کد خبر: 727686
تاریخ انتشار :

فرمانده‌ کل سپاه: اگر از گذشته درس‌ نیاموزیم، مجبور به تکرار یک تجربه تلخ می‌شویم

فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که «درس‌گرفتن از گذشته بسیار اهمیت دارد»، گفت: باید از تاریخ و گذشته درس بگیریم؛ اگر از گذشته درس‌نیاموزیم، مجبور به تکرار یک تجربه تلخ می‌شویم. بنابراین؛ باید از تجربیات دوران شیوع بیماری بهره‌گیریم.

فرمانده‌ کل سپاه: اگر از گذشته درس‌ نیاموزیم، مجبور به تکرار یک تجربه تلخ می‌شویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سردار حسین سلامی در آیین افتتاحیه «همایش ملی درس‌آموخنه‌های کرونا» که پنج‌شنبه؛ ۵ مهر 1403 در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: «دوران دفاع مقدس» و «دوران پاندمی کرونا»، دو حادثه بزرگ کشور هستند که تصاویر فراموش‌نشدنی از جامعه پزشکی کشور به تصویر کشیدند. این دو واقعه سبب شده که تصاویر ناشناخته از جامعه پزشکی به تصورات عمیق و تاثیرگذار تبدیل شود.

وی ادامه داد: پزشکان و پرستاران در دوران دفاع مقدس با نمایش غیرتمندانه خود توانستند به یاری مجروحان بیایند و با فداکاری و به خطر انداختن جان خود توانستند جان رزمندگان را نجات‌دهند.

وی با بیان این‌که «پزشکی صرفاً یک حرفه تخصصی یا شغل نیست»، تصریح کرد: پزشکی، بسیار فراتر از یک حرفه است. به طور قطع،  دانش و مهارت، بخش مهمی از این رشته هستند اما پرورش روح، قدرت امیدآفرینی، نگاه مهربانانه، کلام لطیف و حس دلسوزی جزو مولفه‌های اساسی پزشکی محسوب‌ می‌شوند.  

فرمانده کل سپاه ادامه داد: جنبه‌های  درخشان حرکت جوانمردانه و فداکارانه جامعه پزشکی را ما در کرونا به وضوح مشاهده‌کردیم. کرونا ثابت کرد که جامعه پزشکی و پرستاری کشور قابل اعتماد است.

وی با بیان این‌که «پرستاران و پزشکان طی روزهای سخت کرونایی بسیار تلاش کردند»، گفت: گاهی‌اوقات، پزشکان به صورت شبانه‌روزی و بدون بازگشت به خانه، جان انسان‌ها را نجات می‌دادند.

وی با اشاره به اجر بالای نجات جان انسان‌ها گفت: براساس آیات قرآن کریم، نجات جان یک انسان به منزله نجات جان همه انسان‌هاست. لحظه‌ای را تصور کنید  که چراغ امید در دل کودکی که مادرش بهبود می‌یابد، روشن می‌شود؛ پزشکان و پرستاران، چراغ‌های امید را در خانه‌ها روشن می‌کنند و محیطی پرنشاط می‌آفرینند. با توجه به این شرایط،  پرورش روح و معنا برای کادر درمان بسیار مهم قلمداد می‌شود.

سلامی با بیان این‌که «تأثیر معنویت و اخلاق بر بهبودی بیماران و رابطه شفابخش پزشک و بیمار در کانون توجه غربی‌ها قرار گرفته است»، گفت: هنگامی‌که یک پزشک امید ایجاد می‌کند، تنش‌های روانی بیمار را نیز  کاهش می‌دهد. نه تنها تنش‌های روانی بیماری را می‌کاهد بلکه مکانیسم‌های دفاعی بدن را برای غلبه بر بیماری آماده می‌سازد.گاهی‌اوقات، نگاه مهربانانه پزشک به بیمار، معجزه‌آفرینی می‌کند.

وی با بیان این‌که «درس‌گرفتن از گذشته بسیار اهمیت دارد»، توضیح داد: باید از تاریخ و گذشته درس بگیریم؛ اگر از گذشته درس‌نیاموزیم، مجبور به تکرار یک تجربه تلخ می‌شویم.  بنابراین؛ باید از تجربیات دوران شیوع بیماری بهره‌گیریم.

وی یادآور شد: تجریه روزهای کرونایی بیانگر این است که ویروس، فقط یک پدیده بیولوژیکی نیست بلکه پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای دارد. به طور مثال، تمام مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و به ارائه خدمات در بستر مجازی پرداختند. همچنین بسیاری از مشاغل نیز دچار وقفه شدند.

فرمانده کل سپاه گفت: عمل‌کردن در دوران کرونا بسیار سخت بود؛ چرا که نسبت به این بیماری شناخت نداشتیم. هنگامی که خواهان جنگ یا دشمن باشیم، سناریوهای متعددی را در نظر می‌گیریم و خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده می‌کنیم؛ به همین دلیل احتمال غافلگیری کم می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران هنگام مواجهه یا کرونا غافلگیر شدند. در دوران پاندمی کرونا، با مسائلی مانند کمبود ماسک روبرو شدیم؛ به نحوی که آمریکایی‌ها از فرانسوی‌ها در فرودگاه‌ها ماسک می‌دزدیدند.

وی گفت: بسیج، نیروهای مسلح و تمام بخش‌ها به پای کارآمدند تا بیماری هولناک کرونا را مهارکنند. تحربه رزوهای کرونایی باید متسنذ شود و در تمام دانشگاه‌ها ندریس‌شود؛ چرا که روزهای کرونایی، میدان آزمایش واقعی در سطح جهان بود.

سلامی درباره عملکرد کشور در دوران پاندمی کرونا گفت: ایران نسبت به کشورهای پیشرفته درارتباط با بیماری عملکرد بهتری داشت. باورها و آموزه‌های اعتقادی بر عملکرد بهتر کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته اثرگذار بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها