کد خبر: 727817
تاریخ انتشار :

سفیر تاجیکستان: آموزه‌های شاهنامه می‌تواند به حل مشکلات کنونی دنیا کمک کند

سفیر تاجیکستان در کشورمان گفت: آموزه‌های شاهنامه می‌تواند به حل مشکلات کنونی دنیا کمک بسزایی کند.

سفیر تاجیکستان: آموزه‌های شاهنامه می‌تواند به حل مشکلات کنونی دنیا کمک کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، نظام الدین زاهدی در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان در کرمانشاه، از شاهنامه به عنوان بزرگترین حماسه ملی جهان نام برد و گفت: باید از آموزه‌های فردوسی و ارزش‌های شاهنامه به عنوان بزرگترین حماسه ملی جهان برای حل مشکلات جهان امروز استفاده‌ کنیم.

زاهدی با تاکید براینکه کشورهای فارسی زبان باید برای نشر و ترویج شاهنامه تلاش کنند، عنوان کرد: خوشبختانه اقداماتی در این زمینه آغاز شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری همین جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی در کرمانشاه اشاره کرد که منجربه ترویج و شناخت بیشتر شاهنامه در بین مردم خواهد شد.

وی به دو اقدام مهم فرهنگی در حوزه شاهنامه در کشور تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای فارسی زبان اشاره کرد و افزود: با حمایت‌های رئیس جمهور تاجیکستان تاکنون اقدامات خوبی برای شناخت، ترویج و تحقیق درباره شاهنامه در کشور ما صورت گرفته است.

سفیر تاجیکستان در ایران خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات برگزاری آزمون‌های شاهنامه خوانی است که از حدود پنج سال قبل آغاز شده و به نفرات برتر جوایزی اهداء می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از این اقدامات که در سال‌جاری آغاز شده، چاپ حدود دو میلیون نسخه از شاهنامه فردوسی است تا به هر خانواده تاجیکستانی یک کتاب شاهنامه اهداء شود.

زاهدی هدف دولت تاجیکستان از این اقدام ابتکاری را بازشناخت شاهنامه در شرایط کنونی و همصدایی و هم نوایی با خالق آن عنوان کرد.

وی متذکر شد: شاهنامه به تحکیم خودشناسی ملی منجر شده و استفاده از آموزه های آن به حل مشکلات کنونی ما کمک می‌کند.

سفیر تاجیکستان در ایران در ادامه کرمانشاه را شهر تاریخ، فرهنگ، تمدن و پهلوانان و جوانمردان خواند و افزود: برگزاری جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی و نقالی در شهری مانند کرمانشاه نشان از تمدن دیرینه مردم این شهر است. 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان در کرمانشاه به سنتی بادوام تبدیل شده و در سال‌های آینده با حضور نمایندگان و شاهنامه خوانان بیشتری از کشورهای فارسی زبان بویژه تاجیکستان برگزار شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها