کد خبر: 728611
تاریخ انتشار :

شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در یک رزمایش مشترک، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کردند. سوال اینجاست که این رزمایش چه اهمیتی داشته و چرا امروز باید به آن توجه کرد؟

شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بهمن ماه سال ۱۴۰۱ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۳) رزمایش نظامی مشترکی میان ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در مدیترانه شرقی برگزاری شد. این رزمایش که  بزرگترین رزمایش مشترک دو کشور بود، طبق گفته سنتکام به منظور نشان دادن تعهد ایالات متحده به امنیت منطقه با وجود مشکلات ناشی از جنگ اوکراین بود.

فرمانده نیرو‌های مرکزی ایالا متحده مستقر در سنتکام در بیانیه‌ای در همان زمان هشداری به تهران داد و اعلام کرد که «این رزمایش به منظور فرستادن پیامی به تهران برای نمایش عزم این کشور در حمایت از متحدان در صورت لزوم است.»

جزییات رزمایش آمریکا و اسرائیل در منطقه

در رزمایشی که درباره آن حرف می‌زنیم و نام  «رزمایش درخت بلوط» را بر روی آن گذاشتند، ۶۴۰۰ سرباز از ایالات متحده و ۱۱۰۰ سرباز از اسرائیل به همراه ۱۴۰ فروند هواگرد نظامی و بیش از ۶۰ فروند شناور‌های نظامی به کار گرفته شد. بنا بر اعلامیه رسمی سنتکام، در این رزمایش از ۱۴۰ فروند هواپیما از جمله بمب‌افکن‌های استراتژیک «ب- ۵۲» و جنگنده‌های فوق پیشرفته «اف-۳۵» و همچنین ۱۲ شناور از جمله ناو هواپیمابر «جورج اچ. دبلیو. بوش» شرکت داشتند.

علاوه بر این‌ها، بالگردهای تهاجمی، پهپادهای رزمی و سامانه‌های پیشرفته موشکی نیز به کار گرفته شد. همراه با نیروهای هوایی و دریایی، پیاده نظام و نیروهای فضایی و یگان‌های جنگال (جنگ الکترونیک)‌ نیز مشارکت داشتند. تدارکات جهت پذیرش نیرو و فراهم آوردن شرایط بستری مجروحان احتمالی در پایگاه‌های نظامی در اسرائیل نیز تدارم دیده شده بود.  رزمایش میزبان ناظرانی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس بود و اجرای آن و مخصوصا سناریو تعریف‌شده برای هر مرحله آن، که شامل عملیات‌های هوایی، دریایی، آبی-خاکی و عملیات‌های زمینی بود، نشان‌دهنده برنامه‌های دو کشور در صورت شروع یک درگیری نظامی بود.

اقداماتی نظیر تشکیل یگان پهپادی سنتکام در منطقه با هدف تشدید فعالیت‌های پهپادی نیرو‌های آمریکایی برای رصد نظامی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، خرید‌های تسلیحاتی جدید از جمله درخواست نیروی هوایی اسراییل برای در اختیار گرفتن نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی و در نهایت درخواست خرید نیروی هوایی اردن برای ۲۴ جنگنده F16 از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که آمریکایی‌ها به منظور تشدید فشار نظامی علیه تهران اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: در صورت جنگ ایران و اسرائیل کدام یک برتری نظامی دارند؟ +جدول مقایسه توان نظامی

شبیه‌سازی حملات هوایی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران

سازمان صدا و سیمای اسرائیل (KAN) این رزمایش را به‌عنوان «مهم‌ترین رزمایش نظامی مشترک بین دو کشور» ارزیابی کرده و به نقل از یک مقام آمریکایی گفته بود «این رزمایش حامل این پیام است که جنگ در اوکراین و تهدید چین باعث نمی‌شود که آمریکا تهدید ایران را نادیده بگیرد. کشور‌ها می‌توانند انجام دهند.»

در اطلاعیه ارتش اسرائیل آمده بود که: نیروی هوایی اسرائیل و آمریکا سناریوهای مختلفی را با مشارکت انواع جنگنده‌ها، هواپیماهای ترابری، پهپادها، هواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن های سنگین آمریکا تمرین خواهد کرد.

مطابق گزارش رسانه‌های اسراییل، رزمایش جنگ ایران و اسرائیل با هدف شبیه‌سازی حملات متمرکز هوایی و موشکی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

مرکز مطالعات استراتژیک سوریه گزارشی منتشر کرده و در آن نحوه عملکرد نیرو هوایی رژیم صهیونیستی در حمله به اهداف متعلق به جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده است. مطابق این بررسی طی سال ۲۰۲۲، تعداد حملات و تلفات حملات رژیم صهیونیستی به اهداف و نیرو‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به میزان چشمگیری افزایش داشت.

مطابق این گزارش، در آن سال حملات اسراییل علیه اهداف نظامی در سوریه ۳۲ درصد علیه پایگاه‌های نظامی سوریه و ۴۰ درصد علیه نیرو‌های ایران و ۲۸ درصد نیز علیه مواضع حزب‌الله هدف‌گیری شده بود که نتیجه آن تا پایان سال ۹۰ نفر تلفات به همراه ۱۲۵ نفر زخمی بوده است؛ آماری که رشدی چشمگیر نسبت به نتیجه حملات سال ۲۰۲۱ که طی آن تنها ۳۲ نفر جان باختند داشته است.

حملات اسرائیل به اهداف ایرانی در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به اوج خود رسیده است. از حمله به سفارت ایران در دمشق گرفته تا ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران نشان می‌دهد ابعاد حملات اسرائیل وسیع‌تر از گذشته شده است. از سوی دیگر، درخواست مکرر آمریکا از ایران برای خویشتنداری دربرابر اسرائیل به ویژه بعد از ترور هنیه و سید حسن نصرالله در بیروت با حمایت‌های بی دریغ دولت آمریکا از نتانیاهو همخوانی ندارد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به جای محکوم کردن اقدام اسرائیل در ترور سید حسن نصرالله در خاک لبنان که می تواند سرآغاز یک جنگ منطقه‌ای گسترده باشد، در اظهاراتی عجیب گفته بدون رهبر حزب الله، «خاورمیانه منطقه امن‌تری است».

با توجه به افزایش حملات اسرائیل در سال‌های گذشته و تحرکات مشترک آمریکا و اسراییل، به ویژه با کاهش احتمال احیای برجام، با وجود خوش‌بینی‌هایی که با روی کار آمدن دولت پزشکیان به وجود آمده، به نظر می‌رسد واشنگتن و تل‌آویو سالهاست که برای رویارویی با تهران آماده می‌شوند. این مسئله مخصوصا برای واشنگتن به دلیل درگیر شدن ایران در بحران امنیتی اروپا اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که افزایش درگیری ایران در این بحران کفه ترازو را به نفع مسکو سنگین‌تر می‌کند در حالی که در صورت عدم موفقیت در کنترل برنامه هسته‌ای نظامی ادعایی جمهوری اسلامی ایران به مرور توان فشار به مسکو به منظور کنترل کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جانب غرب کاهش خواهد یافت.

به نظر می‌رسد که مقامات دفاعی غربی در حال چینش ارائه‌ای از اقدامات دفاعی به منظور تشدید فشار و مهار قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای مخصوصا در حاشیه خلیج فارس هستند؛ مسئله‌ای که می‌تواند آینده امنیت انرژی اروپا را با خطر جدی مواجه کند.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها