبری زبان از کرکی به عنوان طراح عملیات‌های پیچیده و نخبه برنامه‌ریزی‌های چریکی یاد می‌شود.

ابراهیم عقیل ، فرمانده حزب‌الله که توسط اسرائیل ترور شد، کیست؟ 

او مانند فواد شکر و عقیل قبل از خود در بالاترین نهاد نظامی حزب الله یعنی شورای جهاد فعالیت می‌کرد و از او به عنوان عضو اصلی مسئول در تصمیمات استراتژیک، نظامی و امنیتی حزب الله یاد می‌شد.

به گزارش سایت اسرائیلی ماکو، وابسته به کانال ۱۲، علی کرکی اعتبار قابل توجهی به عنوان رئیس عملیات‌های جنوب لبنان به دست آورده است، به خصوص که او "نقش کلیدی در جنگ جاری" ایفا می‌کند.

سایت آمریکایی اکسیوس نیز در گزارش در شهریور ماه سال جاری، با استناد به دو منبع اسرائیلی، کرکی را برجسته‌ترین فرمانده نظامی حزب‌الله پس از ترور ماه اوت فواد شکر، رئیس ستاد ارتش و ابراهیم عقیل، رهبر واحد رضوان، در هفته گذشته توصیف کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، وی مافوق مستقیم طالب عبدالله و محمد ناصر، فرماندهان مربوط به یگان‌های «نصر» و «عزیز» حزب الله بوده است که در منطقه عملیاتی جنوب رودخانه لیتانی مشترک هستند.

پیش از این فرمانده محمد نعمة ناصر به‌عنوان فرمانده یگان عزیز حزب‌الله در حمله پهپادی اسرائیل به شهادت رسیده بود.

ارتش اسرائیل در گزارش‌های مختلف همچنین مدعی شده است که، «کرکی در کنار محمد حیدر (معاون سابق مسئول شبکه‌های حزب الله فعال در خارج از لبنان) و طلال حمیه (مسئول واحد ۹۱۰ مسئول عملیات‌های مخفی) از آخرین بازمانده‌های شورای جهاد هستند.» او در سپتامبر ۲۰۱۹ به همراه سایر اعضای شورای جهاد از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شد.

در همین حال، یدیعوت آحارونوت دیگر رسانه اسرائیلی اخیراً  گزارش داده است که «در پی ترور عقیل، رئیس یگان رضوان حزب الله، کرکی به عنوان گزینه مورد علاقه برای جانشینی وی مطرح شده است.»

حتی برخی رسانه‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که او فرمانده جدید است. کانال ۱۱ اشاره می‌کند که کرکی اخیراً نفوذ پیدا کرده است و پس از ترور فواد شکر به طور مشترک شاخه نظامی حزب الله را با ابراهیم عقیل رهبری می‌کرد.

در چارت سازمانی ترسیم شده توسط تایمز اسرائیل کرکی همرده و در کنار «فواد شکر» و «ابراهیم عقیل» و یک رده پایین‌تر از «حسن نصرالله» نمایش داده شده است. حزب الله ترور فواد شکر و ابراهیم عقیل در حملات اخیر اسرائیل را تایید کرده است.

بر اساس گزارش‌های منابع عربی، بعد از این موضوع، علی کرکی و طلال حمیه برای فرماندهی مرحله جدید عملیات نظامی حزب الله انتخاب شدند.

979585_598

ضمناً هیچ اطلاعاتی از زندگی شخصی و خانوادگی علی کرکی در دست نیست و او نیز مانند بسیاری از فرماندهان نظامی حزب الله زندگی پنهانی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها